Foute levering webshop gevolg ontbinding verkoop?

sysrq
Topic Starter
Berichten: 59

Foute levering webshop gevolg ontbinding verkoop?

#1 , 10 jan 2017 18:30

Beste,

Webshop yz en webshop yzq zijn hetzelfde bedrijf maar yzq verkoopt via een iets andere URL en biedt dezelfde producten aan als yz maar als tijdelijke actie met extra korting.
Consument x koopt bij webshop yzq product p.
Webshop yzq verzendt het verkeerde product p2 naar x.

Yzq erkent de fout maar geeft aan niet na te zenden of te ruilen met "hun verkoopmodel" als reden.
Yzq vraagt product p2 terug te zenden om terugbetaling te verkrijgen.

Ondertussen staat product p te koop op webshop yz aan een hogere prijs.

Heeft de consument het recht om product p alsnog te vragen van yzq?
Wat kan x doen wanneer het antwoord van yzq is: "neen we houden zelf geen voorraad aan"


mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2017 21:32

Lijkt wel een vraag met hogere wiskunde.
Ik veronderstel dat je consument bent en dat het gaat om een lichamelijke roerende zaak: dan gaat het om Europese consumentenkoop.

De leverancier heeft een leverings- en vrijwaringsplicht.
Als hij niet levert of een gebrekkig product levert, dan heb je in eerste instantie recht op kosteloze herstelling of kosteloze vervanging (art. 1649quinquies BW.
Pas als dat onmogelijk is, dan komt het tweede duo aan opties zichtbaar: korting of restitutie (terugbetaling).

Je hebt dus recht om de kosteloze herstelling of - vervanging te eisen. Het bewijs dat dat niet mogelijk is, ligt bij de leverancier.

Naast deze 2 X 2 opties heb je steeds recht om volledige compensatie van geleden schade te eisen. Als je door een fout van de leverancier hetzelfde product niet (of niet langer) aan dezelfde voorwaarden van je eerste aankoop elders kan kopen, of je hebt intussen moeten een soortgelijk toestel huren, of je steekt tijd om terug naar de post te gaan, ... dan kan je de aantoonbare schade die het rechtstreekse gevolg is van deze fout, inbrengen.
Probleem: schadevergoeding kan je enkel via de rechter afdwingen. (Maar het is wel een handig dreigmiddel naar een onwillige leverancier).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2017 11:52

best uw probleem eens melden en hun een kopie van je melding bezorgen
https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/welkom
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”