tweedehands auto

polk
Berichten: 437

Re: tweedehands auto

#31 , 25 nov 2016 14:45

Met uw samenvatting ben ik het eens, maar dan is er al sprake van een vaststaand verborgen gebrek. Dit is een bewering van de koper, hij moet dit dus eerst nog zien te bewijzen. Volgens mij is dat niet zo eenvoudig als u doet uitschijnen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#32 , 25 nov 2016 14:54

Met uw samenvatting ben ik het eens, maar dan is er al sprake van een vaststaand verborgen gebrek. Dit is een bewering van de koper, hij moet dit dus eerst nog zien te bewijzen. Volgens mij is dat niet zo eenvoudig als u doet uitschijnen.
Stel uzelf dan eens volgende vragen:

U ziet 2 wagens staan. Beide exact hetzelfde aantal km's, zelfde merk, zelfde onderhoudshistorie... enfin, u snapt het wel.

De ene auto heeft een zwaar ongeluk gehad en is hersteld, de andere heeft geen schadeverleden.
Welke auto kiest u?

Als u een auto kiest. Heeft het schadeverleden van die auto dan invloed op uw keuze?


Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.


Als ik de artikels in het BW analyseer dan spreekt het voor mij voor zich dat het schadeverleden iets is waar de verkoper de koper over moet informeren.

Wat TS dan nog rest is om te bewijzen dat de auto wel degelijk een ongeluk heeft gehad en dat de verkoper hiervan op de hoogte is.
Ik zie eerlijk gezegd de verkoper niet beweren dat hij zijn ongeluk niet meer herinnert.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#33 , 25 nov 2016 15:01

Als verkoper een factuur heeft van de merkgarage van de herstelling, zal de verkoper weinig of geen schuld hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

polk
Berichten: 437

#34 , 25 nov 2016 15:06

Met uw samenvatting ben ik het eens, maar dan is er al sprake van een vaststaand verborgen gebrek. Dit is een bewering van de koper, hij moet dit dus eerst nog zien te bewijzen. Volgens mij is dat niet zo eenvoudig als u doet uitschijnen.
Stel uzelf dan eens volgende vragen:

U ziet 2 wagens staan. Beide exact hetzelfde aantal km's, zelfde merk, zelfde onderhoudshistorie... enfin, u snapt het wel.

De ene auto heeft een zwaar ongeluk gehad en is hersteld, de andere heeft geen schadeverleden.
Welke auto kiest u?

Als u een auto kiest. Heeft het schadeverleden van die auto dan invloed op uw keuze?


Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.


Als ik de artikels in het BW analyseer dan spreekt het voor mij voor zich dat het schadeverleden iets is waar de verkoper de koper over moet informeren.

Wat TS dan nog rest is om te bewijzen dat de auto wel degelijk een ongeluk heeft gehad en dat de verkoper hiervan op de hoogte is.
Ik zie eerlijk gezegd de verkoper niet beweren dat hij zijn ongeluk niet meer herinnert.
Daarover zijn we akkoord. Ik probeer uit te leggen dat het probleem bij de bewijslast ligt: moet de koper bewijzen dat het om een verborgen gebrek gaat, of moet de verkoper kunnen bewijzen dat hij het gebrek (voor zover een ongeval dat hersteld is geweest kwalificeert als een gebrek) vermeldt heeft?

Ik neig naar het eerste. U blijkbaar naar het tweede. Dat impliceert dat elke particuliere verkoper bij een tweedehandse verkoop best een ongevallengeschiedenis o.i.d. voorziet in de overeenkomst... Vreemd dat dit dan niet verplicht wordt door de wetgeving, en dat een keuring voor verkoop volstaat...

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#35 , 25 nov 2016 16:54

Een verkoper, ook een particuliere verkoper, dient in te staan voor de verborgen gebreken.
Maar deze regel is niet van dwingend recht. Partijen kunnen overeenkomen dat de verkoper niet gehouden is tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak (= exoneratiebeding). Doorgaans wordt aanvaard dat dit het geval is als de koper het goed gekocht heeft "in de staat waarin het zich bevindt, goed gekend door de koper".
Beste,

Dergelijk exoneratiebeding tussen een onderneming en consument is verboden. – VI. 83, 14° WER

Met vriendelijke groet,

Van Camp

mjers
Berichten: 1788

#36 , 25 nov 2016 16:59

Met uw samenvatting ben ik het eens, maar dan is er al sprake van een vaststaand verborgen gebrek. Dit is een bewering van de koper, hij moet dit dus eerst nog zien te bewijzen. Volgens mij is dat niet zo eenvoudig als u doet uitschijnen.
Stel uzelf dan eens volgende vragen:

U ziet 2 wagens staan. Beide exact hetzelfde aantal km's, zelfde merk, zelfde onderhoudshistorie... enfin, u snapt het wel.

