Garantie oldtimer 1960

Crew
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Garantie oldtimer 1960

#1 , 09 feb 2017 20:21

Beste,

Begin december 2016 ben ik bij een verkoper van tweedehandsauto's een wagen gaan bezichtigen die geadverteerd werd als " auto verkeert in absolute nieuw staat, echt een topper om te zien en zeker om mee te rijden. Tijdens de bezichtiging kregen de verkoper en ik geen akkoord over de prijs en ben ik terug naar huis gereden.

Thuis aangekomen heb ik per mail een bod gedaan met vermelding van een aantal voorwaarden voor dit bod. Namelijk : volledig nazicht van de wagen,
verhelpen kleine lekkages, gekeurd voor verkoop, groene keuringskaart zonder opmerkingen enz. De verkoper heeft mijn bod aanvaard en mij een bestelbon doorgemaild met de gegevens van de wagen en een handgeschreven vermelding op de bestelbon : oldtimer gekeurd, nazien op lekkages, levering uiterlijk week....

Ik heb deze bestelbon niet moeten ondertekenen en terugsturen ondanks mijn vraag of ik dit moest doen.

Tijdens de rit naar huis merkte ik dat de verwarming van de wagen enkel koude lucht blaast en dat de wagen zeer slecht remt. Na mijn thuiskomst stalde ik de wagen in mijn garage en merkte ik even nadien vlekken van motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof onder de wagen. Ik heb de verkoper diezelfde dag per mail op de hoogte gebracht van deze gebreken.

Tevens bleek de verkoper een aantal benodigde documenten voor inschrijving van het voertuig niet meegeleverd te hebben waardoor de wagen uiteindelijk pas begin Januari 2017 op mijn naam ingeschreven en gebruikt kon worden.

Door de olielekken en de slechte remmen wens ik het voertuig echter niet te gebruiken tot het hersteld is. Ondanks enkele gemaakte afspraken om tot herstelling over te gaan, worden deze steeds op het laatste moment door de tweedehandsverkoper afgeblazen wegens restauratiewerken aan andere wagens die uitgelopen zijn. Eén gemaakte afspraak heb ik zelf moeten afzeggen daar de wagen absoluut niet wilde starten. Een bevriend garagist is toen naar de wagen komen kijken en stelde een breuk in de ontstekingskabel vast. Tevens stelde deze vast dat het gaspedaal blijft hangen waardoor er tijdens het remmen ook "gas" gegeven wordt waardoor de wagen uiteraard slecht afremt.

Teleurgesteld door al deze zaken bracht ik in mailverkeer het woord garantie ter sprake. Volgens de verkoper kan er van garantie echter geen sprake zijn daar het een oldtimer betreft. Tevens had hij op de factuur een aantal vermeldingen gedaan als : herstellingswerken uit te voeren aan heel de auto. Deze waren echter niet op de bestelbon hernomen.

Ik heb nu volgende vragen :

- Heb ik recht op twee jaar garantie op de wagen daar de duur ervan niet beperkt is tot één jaar op de bestelbon en er op de bestelbon zelfs helemaal niet gesproken wordt over garantie? Hoe kan ik deze garantie afdwingen mocht ik er recht op hebben?

- Is er een gebrek aan overeenstemming daar de wagen beschreven werd als "in absolute nieuw staat" maar afgeleverd werd met al de lekken, niet werkende verwarming, niet werkende airco.

- Heb ik het recht om de wagen binnen te brengen in een VAB diagnose centrum en kosteloze herstelling te eisen van de verkoper van al de onderdelen van de wagen die zich niet in "absolute nieuw staat" bevinden. Ik denk daarbij aan vering, remschoenen, uitlaat enz?

- Zou een eventueel compressieverlies van de motor kunnen aanvaard worden als een gebrek in overeenstemming met de geadverteerde omschrijving als zijnde "in absolute nieuw staat"?

