In 2009 hebben mijn ouders hun intrek genomen in een nieuwbouw appartement. Voor het onderhoud van de verwarmingsketel hebben ze indertijd een onderhoudscontract aangegaan voor de verwarmingsketel. Sedert 3 jaar ontvangen ze nu eerst een factuur die vooraf dient betaald te worden vooraleer de jaarlijkse onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Het eerste jaar is dit probleemloos verlopen. Verleden jaar hebben ze de factuur ook terug vooraf betaald en na enkele weken zelf telefonisch contact moeten opnemen om een afspraak te kunnen regelen. Het excuus dat hiervoor aangehaald werd, was de enorme drukte. Dit jaar werd het nog erger. Terug een factuur vooraf die diende betaald te worden tegen eind oktober. Zogezegd zo gedaan en op 21/10/16 netjes betaald. Begin december nog steeds geen teken van leven. Na telefonisch contact kon men uiteindelijk een afspraak vastleggen voor 4 januari 2017. Weerom was het excuus dat het door de extreme drukte kwam dat dit niet vroeger kon. Nu stel ik me de vraag of dit soort praktijken wettelijk zijn want ongeveer 3 maand op voorhand moeten betalen voor iets wat nog niet uitgevoerd is lijkt me toch wel echt straf. Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat ze daar doodleuk niets ondernemen en wachten tot wanneer de klant ongeduldig begint te worden en zelf de
nodige stappen onderneemt. En verder vraag ik me ook af wat de mogelijke gevolgen mochten zijn moest er zich iets voordoen tussen datum van betaling en datum van onderhoud. Wie draagt dan de verantwoordelijkheid als de verzekeringsmaatschappij moeilijk gaat doen?