geen offerte wel te hoge factuur

dries_grypdonck
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

geen offerte wel te hoge factuur

#1 , 12 feb 2017 09:41

wij hebben vorig jaar ons dak op onze schuur laten herstellen: aanpassen
ik had prijsbestek gevraagd aan schrijnwerker die in het verleden reeds enkele werken aan ons huis had gedaan, zijn facturen heb ik in het verleden alrijd netjes betaalt.
hij heeft nooit een papieren offerte gegeven, enkel mondeling een bedrag opgegeven voor die aanpassingen (3000 euro)
EEn paar dagen voor de afgeleverde werken gaf ik hem een bedrag van 2700 casch
Hij stuurde me een tijd nadien een mail met een rekening van nog een s 2110 euro( wel stond er bij genoteerd dat ik reeds 2700 euro betaalt heb.
Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met hem en gezegd dat dit niet volgens afspraak was; hij ging dit bekijken en er op terug ging komen
2 maanden later stuurt hij me nu een officiele factuur( per mail) met een bedrag van 3560 euro ipv de eerder rekening van 2110 euro waar ik ook al op reageerde
ik heb hem terug telefonisch gecontacteerd en hij zei dat ik ofwel de ene casch of de andere officieel moet betalen; begrijpe wie kan
Ik heb hem nu een aangetekend schrijven gestuurd waarop ik de officiele factuur protesteer, gezien zijn algemene factuurvoorwaarden dat eisen.
in de aangetekende uitgelegd dat de initiele afspraak 3000 euro was
Hoe sterk sta ik hiervoor indien de schrijnwerker verder het bedrag opeist ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2017 01:15

Als ik het goed begrijp heb je:
(1) een voorschot van 2700 EUR contant betaald en wordt dit schriftelijk bevestigd door de schrijnwerker
(2) een definitieve factuur ontvangen die 560 EUR hoger ligt dan het mondeling overeengekomen bedrag.

Het is aan jou om aan te tonen dat het bedrag van 3000 EUR overeengekomen is. In het andere geval moet - bij gebrek aan enig ander schriftelijk bewijs - gekeken worden of de gefactureerde werken kunnen overeenkomen met de uitgevoerde werken en marktconform zijn of in lijn met de vorige werken.

Mij lijkt dat je - gezien de moeilijke bewijsvoering die in eerste instantie bij jou komt te liggen - kan volstaan met de volstorting van de 860 EUR.
Als de schrijnwerker hiermee niet akkoord gaat, dan kan hij naar de rechtbank stappen. Als daar blijkt dat hij een en ander niet volgens de (fiscale) regels van de kunst wenste te doen, dan loopt hij hierbij toch een zeker risico.
Temeer omdat jij als - vermoed ik - particulier kan terugvallen op de bewijskracht van boekhoudkundige stukken (oa factuur) terwijl hij als handelaar dit niet kan doen ten opzichte van jou (enkel als een begin van schriftelijk bewijs - wel aan te vullen met getuigen en vermoedens).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 feb 2017 10:48

Voor je iets onderneemt, knoop een goed gesprek aan (niet met tel) met de schrijnwerker.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”