tweedehands auto

stefan89
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

tweedehands auto

#1 , 23 nov 2016 19:20

Beste,

Ik heb drie week geleden een auto gekocht van een particulair. Ik heb een testrij gedaan, auto motorisch was in goede staat. maar nu ben ik te weten gekomen dat mijn auto eerder een zware accident was geweest bij de vorige eigenaar dat ik niet wist. want toen ik die auto had gekocht heeft ze niks gezegd. anders heb ik bij stil staan, ga ik kopen of niet?

ik heb haar telefonisch contacteert maar ze zei ja ik moest niet zeggen want jullie waren toch met drie hadden jullie goed bekeken. ik heb die nu verkocht wil ik me daarvoor niet bemoeien. ik ben bij een BMW garage geweest en hij vroeg me 800€ om alles vervangen naar originele. trouwens zei hij dat mijn auto in dit geval minimum 1000€ minder waard zou zijn door die ongeval.

ik vraag me nu af wat kan ik in dit geval doen. is het mogelijk om klacht gaan in te dienen?

Groetjes,
Stefan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 23 nov 2016 19:33

Tegen wie?
Hebt u een geschreven overeenkomst?
Wat was de waarde van de aankoop?
Wat voertuig gekeurd voor verkoop met een geperforeerd inschrijvingsbewijs?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2016 19:38

bij koop van een particulier heb je niks van garantie, dit is een koop zoals hij in bevind.

je kan nergens klacht neer leggen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

stefan89
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2016 19:49

ja ik heb een schriftelijke overeenkomst. de waarde van mijn auto is 8800€.
Die auto bij verkoop had een keuring bewijs voor verkoop, maar die een maand oud was.

stefan89
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2016 19:51

Franciscus , ik bedoel klacht tegen die mevrouw die auto aan me heeft verkocht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2016 19:53

ja ik heb een schriftelijke overeenkomst. de waarde van mijn auto is 8800€.
Die auto bij verkoop had een keuring bewijs voor verkoop, maar die een maand oud was.
Dus alles is wettelijk in orde bij verkoop, verborgen gebreken bij aankoop bij een particulier, dit tel niet !

mocht je dit bij een erkende garage gekocht hebben was dit een andere zaak .

En neen je kan geen klacht tegen deze vrouw neerleggen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 24 nov 2016 18:24

Was er een carpass bij het voertuig? (De wet voorziet dat de particuliere koper die geen Car-Pass heeft gekregen, de ontbinding van de koopovereenkomst kan eisen.)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 25 nov 2016 08:36

Aangezien je bij een keuring voor verkoop automatisch een car-pass moet bijbetalen, en deze erbij krijgt (je krijgt je auto niet meer gekeurd voor verkoop zonder), kun je stellen dat deze aanwezig was.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 25 nov 2016 11:00

We zijn hier wel serieus verkeerde info aan het geven hoor.

Het probleem dat TS hier beschrijft heeft niets met garantie te maken maar is overduidelijk een verborgen gebrek.

Een verkoper (particulier of niet) mag nog altijd de koper niet oplichten.

U kan wel degelijk een ontbinding van de verkoop eisen + een schadevergoeding.
Tenzij die gebreken zichtbaar waren uiteraard....


"""""
Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

  Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

  Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.

  Art. 1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.

  Art. 1645. _ Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.
"""""


Maar de vraag die voor mij eigenlijk nog niet duidelijk is...
Heb je bij een handelaar gekocht of bij iemand thuis?

mjers
Berichten: 1788

#10 , 25 nov 2016 11:04

ja ik heb een schriftelijke overeenkomst. de waarde van mijn auto is 8800€.
Die auto bij verkoop had een keuring bewijs voor verkoop, maar die een maand oud was.
Dus alles is wettelijk in orde bij verkoop, verborgen gebreken bij aankoop bij een particulier, dit tel niet !

mocht je dit bij een erkende garage gekocht hebben was dit een andere zaak .

En neen je kan geen klacht tegen deze vrouw neerleggen

:?: :?: :?:

De wet sluit geen enkele verkoper uit voor verborgen gebreken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 nov 2016 11:15

Dan is er nog de vraag is een verkeersongeval wel een verborgen gebrek ?

Als deze volgens de regels van de kunst hersteld is, zie ik niet in wat het probleem van verborgen gebrek zich hier stelt.

En men kan elke grote herstelling zeker zien, maar daarvoor moet je wel goed de wagen kijken, TS die waren met drie om de wagen te bezichtigen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 25 nov 2016 11:25

Dan is er nog de vraag is een verkeersongeval wel een verborgen gebrek ?

Als deze volgens de regels van de kunst hersteld is, zie ik niet in wat het probleem van verborgen gebrek zich hier stelt.

En men kan elke grote herstelling zeker zien, maar daarvoor moet je wel goed de wagen kijken, TS die waren met drie om de wagen te bezichtigen !
Ieder gebrek die invloed kan hebben op de keuze van de koper maar niet zichtbaar is, is een verborgen gebrek.
Dus een auto die een ongeval heeft gehad en daardoor minder waard is heeft dus per definitie een gebrek.

TO heeft de wagen laten nakijken bij een erkende BMW dealer (dus een expert). Die heeft het gebrek bevestigd.

Onder de informatieplicht van de koper valt alles wat te zien is tijdens normaal gebruik. De koper hoeft dus de motor niet uit elkaar te halen.
Enkel als het gebrek van buitenaf zichtbaar is (inclusief het interieur van de wagen) kan TS de verkoper niet raken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 25 nov 2016 11:46

Dan kan TS aan een peperdure procesvoering beginnen, waar de uitkomst vrij onzeker is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 nov 2016 12:27

En als de verkoopster zegt dat ze dit mondeling heeft gezegd, wat dan ?

En de meeste model overeenkomsten melden dat het voertuig verkocht word in de staat waarin het bevind.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 nov 2016 12:37

Een verkoper, ook een particuliere verkoper, dient in te staan voor de verborgen gebreken.
Maar deze regel is niet van dwingend recht. Partijen kunnen overeenkomen dat de verkoper niet gehouden is tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak (= exoneratiebeding). Doorgaans wordt aanvaard dat dit het geval is als de koper het goed gekocht heeft "in de staat waarin het zich bevindt, goed gekend door de koper".

Terug naar “Consumenten Koop”