Voorschotfactuur voor ongeboekte vakantie

julleke
Topic Starter
Berichten: 14

Voorschotfactuur voor ongeboekte vakantie

#1 , 22 nov 2016 17:10

Verleden jaar boekten wij een vakantie aan zee via een lokaal immobiliënkantoor gedurende een bepaalde periode. Alles verliep naar wens. Vandaag krijgen wij van het zelfde kantoor een overschrijving toegestuurd ten bedrage van 90 euro betreffende het voorschot te betalen voor dezelfde locatie (lees : appartement) tijdens dezelfde periode in 2017. Evenwel hebben wij geen vakantie of verblijf met deze mensen meer geboekt.

Als men tussen de lijnen leest blijkt het te gaan om het feit dat het kantoor het appartement voor ons in optie houdt voor dezelfde periode als verleden jaar. Als we van de optie gebruik willen maken, dienen we de 90 euro te betalen voor 8 januari e.k. en is het verblijf definitief geboekt, mits bijbetaling van het saldo en de waarborg, natuurlijk.

Ik vind dit wel een zeer eigenaardige vorm van klantenbinding. Het feit dat het kantoor ons deze mogelijkheid wil bieden siert hen, maar mag dat op deze manier ? Het is nogal verwarrend : op het eerste zicht ziet men een aangehechte overschrijving met een betalingsreferentie van het type zoal bv Telenet. Ik vraag mij af hoeveel mensen zich hier laten aan vangen, het schrijven niet goed doorlezen en alsnog betalen omdat ze denken dat het om de afsluitingsfactuur van het initiële verblijf gaat.

De vraag is of men een voorschotfactuur MAG opsturen voor een niet geboekt/besteld "item" (in dit geval een vakantieverblijf). Ik zou denken dat de normale gang van zaken is om een mailing te organiseren en hier resultaten uit te verkrijgen...

Met dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12955

#2 , 22 nov 2016 18:03

Dit zie je toch vaker bij reclame voor krantenabonnementen e.d.? Wie betaalt zonder te lezen waarvoor, verdient het misschien ergens wel om opgelicht te worden.

mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 nov 2016 20:20

In het pak reclame en junckmail dat we wekelijks in de bus krijgen zit er altijd wel 1 of meerdere overschrijvingsformulieren, soms zelfs met naam en adres al ingevuld.. Je bent toch niet verplicht deze te ondertekenen en terug te sturen.

Reclame

julleke
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 22 nov 2016 22:12

Dank U voor uw inbreng/commentaar. De vraag blijft : zijn deze praktijken toegelaten door de consumptiewetgeving ?
Dit leunt erg aan bij gedwongen aankoop, of niet ?

Sirkii
Berichten: 5459

#5 , 22 nov 2016 22:38

Daar is niets gedwongen aan. Gewoon (gescheurd) in de papierbak kieperen. Wel snel checken of het vrijblijvend is en per AS een protest sturen als het een "verhuring" zou suggereren.

Fundraisers overstelpen goede zielen met overschrijvingsformulieren. 'k Versnipper er elke week wel een paar van m n hoogbejaarde schoonouders ;-)

Terug naar “Consumenten Koop”