Bestelbon

wiifie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bestelbon

#1 , 15 jan 2017 06:42

Kan een bestelling van een (stock)wagen nietig verklaard worden wanneer deze bestelbon enkel een handtekening bevat, maar niet "gelezen en goedgekeurd"?

Online vind ik volgende tekst:
Bestelbon voor een nieuwe auto.Ook daar is het verplicht... Tekent een klant een bestelbon voor een nieuwe auto, dan is het niet voldoende dat hij gewoon tekent. De wet bepaalt dat hij dan ook handgeschreven ‘gelezen en goedgekeurd’ daarbij moet vermelden (art. 3, 14° KB van 09.07.2000) .

en

Een Koninklijk besluit van 9 juli 2000 betreffende de vermelding van de essentiële gegevens en de algemene verkoopsvoorwaarden op de bestelbon voor nieuwe autovoertuigen, voorziet inderdaad in een uitzondering.
Dit betekent dat er bij de aankoop van een nieuwe wagen (dit zijn de voertuigen die nog niet werden ingeschreven), wel verplicht melding moet gemaakt worden van de woorden 'gelezen en goedgekeurd'.
Het gaat hier om een bepaling in het artikel 3 van dit KB dat stelt dat op de voorzijde van de bestelbon de essentiële gegevens van de verkoopovereenkomst moeten worden vermeld. Hier gaat het dan onder andere over het feit dat de handtekening van de verkoper en de koper, voorafgegaan moeten worden door de met de hand voluit geschreven vermelding : 'gelezen en goedgekeurd'.


Het is me echter niet duidelijk of op basis hiervan de bestelling kan geannuleerd worden.
Ken iemand de exacte regeling hieromtrent?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 15 jan 2017 09:06

Dat lijkt mij correct, lees het vermelde KB er maar eens op na.

wiifie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2017 15:00

Bedankt voor uw snelle reactie LeenW.
Dat lijkt mij correct, lees het vermelde KB er maar eens op na.
In het KB staat:

Artikel 1. Dit besluit heeft betrekking op de bestelbon of enig ander document dat wordt opgemaakt bij de verkoop aan de consument van de volgende nieuwe autovoertuigen : personenwagens, wagens voor dubbel gebruik en bedrijfsvoertuigen met een hoogst toegelaten massa van 3,5 ton, zoals deze voertuigen gedefinieerd worden in artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende de algemene regeling van de technische voorwaarden waaraan autovoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
....
15. de vermelding "de verkoop wordt gesloten volgens de algemene voorwaarden vermeld op de keerzijde die de koper verklaart gelezen en aanvaard te hebben", alsmede de handtekening van de verkoper en de handtekening van de koper, beiden voorafgegaan door de woorden "gelezen en goedgekeurd", evenals de datum van ondertekening en de vermelding "opgesteld in evenveel exemplaren als betrokken partijen; elke partij erkent een exemplaar te hebben ontvangen".


Ik begrijp dat het verplicht is een bestelbon voor de aankoop van een nieuwe wagen te ondertekenen met "gelezen en goedgekeurd", maar kan nergens afleiden wat de consequentie is indien dit niet gebeurde. Kan ik op basis van het ontbreken van de vermelding "gelezen en goedgekeurd" de bestelling annuleren (aan de hand van een aangetekend schrijven?) of zal ik, ook in dit geval alsnog een schadevergoeding moeten betalen?

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”