Mondelinge overeenkomst

Valco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mondelinge overeenkomst

#1 , 25 nov 2016 20:15

Ik heb een vraag ivm een mondelinge overeenkomst. Een aantal maanden terug hebben wij overeengekomen om de wagen van kennissen over te kopen. Ze gingen ons op mail de vraagprijs zetten maar dit hebben ze niet gedaan. Ook op de vraag van ons om iets op papier te zetten of mail kregen we geen reactie en een voorschot wilden ze niet. Normaal ging de wagen beschikbaar zijn eind dit jaar maar dit was al verschoven naar januari. Vorige week heb ik problemen had met mijn huidige wagen en hij zou nog grote kosten kunnen hebben dus willen we sneller een nieuwe wagen kopen ipv die van onze kennissen. Daarom hebben we gezegd dat we hem misschien niet kopen maar ze dreigen en zeggen dat er een overeenkomst is. Maar er staat niets op papier of mail of SMS. Hun garage kan auto overnemen en ze hebben nog tijd om hem zelf te verkopen. Wij begrijpen ook niet waarom ze ons pushen om hem toch te kopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 25 nov 2016 20:28

Een mondelinge overeenkomst is even geldig als een schriftelijke.

Maar bij gebrek aan prijsovereenkomst, is er geen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2016 20:58

Een mondelinge overeenkomst is even geldig als een schriftelijke.

Maar bij gebrek aan prijsovereenkomst, is er geen.
Art. 1583 en 1591 BW.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Valco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 nov 2016 22:29

Waar kan ik dat art 1583 en 1591 terug vinden? Ik had ook gelezen dat een mondelinge overeenkomst maar geldig is onder de €375. Klopt dit?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 25 nov 2016 22:47

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032134

HOOFDSTUK I. - AARD EN VORM VAN DE KOOP.

Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.
Hij kan bij authentieke of bij onderhandse akte worden aangegaan.

Art. 1583. Hij is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.

Art. 1584. Koop kan worden aangegaan hetzij eenvoudig, hetzij onder een opschortende of onder een ontbindende voorwaarde.
Hij kan ook twee of meer alternatieve zaken tot voorwerp hebben.
In al die gevallen worden de gevolgen van de koop geregeld naar de algemene beginselen van de overeenkomsten.

Art. 1585. Wanneer koopwaren niet bij de hoop, maar bij het gewicht, het getal of de maat verkocht zijn, is de koop nog niet voltrokken, in die zin dat het risico van de verkochte zaken voor de verkoper blijft totdat zij zijn gewogen, geteld of gemeten; maar de koper kan ofwel de levering ervan eisen, ofwel, in geval van niet-uitvoering van de verbintenis, schadevergoeding, indien daartoe grond bestaat.

Art. 1586. Wanneer echter de koopwaren bij de hoop verkocht zijn, is de koop voltrokken, hoewel de koopwaren nog niet zijn gewogen, geteld of gemeten.

Art. 1587. Ten aanzien van wijn, olie en andere zaken die men gewoon is te proeven alvorens ze te kopen, is er geen koop zolang de koper die niet heeft geproefd en aanvaard.

Art. 1588. Koop op proef wordt altijd vermoed te zijn aangegaan onder een opschortende voorwaarde.

Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Art. 1591. De koopprijs moet bepaald zijn en door de partijen worden vastgesteld.

Terug naar “Consumenten Koop”