De ene auto heeft een zwaar ongeluk gehad en is hersteld, de andere heeft geen schadeverleden.
Welke auto kiest u?

Als u een auto kiest. Heeft het schadeverleden van die auto dan invloed op uw keuze?


Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.


Als ik de artikels in het BW analyseer dan spreekt het voor mij voor zich dat het schadeverleden iets is waar de verkoper de koper over moet informeren.

Wat TS dan nog rest is om te bewijzen dat de auto wel degelijk een ongeluk heeft gehad en dat de verkoper hiervan op de hoogte is.
Ik zie eerlijk gezegd de verkoper niet beweren dat hij zijn ongeluk niet meer herinnert.
Daarover zijn we akkoord. Ik probeer uit te leggen dat het probleem bij de bewijslast ligt: moet de koper bewijzen dat het om een verborgen gebrek gaat, of moet de verkoper kunnen bewijzen dat hij het gebrek (voor zover een ongeval dat hersteld is geweest kwalificeert als een gebrek) vermeldt heeft?

Ik neig naar het eerste. U blijkbaar naar het tweede. Dat impliceert dat elke particuliere verkoper bij een tweedehandse verkoop best een ongevallengeschiedenis o.i.d. voorziet in de overeenkomst... Vreemd dat dit dan niet verplicht wordt door de wetgeving, en dat een keuring voor verkoop volstaat...
Als u terugleest zal u zien dat beide standpunten van toepassing zijn.

Nogmaals, dit heeft niets te maken met 'neigen naar' of van mening zijn. Maar dit is hoe de wet in elkaar zit. Net zoals u moet betalen aan de kassa. Het IS gewoon zo.
Ik ben hier niet mijn mening aan het verkondigen. U doet er goed aan om bw eens door te lezen.

TS moet het gebrek bewijzen en die verkoper zal op zijn beurt moeten bewijzen dat hij dit heeft vermeld.

Dit wordt letterlijk uitgelegd in art 1315 - 1316... en verder.

Verder is alles hierover gezegd, als de rechter besluit dat er op die wagen een verborgen gebrek zit, dan heeft de verkoper een probleem.
Aan TS om te bewijzen dat er een gebrek rust op zijn auto.

mjers
Berichten: 1788

#37 , 25 nov 2016 16:59

Een verkoper, ook een particuliere verkoper, dient in te staan voor de verborgen gebreken.
Maar deze regel is niet van dwingend recht. Partijen kunnen overeenkomen dat de verkoper niet gehouden is tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak (= exoneratiebeding). Doorgaans wordt aanvaard dat dit het geval is als de koper het goed gekocht heeft "in de staat waarin het zich bevindt, goed gekend door de koper".
Beste,

Dergelijk exoneratiebeding tussen een onderneming en consument is verboden. – VI. 83, 14° WER

Met vriendelijke groet,

Van Camp
Klopt, maar we hebben het waarschijnlijk over een verkoop tussen particulieren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#38 , 25 nov 2016 17:07

Dergelijk exoneratiebeding tussen een onderneming en consument is verboden. – VI. 83, 14° WER
Ik heb drie week geleden een auto gekocht van een particulair.

polk
Berichten: 437

#39 , 25 nov 2016 17:53


Stel uzelf dan eens volgende vragen:

U ziet 2 wagens staan. Beide exact hetzelfde aantal km's, zelfde merk, zelfde onderhoudshistorie... enfin, u snapt het wel.

De ene auto heeft een zwaar ongeluk gehad en is hersteld, de andere heeft geen schadeverleden.
Welke auto kiest u?

Als u een auto kiest. Heeft het schadeverleden van die auto dan invloed op uw keuze?


Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.


Als ik de artikels in het BW analyseer dan spreekt het voor mij voor zich dat het schadeverleden iets is waar de verkoper de koper over moet informeren.

Wat TS dan nog rest is om te bewijzen dat de auto wel degelijk een ongeluk heeft gehad en dat de verkoper hiervan op de hoogte is.
Ik zie eerlijk gezegd de verkoper niet beweren dat hij zijn ongeluk niet meer herinnert.
Daarover zijn we akkoord. Ik probeer uit te leggen dat het probleem bij de bewijslast ligt: moet de koper bewijzen dat het om een verborgen gebrek gaat, of moet de verkoper kunnen bewijzen dat hij het gebrek (voor zover een ongeval dat hersteld is geweest kwalificeert als een gebrek) vermeldt heeft?

Ik neig naar het eerste. U blijkbaar naar het tweede. Dat impliceert dat elke particuliere verkoper bij een tweedehandse verkoop best een ongevallengeschiedenis o.i.d. voorziet in de overeenkomst... Vreemd dat dit dan niet verplicht wordt door de wetgeving, en dat een keuring voor verkoop volstaat...
Als u terugleest zal u zien dat beide standpunten van toepassing zijn.

