Afrekening electrabel

Milanello
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Afrekening electrabel

#1 , 30 nov 2016 10:23

Hey allemaal!

Ik denk dat Electrabel mij voor de tweede maal op rij in zak probeert te zetten.

Situatie vorig jaar:

Ik koop een appartement in september 2015. Eind november 2015 volgt de afrekening. Ik had in die periode zo goed als niets verbruikt omdat ik er niet was ingetrokken. Toch moest ik volgens de afrekening €121,58 betalen. Het grootste bedrag op die afrekening was een bedrag die ze aanrekenden voor "Periode tussen meteropname en factuurdatum". Ik vond dit niet correct omdat ik bij een afrekening enkel dien te betalen wat verbruikt was (volgens de meterstand). Anders zou ik dubbel betalen. De persoon op de telefoon volgde mij en ik kreeg een correctie.

Dit jaar krijg ik echter hetzelfde.
Periode tussen meteropname en factuurdatum 17,51 (elec.)
Periode tussen meteropname en factuurdatum 14,90 (gas)

Het is toch belachelijk dat ze dit aanrekenen? De periode tussen de meterstand en de factuurdatum zal ik toch volgend jaar betalen bij de volgende meterstand? Wat is het nut van en afrekening als ze nog een schatting maken voor de komende periode en dit ook aanrekenen?

Ik heb trouwens nog altijd door omstandigheden niet in het appartement gewoond. Het verbruik is dus ook heel laag, Mijn grootste kost is het volgende:

Toeslagen (opgelegd door diverse overheden) 63,92 (elec.)
Toeslagen (opgelegd door diverse overheden) 2,44 (gas)

Zijn die toeslagen dan zo groot (ondanks zo goed als geen verbruik)? Wat houden deze juist in?

Voor de volledigheid, hieronder de volledige factuur:

Elektriciteit - 113,90
Energie 36,31
Kosten groene stroom (groene certificaten opgelegd door overheid) 0,75
Kosten WKK (WKK certificaten opgelegd door overheid) 0,10
Voordelen en/of kosten - 15,24
Netwerkkosten (opgelegd door IMEA) 10,55
Toeslagen (opgelegd door diverse overheden) 63,92
Periode tussen meteropname en factuurdatum 17,51

Aardgas - 106,61
Energie (ENGIE Electrabel) 61,82
Voordelen en/of kosten - 15,24
Netwerkkosten (opgelegd door IMEA / geschat door Fluxys) 42,69
Toeslagen (opgelegd door diverse overheden) 2,44
Periode tussen meteropname en factuurdatum 14,90

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding