Gehandtekende offerte auto

Maaike Debels
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gehandtekende offerte auto

#1 , 04 jan 2017 13:40

Hallo, ik zit denk ik met een ernstig probleem:

Ik heb een offerte getekend bij een autohandelaar, deze heeft de auto even opzij gehouden voor mij (2 weken), maar ik kan de auto nu niet financieren.
Ik heb dit laten weten aan de autohandelaar en die zegt dat hij me een schadevergoeding gaat aanlappen als ik niet die auto, (of een andere bij hen koop.)

Info over de offerte:
- gedetailleerde prijsbeschrijving (type auto, opties, totaalprijs,...)
- Tekst: Aanbieding geldig voor 1 dag vanaf deze datum, en afhankelijk van de beschikbaarheid van het geselecteerde voertuig. Niet bindende offerte. De algemene verkoopsvoorwaarden zijn beschikbaar op aanvraag.
- en dan in stylo geschreven: gelezen en goedgekeurd + mijn handtekening met de datum erbij. De verkoper heeft dit niet ondertekend.

Op de offerte staat er dus "niet bindende offerte" maar ik heb ergens gelezen dat een getekende offerte kan dienen als contract. Klopt dit?
Zal ik verplicht worden om die schadevergoeding te betalen? Als ik dit weiger, wat zijn dan de gevolgen?

Ik zou heel dankbaar zijn moesten jullie mij hierbij raad over kunnen geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 04 jan 2017 13:52

Niet bindende offerte wilt zeggen dat het uitreiken van die offerte jou niet bindt aan de handelaar.
Het feit dat je echter "gelezen en goedgekeurd" + handtekening geplaatst zet, wilt zeggen dat je akkoord gegaan bent met die offerte, en je dus een akkoord over voorwerp (auto) en prijs hebt, en de verkoop dus door moet gaan.

Schadevergoeding kan inderdaad afgedwongen worden in deze.

Als je weigert, hangt het van de handelaar af.
Deze kan niets ondernemen, maar deze kan (al dan niet na een paar minnelijke tussenstappen) naar de rechtbank gaan, waar jij aan het kortste eind zult trekken.

Maaike Debels
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2017 14:06

Hier vreesde ik al voor :( Ik had gelezen dat de offerte niet bindend was dus dacht dat dit niet veel uitmaakte of ik ze nu tekende of niet

pff, ik weet echt niet wat ik nu moet doen, en ik heb ook niet echt veel geld. Als ik die schadevergoeding ga moeten betalen ga ik waarschijnlijk in het rood staan.

Ik zal eens de verkoopsvoorwaarden opvragen.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 04 jan 2017 14:33

Dat had je dus mis gedacht...
Al is het niet leuk, laat dit een les zijn voor je. ;-)

Jij hebt nu een verplichting tov de handelaar (geld), de handelaar een verplichting tov jou (de wagen).
Je kunt wel nog onderhandelen, maar weet wel: de handelaar hoeft hier niet in mee te gaan.
Je kunt bijvoorbeeld een afbetaling vragen, betalingsuitstel. Je kunt ook proberen om je financiële situatie uit te leggen en zo te hopen dat je de wagen toch niet moet kopen.
Hoe groter de handelaar, hoe groter de kans dat dit lukt.
Bij een merkgarage heb je bijvoorbeeld meer kans, dan bij iemand die een weide met wagens heeft.
Maar zoals ik zei: ze zijn hier niet toe verplicht, en kunnen dus eisen dat je de wagen binnen een redelijke termijn in 1x betaalt.

Maaike Debels
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jan 2017 15:03

Bedankt voor uw snelle en duidelijke antwoord. Goed dat er mensen zoals jullie zijn die dit allemaal uitleggen. :o

Het is inderdaad wel een grote merkgarage. Hoewel de kans nog steeds klein is hoop ik dat ze mij die schadevergoeding niet gaan opleggen.

Hebben je er enig idee van hoeveel % deze zou kunnen bedragen?

Terug naar “Consumenten Koop”