Ik dank u alvast voor de aandacht voor mijn probleem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 feb 2017 21:19

Verkoop van een handelaar aan een particulier
Hier is er wel een garantieperiode van minimum één jaar voorzien in de nieuwe wet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Crew
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2017 22:05

Dank u sloeberken. Heeft u mogelijk ook een antwoord op mijn andere vragen? Vooral aangaande eventueel gebrek aan overeenstemming?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 09 feb 2017 23:04

Was de wagen niet gekeurd voor verkoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Crew
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2017 23:52

De wagen werd afgeleverd met carpas en oldtimerkeuring.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 10 feb 2017 10:50

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Crew
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 feb 2017 18:23

Dank u sloeberken en izebal, maar ik denk dat we te ver afwijken van de gestelde vragen in mijn openingspost. Op de mail met mijn bod heb ik als voorwaarde geschreven "gekeurd voor verkoop". Op de bestelbon die zij mij dan doorgemaild hebben staat "oldtimer gekeurd". Deze bestelbon heb ik echter niet dienen te ondertekenen. Ook is de wagen door de vele gebreken in mijn ogen niet in "absolute nieuw staat". Vandaar mijn vragen over het eventueel gebrek aan overeenstemming en mijn vraag over de garantie.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 feb 2017 20:01

Begin er al eens mee met uw wagen naar een erkende garage of keuringsdienst te gaan (bvb VAB of Touring)
Dan heb je een lijst van de gebreken en die kan je dan aangetekend overmaken aan verkoper. Per telefoon bereik je minnelijk waarschijnlijk niets, en al helemaal zeker als die verkoper heeft gelogen en wist van de gebreken.

Crew
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 feb 2017 20:18

Dank u Mava. Ik heb al een afspraak gemaakt bij een VAB diagnose centrum. Gezien de gebreken die ik nu al heb vastgesteld, ondanks dat de wagen omschreven werd als zijnde in absolute nieuw staat, verwacht in een hele lijst met gebreken te ontvangen na de VAB diagnose. Als bijv. de schokdempers in slechte staat zouden zijn, heb ik dan enige juridische grond om andere of nieuwe te eisen, daar die schokdempers dan ook niet in overeenstemming met de wagen zijn. Telefonisch ontkent de verkoper inderdaad dat ik garantie heb. Op mijn vraag om mij dat per email of schriftelijk te bevestigen wilt hij niet ingaan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 10 feb 2017 22:53

Wacht het verslag af en stel hem dan in gebreke met een AS, nieuwe onderdelen kun je niet eisen, wel onderdelen in goede staat
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 12 feb 2017 09:27

Heb je een bewijs van die advertentie van absolute Nieuwstaat?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 feb 2017 09:41

Een old timer in absolute nieuwstaat ??

Ik kom elke week in contact met 2 mensen die als hobby oltimers opzetten en verkopen, die hebben btw nummer en zijn wettelijk in orde, ik vroeg hun over de garantie, die lachten dit toch even weg hoor, hoe kan je nog een degelijk garantie geven op een wagen van pakweg 50 jaar oud, en een oldtimer keuring bestaat hoofdzakelijk op de remmen en lichten, en er is geen jaarlijkse keuring verplicht, dus denk zelf eens na wat een garantie inhoud van een Oltimer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Crew
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 feb 2017 10:36

@JPV ; ja ik heb afgeprinte advertenties van verschillende zoekertjes sites in mijn bezit.
@ den lowie ; uiteraard lachen zij dat weg, dan hebben ze ook geen verantwoordelijkheid. Ik heb mijn wagen echter gekocht van een professionele verkoper in 2dehandsagens die voornamelijk oldtimers verkoopt. Daar de wagen niet afgeleverd werd zoals overeengekomen in mailverkeer én op de
bestelbon en de handelaar nu moeilijk doet om tot herstelling over te gaan wens ik gewoon even te weten welke mijn juridische rechten als consument zijn. Daar de bestelbon geen gewag maakt van garantie of eventuele beperkingen in garantie denk ik dat ik 2 jaar garantie heb, ook al is de wagen bijna 60 jaar. Bij een aankoop op de particuliere markt had ik mij vele duizenden euro's kunnen besparen, bij een wagen van 27k bij een handelaar mag je toch verwachten dat hij is zoals omschreven op de advertentie?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 feb 2017 10:39

Als een verkoper met je bepaalde dingen afspreekt dan moet hij zich daar aan houden, en 25K is ook niet niks..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 12 feb 2017 10:48

De wetgeving is er heel duidelijk in sinds 2005 voor oldtimers, minimum 1 jaar garantie indien niet vermeld op factuur 2 jaar garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”