garantie: terugbetaling bekomen

zita_z
Topic Starter
Berichten: 9

garantie: terugbetaling bekomen

#1 , 04 feb 2017 13:45

Beste,

Ik wil graag via een ingebrekestelling een ontbinding van de koop bekomen, met terugbetaling van de betaalde som.

Probleemomschrijving:
moeder bestelt in september 2016 een inbouw-pelletkachel. Verkoper installateur komt voor de installatie een aantal werkzaamheden/aanpassingen uitvoeren aan de schouw. Hierbij wordt contant een voorschot van 1000 euro betaald.
Levering en installatie vinden plaats in oktober 2016.
Sedert eind december begint het toestel gebreken te vertonen, in die zin dat de kachel steeds uitvalt. Soms tot 3 keer per dag. Om ze terug in werking te stellen, moet deze telkens schoongemaakt en gestofzuigd worden, na telkens een afkoelperiode van 2-3 uur te moeten doorlopen. Door dit probleem (dat zich dagelijks voordoet) kan deze kachel dus niet gebruikt worden waarvoor ze dient: om haar leefruimte te verwarmen.
De installateur is al talloze keren langs gekomen om het probleem trachten te verhelpen: de kachel volledig ge-reset, instellingen aangepast, installatie aangepast, kachel verplaatst, buisje bijgeplaatst, demonteren en opnieuw monteren, etc… maar het probleem raakt maar niet opgelost. De kachel blijft uitvallen.

Bijkomend probleem:
Op de offerte/bestelbon wordt vermeld: merk+type van de kachel, werkuren en materialen aan de prijs van 3105 euro.
Bij betaling van het voorschot wordt op de werkbon vermeld: “1000 euro voldaan cash”. Ook de totaalprijs van 3105 euro wordt vermeld.
Bij de betaling van de slotsom vroeg mijn moeder of er nog een korting kan toestaan worden. De installateur besluit hierop om een factuur op te maken voor een “toonzaalkachel” van 1500 euro + 537 euro werkuren en materialen. Ze betaalt deze factuur eveneens cash, dit wordt ook zo op de factuur vermeld.
Ze betaalde in totaal 1000 + 2037 = 3037 euro in plaats van de 3105 op de offerte. Een korting van 67,18 euro dus. MAAR er wordt wel slechts een factuur van 2037 euro gemaakt, m.a.w. het betaalde voorschot van 1000 euro wordt niet gefactureerd, en blijft voor hem buiten zijn boekhouding.

Deze problemen in acht nemend, wil ik dus graag via een AS de installateur formeel in gebreke stellen. Ik wil in mijn brief graag verwijzen naar de wet betreffende bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.
Voor zover ik terugvind is de kachel - alhoewel ze in principe “onroerend is door bestemming” - wel degelijk een consumptiegoed (cfr FOD Economie http://economie.fgov.be/nl/binaries/7_V ... 249397.doc )
Volgens de rechtspraak is de garantiewet ook van toepassing op goederen die na installatie onroerend worden door incorporatie of bestemming.

In de brief vraag ik tevens:
- Ofwel herstelling binnen een redelijke termijn, door ervoor te zorgen dat het toestel definitief deugdelijk werkt
- Ofwel terugname en terugbetaling (wat ze eigenlijk liefst zou willen).

Vraag 1: is de garantiewetgeving hier van toepassing?
Vraag 2: kan ze in geval van terugbetaling de 3037 euro terugvragen? Of zit ze nu vast aan de “vervalste” factuur van slechts 2037 euro?

En eventueel, indien de installateur niet wenst in te gaan op de vraag tot terugbetaling, wat zijn haar mogelijkheden om alsnog een oplossing te verkrijgen, zonder dat ze daar veel geld voor moet neertellen?

Iemand die mij raad kan geven?

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding