Aangekocht voertuig blijkt niet in orde

Koen Kuijpers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangekocht voertuig blijkt niet in orde

#1 , 01 mar 2017 09:17

Hallo,

Ik heb een vraag ivm de aankoop van een 2e hands bestelwagen.

We hebben afgelopen week een volkswagen LT28D van 2001 gekocht. Dealtje gedaan, althans dat dachten we. Iets te impulsief geweest ook blijkt.

Na de papieren na de aankoop (stomstomstom, beter moeten kijken) nog eens te bekijken zag ik dat deze LT een mtm heeft van 2300kg, terwijl het ledig gewicht 2135 is. Dat betekend dus dat we maar 90kg laadvermogen hebben, en dit voor een bestelwagen. Als we dus met 2 personen willen rijden is er nog iets van 20kg over. En t plan was dan nog om er een bed en een keukenblok in te bouwen.

Blijkbaar valt hier ook niks aan te veranderen, we hebben geprobeerd om de bus opnieuw te laten homologeren maar blijkbaar is dit technisch gezien niet mogelijk.

Dus eigenlijk heeft de verkoper mij een voertuig verkocht waar ik absoluut niks mee kan doen. De verkoper beweert zelf ook dat hij zelf nooit heeft geweten dat de bus niks mocht laden en dat hij hier altijd gewoon mee heeft rondgereden.

Nu heb ik een verkoopakte ondertekend waarin staat dat ik het voertuig koop in de staat dat het zich bevind. Ik weet ook dat het stom van mij is geweest om niet alle papieren grondig door te nemen voor ik tekende, maar ik was volledig in de veronderstelling dat als je een lege bestelwagen koopt je toch wel wat meer dan 90kg zou moeten kunnen laden. We hadden voor de koop ook aangegeven wat onze plannen ermee waren, dus deels inbouwen als camper.

De verkoper heeft al te kennen gegeven dat hij het voertuig niet terug wil nemen omdat hij het nu waarschijnlijk zelf ook niet meer verkocht krijgt.

Kan ik nu nog van de verkoper eisen dat hij het voertuig terugneemt? Was hij verplicht om mij op de hoogte te stellen van het feit dat er niks geladen mag worden?

Hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen.

Mvg,

Koen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 01 mar 2017 09:35

Tenzij je kan bewijzen dat de verkoper je actief heeft misleidt sta je zéér zwak. Je had de kans moeten nemen om de papieren vooraf te bekijken.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”