X - na 4 jaar geen lid te zijn plots geld van de rekening

KristofV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

X - na 4 jaar geen lid te zijn plots geld van de rekening

#1 , 09 dec 2016 09:16

Beste,

In 2012 heb ik mijn lidmaatschap bij X Mortsel opgezegd. Alles werd geregeld en klaar. Vandaag check ik mijn rekening en is er plots 21,95 euro via domiciliëring afgegaan. Ik bel naar de klantenservice en daar zeggen ze doodleuk dat februari 2012 nog niet is betaald geweest.

Kan dit zomaar zonder verwittiging?
Domiciliëring werd geruime tijd stopgezet, kunnen zij dan toch nog geld van de rekening halen meer dan 4 jaar na datum?
mocht het zo zijn dat ik februari 2012 nog moest betalen, is dat dan niet al geruime tijd verjaard?

Welke stappen kan ik zetten om terugbetaling te krijgen? Ik heb al een klacht ingediend bij X maar iets zegt me dat ik dat geld nooit ga zien.

Het is een zeer klein bedrag, maar het is uit principe dat ik hiermee verder ga. Ik vind dit absoluut niet kunnen.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 09 dec 2016 09:24

Ze hebben tot 10 jaar na datum de tijd om geld te innen, verjaard is het alvast niet.

Hoe werkte je facturatie toen je nog 'klant' was?
Trokken ze toen ook eerst geld af voordat je een factuur te zien kreeg? Deze procedure zou alvast dezelfde moeten zijn als toen.

Een extra tip die ik je geef:
Als je ergens geen klant meer van bent, maar je had wel een domiciliëring, blokkeer deze dan.
Is tegenwoordig simpel te doen via home banking...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 09 dec 2016 09:33

Klacht neerleggen bij u bank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 09 dec 2016 09:40

Gelieve eerst de naam van de keten te verwijderen, dit is laster en ook niet echt relevant.

Gezien de verjaringstermijn inderdaad 10 jaar is, is dit zeker niet verjaard. Of het terecht is of niet, moet u zelf maar uitzoeken aan de hand van uw rekeninguitreksels 2012.

KristofV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2016 10:53

Sloeberken en Blaatpraat, bedankt voor uw antwoorden. Het vreemde van al is dat ik zelf de domiciliëring heb stopgezet. Ik heb overlaatst al mijn domiciliëringen nagekeken en diegene die niet relevant meer zijn laten stopzetten. Toen al stond X er niet meer tussen.

Ik heb de bank gecontacteerd en zij hebben me verteld dat X zelf de domiciliëring weer heeft aangeboden bij de bank, dat terwijl deze in een ver verleden reeds werd stopgezet én ik heb helemaal niets ondertekend. Kan dat zomaar. Ik zou toch op z'n minst verwachten dat ze een brief zenden met wat uitleg. Qua fatsoen kan dat tellen.

PS: alles samen met m'n bank nagekeken en blijkt dat hun invordering onterecht is volgens mijn bevindingen

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 09 dec 2016 11:18

Dat is dan een ander verhaal inderdaad.

Helaas sinds dat we overgestapt zijn naar Europese domiciliëringen via SEPA is de controle hierop serieus afgezwakt.
Bedrijven kunnen nu inderdaad gewoon aan de bank geld vragen van een bankrekeningnummer, en zijn zelf verantwoordelijk voor de controle hierop.
Zo heb ik ook eens een mandaat ingevuld online, en de enige bevestiging die ik moest doen, was mijn gsm-nummer invullen (kan gelijk wie zijn nummer zijn), een sms-code ontvangen, deze invullen en dit was voldoende. Dus ik kon mij voordien als eender wie...
Zo is er bij mij vandaag ook geld afgeschreven voor iets waarvoor ik geen mandaat getekend heb (verzekering, wel mandaten getekend voor andere producten van hun, maar niet voor deze. Kan mij nu niet echt schelen, want het is wel correct, maar toch even vermelden).

Voordeel van de nieuwe SEPA-regeling: jij kunt naar je bank gaan, en zeggen dat ze die domiciliëring moeten terugdraaien.
Dit zouden ze meteen moeten doen.


Maar goed, fatsoenlijk is dit inderdaad niet, maar zoals ik zei: hoe gebeurden de betalingen vroeger?
Gingen die ook eerst van de rekening, en kreeg je daarna een factuur?
Of kreeg je niets, en zag je het gewoon maandelijks van de rekening gaan?

Daarnaast dien je dus zelf te controleren of het wel klopt. Als dit bedrag inderdaad in 2012 te weinig betaald was, zou ik het zo laten.

KristofV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 dec 2016 11:33

Ik kan het me nog voor de geest halen want ik weet nog dat er indertijd met de domiciliëring wat foutgelopen was. Bij aanvang contract (moet in 2011 geweest zijn), heb ik een mandaat gegeven. Om één of andere reden is die nooit geactiveerd geweest. Ik heb telkens zelf de betalingen gedaan. Ik wachtte steeds tot er een brief kwam met het openstaand saldo en betaalde via overschrijving. Ook toen was soms discussie over het openstaand saldo. Zo bleek dat ik op een maand tijd ineens meer dan 100 euro achter stond, terwijl ik altijd alles mooi betaald had. Dit werd wel rechtgezet na veel over en weer gebel en gemail. Nooit een factuur gekregen.

Volgens mijn bevindingen klopt het niet dat ik dat bedrag nog moet betalen. Ik zet erbij 'volgens mijn bevindingen' want ik kan altijd iets over het hoofd gezien hebben. Mocht het correct zijn, oké dan is het zo. Maar ik had op z'n minst een brief verwacht met wat uitleg zodat ik één en ander kon verifiëren vooraleer over te gaan tot betaling. De werkwijze die ze nu hanteren gaat er serieus over.

Ivm de Sepa Domiciliëringen, als er zo weinig controle is werkt dat fraude toch in de hand? Ik check dagelijks mijn rekeningen via m'n smartphone, maar wat als dat gebeurt bij iemand die 'slordiger' is op dat vlak...

Terug naar “Consumenten Koop”