Nogmaals, dit heeft niets te maken met 'neigen naar' of van mening zijn. Maar dit is hoe de wet in elkaar zit. Net zoals u moet betalen aan de kassa. Het IS gewoon zo.
Ik ben hier niet mijn mening aan het verkondigen. U doet er goed aan om bw eens door te lezen.

TS moet het gebrek bewijzen en die verkoper zal op zijn beurt moeten bewijzen dat hij dit heeft vermeld.

Dit wordt letterlijk uitgelegd in art 1315 - 1316... en verder.

Verder is alles hierover gezegd, als de rechter besluit dat er op die wagen een verborgen gebrek zit, dan heeft de verkoper een probleem.
Aan TS om te bewijzen dat er een gebrek rust op zijn auto.
Wetgeving dient te worden geïnterpreteerd, anders zouden er geen rechtbanken nodig zijn hé. U verwijt mij dat ik mijn interpretatie geef, maar u doet net hetzelfde. De samenlezing van de relevante artikelen uit het B.W. doet u besluiten dat het vanzelfsprekend is dat een particuliere verkoper het schadeverleden van de wagen meedeelt aan de koper. U zegt: 'Als ik de artikels in het BW analyseer dan spreekt het voor mij voor zich dat het schadeverleden iets is waar de verkoper de koper over moet informeren.'

Ik vind dat minder vanzelfsprekend. Het staat i.i.g. nergens letterlijk in de wetgeving. Ik vind het ook nergens terug in vakliteratuur. De enige relevante verplichting waar ik weet van heb ik dat het voertuig moet worden onderworpen aan een technische keuring. Aangezien deze aanwezig was, de koper het voertuig uitvoerig heeft kunnen inspecteren en hij het voertuig heeft gekocht 'in de staat waarin het zich bevindt', heeft de particuliere verkoper _naar mijn mening_ aan al zijn of haar verplichtingen voldaan. De koper kan wel proberen e.e.a. te bekomen via de rechtbank, maar maakt _volgens mij_ weinig kans.

Een potentiële koper kan trouwens a.d.h.v. het chassisnummer te weten komen of een wagen een schadeverleden heeft. Een voorzichtige koper die handelt als een 'goede huisvader' zal dit dan ook nagaan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 25 nov 2016 18:43

Wetgeving dient te worden geïnterpreteerd, anders zouden er geen rechtbanken nodig zijn hé. U verwijt mij dat ik mijn interpretatie geef, maar u doet net hetzelfde. De samenlezing van de relevante artikelen uit het B.W. doet u besluiten dat het vanzelfsprekend is dat een particuliere verkoper het schadeverleden van de wagen meedeelt aan de koper. U zegt: 'Als ik de artikels in het BW analyseer dan spreekt het voor mij voor zich dat het schadeverleden iets is waar de verkoper de koper over moet informeren.'

Ik vind dat minder vanzelfsprekend. Het staat i.i.g. nergens letterlijk in de wetgeving. Ik vind het ook nergens terug in vakliteratuur. De enige relevante verplichting waar ik weet van heb ik dat het voertuig moet worden onderworpen aan een technische keuring. Aangezien deze aanwezig was, de koper het voertuig uitvoerig heeft kunnen inspecteren en hij het voertuig heeft gekocht 'in de staat waarin het zich bevindt', heeft de particuliere verkoper _naar mijn mening_ aan al zijn of haar verplichtingen voldaan. De koper kan wel proberen e.e.a. te bekomen via de rechtbank, maar maakt _volgens mij_ weinig kans.

Een potentiële koper kan trouwens a.d.h.v. het chassisnummer te weten komen of een wagen een schadeverleden heeft. Een voorzichtige koper die handelt als een 'goede huisvader' zal dit dan ook nagaan.
De enige goede en zeer nuttige info voor TS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#41 , 25 nov 2016 20:14

Een verkoper, ook een particuliere verkoper, dient in te staan voor de verborgen gebreken.
Maar deze regel is niet van dwingend recht. Partijen kunnen overeenkomen dat de verkoper niet gehouden is tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak (= exoneratiebeding). Doorgaans wordt aanvaard dat dit het geval is als de koper het goed gekocht heeft "in de staat waarin het zich bevindt, goed gekend door de koper".
Professionele verkoper = consumentenkoop (= art. 1649bis-octies BW). Hier geldt primair:
  • kosteloze herstelling - OF -
    kosteloze vervanging (keuze klant)
Indien geen van beide mogelijk:
  • prijsvermindering - OF -
    ontbinding overeenkomst (keuze klant)
In dat geval is exoneratie voor verborgen gebreken niet mogelijk.
Garantietermijn kan wel beperkt voor tweedehandsvoertuigen (ik dacht tot 1 jaar te beperken).

