facebook verkoop diefstal

vleesgeest
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

facebook verkoop diefstal

#1 , 15 feb 2017 01:26

Situatie :

Ik zie een advertentie op een fb verkoop site , met een product te koop dat me interesseert. Verder zie ik de locatie van de verkoper, een interessante afstand voor mij. Ik geef het bericht dat ik wil kopen; hierop reageert de verkoper en we gaan verder in chat.


Hier zegt de verkoper dat ze met twee werken, en dat het product bij de andere verkoper kan worden opgehaald, op de plaats die voor mij interessant is. De verkoper vertelt de situatie dat er nog haar vriendin is, en het blijkt dat ze samenwerken.

Tot zover
De verkoper zegt ook dat ze wel wil dat het bedrag reeds op voorhand overgeschreven moet worden. Anders is het volgens de verkoper een moeilijke financiele organisatie , zegt ze.
We ronden het gesprek af, na een datum en plaats van afhalen besproken te hebben.
Ik vond het vreemd om eerst geld te storten, want ik ga het product persoonlijk af halen. En in mijn ervaring betaal ik op het moment van de overhandiging.

De volgende dag beslis ik 3/4 van het bedrag, het gaat hier om een klein bedrag, over te schrijven. Ik zou dan de rest bij overhandiging geven.

Die avond neem ik contact met haar via chat en meld dat er 3/4 overgeschreven is en dat ik de rest zal betalen dan.
Hierop zegt de verkoper dat ik dan wel naar de andere locatie moet rijden, die echter niet interessant is voor mij.
Dan zegt ze; je hebt gekocht, dus je moet de rest van het bedrag nog overschrijven en mag je komen halen (op de voor mij minder interessante locatie). Ik krijg mijn voorschot niet teruggestort, indien ik hier mijn bod wil intrekken.


Vraag; met welk recht houdt deze persoon mijn geld bij ? Ze wijkt niet af van haar standpunt , en op dit moment ben ik mijn geld kwijt;



Wat doe ik best in deze situatie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 15 feb 2017 09:53

Is er geen lichtje beginnen branden, als je op voorhand moet betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vleesgeest
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2017 10:07

verschillende ja, daarom heb ik ook maar 3/4 betaald.
Volgens haar en de moderator van de site is dit de normale gang van zaken, het op voorhand betalen, en dat is ook haar argument het niet terug te betalen.

De vraag is wat ik hier nu aan kan doen, ook al gaat het maar om 15 euro


merci

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 15 feb 2017 10:31

Hun in gebreke stellen met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 15 feb 2017 10:33

U kunt een aangetekende ingebrekestelling sturen, dat kost u al enkele euro's. Wil ze dan nog niet terugstorten, wordt het vrederechter. Als we even realistisch zijn, gaat de goedkoopste oplossing zijn uw verlies te aanvaarden en uw lesje leren voor de toekomst.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 15 feb 2017 11:27

Is de verkoper een handelaar. Je kan ook proberen een ingebrekestelling te versturen via mail, met vermelding dat je klacht zal indienen bij de bevoegde instantie's.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vleesgeest
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2017 14:15

dank u voor de feedback.

De verkoper is inderdaad een handelaar. Nu, ik heb haar persoonlijk email adres niet, maar verder wel alle gegevens via haar fb profiel. Ik heb haar al laten weten dat ik klacht ga indienen. Hoe pak ik het vanhier uit verder aan ?

mvg

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 15 feb 2017 14:18

De volgende stap is de aangetekende ingebrekestelling.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 feb 2017 15:08

Wat gaat een AS of vrederechter uithalen? Er is een overeenkomst over product, prijs en betalingswijze. TS verandert deze modaliteiten eigenhandig, niet de verkoper.

vleesgeest
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 feb 2017 19:22

Die overeenkomst is bindend ja ? ik dacht van niet. En dan nog, de reden dat ze mijn geld niet wil teruggeven ook is dat ze 'tijd heeft gestoken in het inpakken van het product'. Waar ik niet om gevraagd heb, ten eerste en dat is ten tweede absurd ; waarom iets inpakken dat iemand komt afhalen ? Dat zou wantrouwen opwekken en ik zou het gewoon voor haar neus open gedaan hebben om te kijken of er gebreken zouden zijn. De verkoper kan me ook niet verplichten tot betaling, is het niet zo dat er in elk geval 14 dagen zijn dat het product zou kunnen worden teruggebracht ?

Ik ga het hier alleszinds niet bij laten en alles proberen, en als dat niet lukt moet ik dan het recht in eigen handen nemen ? dat kan toch niet..

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 15 feb 2017 19:37

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”