correct factureren

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

correct factureren

#1 , 21 feb 2017 20:12

Het is nu al de tweede keer dat ik een factuur ontvang waarop de som van de prestatie en de BTW daarop(totaalbedrag factuur) niet klopt.
Bedrag zonder btw is vermeld, apart ook bedrag BTW, maar het factuurtotaal (te betalen bedrag:...) is hoger dan de som van die twee elementen.
Verder staat er helemaal onderaan de factuur, in minilettertype, dat een bedrag van x EUR mag afgetrokken worden indien betaling voor de vervaldag. Dat bedrag is gelijk aan de fout in de optelsom.

Is dergelijke factuur wettelijk correct? Wie niet oplet (of geen goede ogen heeft) betaalt gewoonweg teveel!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 21 feb 2017 20:15

Uw leverancier maakt het zichzelf gemakkelijk, hetgeen hij op de factuur zet is hetgeen hij moet opnemen in zijn boekhouding. Op zich is het dus "correct", of het ook wettelijk is om dit zo te factureren aan particulieren, durf ik niet zeggen.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 21 feb 2017 20:23

Uw leverancier maakt het zichzelf gemakkelijk, hetgeen hij op de factuur zet is hetgeen hij moet opnemen in zijn boekhouding. Op zich is het dus "correct", of het ook wettelijk is om dit zo te factureren aan particulieren, durf ik niet zeggen.
Waarom moet hij in zijn boekhouding een extra bedrag boeken?
Bedrag zonder BTW, enerzijds, en de BTW, anderzijds, zijn toch voldoende?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 21 feb 2017 20:32

Maar de btw wordt berekend op het "verlaagd bedrag", ongeacht of u nu effectief op tijd betaalt of niet.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 21 feb 2017 20:37

Maar de btw wordt berekend op het "verlaagd bedrag", ongeacht of u nu effectief op tijd betaalt of niet.
Het is geen korting hoor. De prijs prestatie plus btw is het bedrag van de offerte.
Hij geeft dus geen korting voor contante betaling, integendeel, hij doet er ineens een "boete" bovenop voor als ik te laat zou betalen.
Anders geformuleerd: totaalbedrag factuur is meer dan bedrag op de offerte (offerte was btw incl.)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 21 feb 2017 20:48

Ah, dat is natuurlijk iets anders. Hij boekt dus als totaalbedrag de prijs + al verhoging van laattijdige betaling? Lijkt mij onwettelijk.

Terug naar “Consumenten Koop”