NB: als de verkoper een onderneming is (bedrijfswagen), dan valt dit eveneens onder de professionele verkoop. Ook al is het geen autohandelaar. Zelfs in dat geval moet de onderneming garantie geven (en gaat het over consumentenkoop, tenzij je zelf niet als natuurlijk persoon zou gekocht hebben, maar dan wordt van een professionele verkoper (weerlegbaar) vermoed dat hij te kwader trouw is (omkering bewijslast).

Sowieso: een schadevergoeding kan - behalve bij onderlinge overeenkomst - enkel via de rechter afgedwongen worden.
Je zou wel kunnen starten met een aangetekende ingebrekestelling - dat is sowieso de eerste handeling. Waarin je op basis van een verborgen gebrek een financiële compensatie vraagt. Misschien beweegt dat de verkoper tot andere standpunten.

Er zijn dan wel enkele juridische kapstokken (dwaling op basis van informatieplicht verkoper = precontractuele fout (gebaseerd op art. 1382 BW); verborgen gebreken) om je verhaal aan op te hangen. Maar er zijn een aantal onzekere factoren.
  • Moet een verkoper wel melden dat er een zwaar ongeval mee gebeurd is, als de wagen volgens de regels van de kunst hersteld is (of de verkoper is er van overtuigd (te goeder trouw) dat hij volgens de regels van de kunst hersteld is)?
    Was het gebrek verborgen of toch nog zichtbaar bij eenvoudig onderzoek (bij openen motorkap - lijkt mij onder de onderzoeksplicht van de koper te horen)?
    Wie waren de personen die je begeleidden bij de aankoop? Als het professionelen waren, dan helpt dat jou niet zo dadelijk tov de verkoper, maar zou je kunnen overwegen te verhalen op je begeleiders
Mijn raad: aangetekende ingebrekestelling sturen en werken naar een minnelijk akkoord (500 EUR terugkrijgen?) Met wat meer slaagkansen als de verkoper professioneel was (maar ik had de indruk van niet).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

stefan89
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#42 , 25 nov 2016 20:45

ik heb al een brief opgesteld om haar maandag schriftelijk op de hoogte brengen van de volgende stappen die ik wil nemen. ik ben blij dat ik mijn vraag hier heb gezet. zou meer gebeuren!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#43 , 25 nov 2016 22:48

Hou ons zeker op de hoogte van de verdere ontwikkelingen in u zaak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38596

#44 , 25 nov 2016 23:01

zoals ik reeds heb geschreven in
#2 was het een keuring voor verkoop... is bij mijn weten verplicht.
Kan ook al een begin van bewijs zijn. - bij al de rest die hier geschreven is.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#45 , 25 nov 2016 23:08

 Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
"""

Voorwaarde is voldaan
Totaal niet mee eens:
- er is geen zekerheid dat het over een verborgen iets gaat (de niet-merkonderdelen kunnen perfect zichtbaar geweest zijn)
- ik zie nog altijd niet wat het gebrek is aan een auto die op zich niet slecht rijdt? Is het een gebrek dat er een ongeval is geweest? Nee. Een ongeval is een gebeurtenis. Als er een gedegen herstel is, is er geen gebrek.
- er is geen ongeschiktheid of verminderde geschiktheid qua gebruik. De wagen blijft op zich even bruikbaar, een niet-merkonderdeel is daarom niet minder gebschikt.

Als je er vanuitgaat dat een product dat tweedehands is, een gebrek toont omdat deze interne gebruikssporen heeft of wel eens op de grond gevallen zou zijn, kan je véél tweedehandsgoederen niet verkopen.

Van een auto kan je uitgaan dat er mogelijk wel eens een ongeval mee gebeurt. Meestal gelukkig klein en vaak zelfs zonder schade. Als je echt een ongevalsvrije wagen wil, dan moet je dat imho expliciet op de verkoopsovereenkomst zetten. Zoniet kan je dat niet eisen. Wil je dat er enkel een auto met originele onderdelen gekocht wordt, vraag dat dan expliciet of reageer enkel op aanbiedingen a la "originele BMW Z3" ofzo.

Je moet een groot verschil maken tussen de waarde van een wagen, die ongevalsvrij idd hoger kan zijn, en het gebrek. Een auto die niet als melding "ongevalsvrij" heeft, heeft sowieso een lagere waarde. Maar dat maakt niet dat er een gebrek is. Een auto, die nét uit de garage gereden wordt met 0 km op de teller, is vaak direct enkele duizenden euro's minder waard. Maar daarom is er geen gebrek of foute voorstelling.

Terug naar “Consumenten Koop”