winkel blijft rond de pot draaien

Kostaar
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

winkel blijft rond de pot draaien

#1 , 20 dec 2016 20:32

Ik heb 4 weken geleden mijn printer voor de tweede maal binnen gedaan bij de pc winkel waar ik deze gekocht had.
De printer is hoop en al drie maanden oud.
Van een nieuwe was geen sprake.
Men moest hem opsturen naar een erkende hersteller van Canon omdat hij nog ander garantie was.
Ondertussen ben ik al drie maal bij de PC winkel geweest om te vragen achter de stand van zaken.
Op e-mails reageert de winkel niet ondanks dat het een PC winkel is.
Dan maar telefoon.
Tot driemaal toe heeft men mij gezegd dat hij nog in herstelling was.
Maar nu komt het verhaal.
Ik heb naar het bedrijf gebeld ( gegevens gekregen van winkel ) waar deze in herstelling is en daar beweerd ( aan de hand van de gekregen herstellingscode van de winkelier ) men geen weet te hebben van mijn printer die in herstelling is.
ook aan de hand van de serienummer van de printer kan men niets vind men niets bij het herstellingsbedrijf.
Ik heb de pc winkel gisteren gebeld en deze heeft mij gezegd dezelfde dag nog te informeren en terug te bellen niets gehoord van hen.
Ik heb de indruk dat men mij sterk aan het lijntje aan het houden is.
Wat kan ik hiertegen doen ?
Ik heb wel een bon van de winkelier wanneer ik de printer had binnengebracht voor herstelling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 20 dec 2016 20:56

Stel hun in gebreke met een AS, en vermeld het gesprek met het herstelbedrijf dat je wenst te weten wat er aan de hand is met u printer.

Ik neem altijd contact op met de helpdesk van de fabrikant als er iets defect is, bij defect komen ze hem bij u thuis ophalen en terug brengen, ze houden u van alles op de hoogte.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2016 00:53

Als je particulier bent: kosteloze herstelling of kosteloze vervanging - keuze klant (art. 1649quinquies BW).
Als dit niet mogelijk is (of bij herhaalde herstellingen zonder resultaat of met herval): ontbinding of prijsvermindering (keuze klant). Evt. wel met vermindering voor minwaarde door gebruik.

Aan te vullen met schadevergoeding als de herstelling langer dan redelijk (wat voor mij 2-tal weken is) duurt.
Schadevergoedingen kan je enkel via de rechter afdwingen (maar je kan er wel me dreigen).

De termijnen van herstelling schorten de garantietermijn van 2 jaar op (opnieuw, als je particulier bent).

Voor B2B: na verrichten leveringsplicht enkel aansprakelijkheid voor verborgen gebreken - klant moet aantonen dat het gebrek reeds aanwezig was bij levering (vaak onmogelijk zonder expertise) én snel melden. Tenzij verkoper of fabrikant zelf ruimere garantie toekenden.

Zoals sloeberken stelt: aangetekende ingebrekestelling sturen. Je kan hier vragen, gelet op de historiek, voor kosteloze vervanging én schadevergoeding voor gebruiksderving (indien meer dan 4 weken) en kosten aangetekende zending en tijdsbesteding (bv. 20 EUR per uur).

Derde maal herstellen is voor mij teveel - dan maak ik gebruik van recht op kosteloze vervanging.
Als het euvel zich dan met het nieuwe toestel opnieuw voordoet, is het een terugkerend gebrek en kan je beter ontbinding met terugbetaling vragen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”