Inschrijving voor opleiding via avondonderwijs

Sharon01
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inschrijving voor opleiding via avondonderwijs

#1 , 16 nov 2016 14:20

Beste

Erkend instituut beweerd dat ik mij online heb ingeschreven voor een avondopleiding (erkend avondonderwijs).
Maar ik heb mij helemaal niet ingeschreven...
Ik ben pas te weten gekomen dat ik ingeschreven ben, nadat ik een mail heb ontvangen met een uitnodiging naar de eerste les. Daarop heb ik onmiddellijk geantwoord dat dit een vergissing moest zijn.
Hierop kreeg ik het antwoord dat ik mij wel degelijk via internet heb ingeschreven en de verkoopsvoorwaarden aangevinkt. ik kreeg een printscreen van hun systeem en een IP adres. Hierop heb ik mij onmiddellijk uitgeschreven (nog voor aanvang eerste les) en zo dien ik de helft van het inschrijvingsgeld te betalen.
Dit heb in geprotesteerd in een aangetekend schrijven. Nu krijg ik een rappel voor de factuur. Wat doe ik hier mee?
Klacht indienen tegen onbekenden? Gaven aan dat wanneer ik dit doe, dit niets afdoet aan hun eis om de factuur te betalen. Maar moeten zij niet kunnen bewijzen dat ik mij heb ingeschreven?
Zij wijzen er mij ook op dat ik niet onder de consumentenbescherming val, aangezien het gaat over een professionele opleiding en ik in dit geval niet erkend wordt door de wetgeving als consument. Klopt dit? Ik ben gewone werknemer, zonder btw nummer of dergelijke? Onder welke wetgeving valt dit geschil dan?

Kijk uit naar jullie advies,

Mvg,
Sharon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 nov 2016 14:26

Zij moeten inderdaad het bestaan van de overeenkomst bewijzen. U hebt deze reeds geprotesteerd, dus moeten ze u nu voor de rechter slepen.

Klopt het IP adres?

Sharon01
Topic Starter

#3 , 16 nov 2016 14:49

Beste leen, dank voor uw reactie.
Ik kan IP adres niet 100% zeker checken, maar zou inderdaad IP adres van mijn werkgever kunnen zijn.

Reclame

LeenW

#4 , 16 nov 2016 15:05

Dan moet u inderdaad klacht indienen. Werkt niet opschortend, maar u kunt wel aan de rechter vragen zijn vonnis uit te stellen tot het onderzoek is afgelopen.

Uiteraard ook melding maken van dit geval pesten op het werk!

Blaatpraat

#5 , 16 nov 2016 15:27

Ik wil daarnaast even staven dat een IP-adres niet aan jou gelinkt kan worden, zonder dat er onderzoeken worden gedaan met een gerechtelijk vonnis.
1) Hedendaags wordt er meer en meer ingezet op CGNAT, waarbij een heleboel mensen hetzelfde IP-adres zullen hebben voor de tegenpartij.
2) Meeste IP-adressen zijn dynamisch, ik heb bijvoorbeeld om de 36 uur een ander adres.
Dit allemaal wel als het IPv4 zou zijn. Bij IPv6 is dit niet meer van toepassing, tenzij bij een slechte implementatie van de ISP.

Dus zolang een rechter geen onderzoek laat uitvoeren om dat IP te backtracen naar een fysiek adres (deze data moet 6 maanden bewaard worden, dacht ik), kan die school niet aantonen dat jij je akkoord gegeven hebt.
Als de school effectief al naar de rechtbank trekt, én de rechter vraagt zo'n onderzoek (wat veel geld zal kosten voor die school), en het blijkt dat het niet jouw persoonlijke internetabonnement is, ben je veilig.
Blijkt het dat het je werk zou zijn, is je werkgever verantwoordelijk, niet jij.

Jij hebt de factuur al geprotesteerd.
Laat ze dus maar naar de rechtbank trekken, en proberen te bewijzen dat jij die lessen besteld hebt.
Als ze enkel maar met een IP-adres afkomen, staan ze dus zeer zwak.

Sharon01
Topic Starter

#6 , 17 nov 2016 08:45

Van harte dank @Blaatpraat voor de verduidelijking.
Fijne dag,

Terug naar “Consumenten Koop”