overspanning

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

overspanning

#1 , 14 nov 2016 21:41

Dag,

Door overspanning is er schade aan onze gaswandketel.
Op 18 oktober komt hoofdtechnieker verwarmingsbedrijf X langs. Op aanraden van de vertegenwoordiger van Buderus dient een hele nieuwe installatie te komen. Buderus ketels bevatten namelijk vrij veel elektronische componenten welke wellicht alle zijn beschadigd.

Offerte hiervoor is €4540.
verzekering stuurt expert langs op vrijdag 21 oktober.

Hij is van mening dat er slechts enkele onderdelen dienen vervangen te worden. en gaat dit met Buderus (merk ketel) zelf verder afhandelen.
Tussentijds waren wij dus genoodzaakt om alles elektrisch te verwarmen om verder gevolgschade (vriezen snachts) uit te sluiten en om het binnen leefbaar te houden.

26 oktober neemt de verzekering telefonisch contact met mij op dat Buderus mij zal contacteren om de herstelling uit te voeren.

Donderdag 3 november mail ik nog maals me de verzekeraar hoe het zit alles is geregeld antwoorden ze op MAIL.
"Maatschappij X zal alles komen maken. die dag zelf neem ik nog contact op met maatschappij X, zij weten van niets. (ik ken de hoofdtechnieker van deze firma persoonlijk)".

Maandag 7 november gaan wij ter plaatse in het verzekeringskantoor en geven duidelijk ons ongenoegen weer, dat we al 3 weken zonder verwarming en warm water zetten.

Zaterdag 11 november wordt de gaswandketel eindelijk gemaakt door Buderus.
Welke wij onmiddellijk na afloop ook hebben betaald.

kort samegevat:
op 26/10--> buderus zal u contacteren om te komen herstellen (telefonisch)
op 3/11--> firma X zal de herstelling (mail)
op 11/11-- buderus komt eindelijk herstelling uitvoeren.


nu vraagt de expert mijn de schadevastelling document te ondertekenen.
Schade is slechts €840, dit betalingsbewijs heb ik naar de expert gestuurd.

De volgende extra (noodzakelijke) kosten zou ik op de verzekering willen herhalen.
Zij hebben ons tenslotte 26 dagen in de koude laten leven!
Extra verwarmingskosten 2 elektrische vuurtjes van 2000 watt permanent draaien om gevolgschade binnenshuis van de koude tegengegaan.

4kWh x24h/dag x 26 dagen =2496kWh.
Als je weet dat je per kWh een €0,25 realiseer je dat dit een hoge rekening word van €624... .

Indien wij met gas hadden gestookt waren wij toegekomen met €0,06 per kWh. Verschil is dus €424. En de aankoop van een elektrisch vuur €42 ( wij hadden er namelijk maar 1).

de gedane kosten bedragen dus € 462!


verzekering schuift de fout (lange wachttijd tot herstelling) namelijk op Buderus zelf. maar aangezien zij op 3/11 op mail bevestigen dat firma X dit zal oplossen liegen ze dus al zeker.
hoe pak ik dit aan via een ombudsman of rechtstreeks van de rechtsbijstandverzekering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 15 nov 2016 05:59

Indien wij met gas hadden gestookt waren wij toegekomen met €0,06 per kWh. Verschil is dus €424.
Los van de juridische achtergrond over het al dan niet verhalen van de extra kost, vergelijk je hier appelen met peren. Gas wordt geteld in m³, electra in kWh. Er gebeurt een omzetting volgens de samenstelling van het gas (afhankelijk van woonplaats) van m³ naar kWh om zo de prijs van het gas te bepalen.
kWh electra 1 op 1 overzetten op kWh gas is dus een brakke vergelijking. Het verschil zal helemaal niet zo groot zijn.

P.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 15 nov 2016 09:12

Indien wij met gas hadden gestookt waren wij toegekomen met €0,06 per kWh. Verschil is dus €424.
Los van de juridische achtergrond over het al dan niet verhalen van de extra kost, vergelijk je hier appelen met peren. Gas wordt geteld in m³, electra in kWh. Er gebeurt een omzetting volgens de samenstelling van het gas (afhankelijk van woonplaats) van m³ naar kWh om zo de prijs van het gas te bepalen.
kWh electra 1 op 1 overzetten op kWh gas is dus een brakke vergelijking. Het verschil zal helemaal niet zo groot zijn.

P.
Niets brak aan : de formule "1m³ gas = x kWh" staat op je gasfactuur (die trouwens in kWh uitgedrukt is. x is +- 10 kWh. Wel een correctie door te voeren op het rendement van de gasketel indien het géén condenserende is. Voor je electriciteitsprijs wel enkel de variabele kosten in rekening brengen (niet je vast abonnement noch alle vaste belastingen) op basis van je laatste factuur)

Probeer eerst bij je verzekering (via een AS). "Neen" heb je - ja kan je krijgen.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 nov 2016 09:25

Fout van het lange wachten is eigenlijk uw eigen installateur. Had hij niet zo overdreven in zijn offerte, was het akkoord van de verzekering er wellicht veel sneller gekomen.
Installateurs profiteren er nl van bij dergelijke gevallen, de onwetende klanten iets wijs te maken en natuurlijk een nieuwe ketel of een dure herstelling te verkopen.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#5 , 15 nov 2016 10:40

Wij geven inderdaad onze meterstanden door in m3 dit wordt dan later omgezet naar kWh! Met ongeveer een factor 10, afhankelijk van het type gas, omdat dit per regio verschild.
Wat 4kWh elektriciteit mij kost over deze 26 dagen kan je perfect uitrekenen daar is geen discussie over mogelijk. Welk gasverbruik ik daar normaal voor had ook, op hooguit enkele procenten na. hogerendementsketel met 108% rendement.
Dit in de discussie brengen lijkt me niet aan de orde.

Daarenboven hebben zowel installateur als buderus zelf oppapier bevestigd dat dat een nieuwe ketel de enige oplossing is. Bank geeft ter compensatie 1 jaar garantie op heel de ketel als er nog gevolgschade optreed wat zeer reëel is.

jonaswou
Topic Starter
Berichten: 57

#6 , 23 nov 2016 04:40

Verzekering komt met het volgende standpunt:

Op 10/11/2016 mailde u de makelaar met de met de onkosten die u gemaakt heeft omdat u een langere tijd zonder verwarming zat. De kosten hiervan kunnen echter niet ten laste genomen worden omdat deze niet vallen onder de extra waarborgen van de polis. Ik verwijs hiervoor naar de definitie van “Reddingskosten” in de algemene voorwaarden en ook naar art. 106 van de Wet betreffende de verzekeringen van 04/04/2014.
De kosten die gemaakt werden van oa de aankoop van een elektrisch vuur en het verbruik van de elektriciteit ervan, zijn louter kosten om een ongemak weg te nemen, maar heeft niets te maken met het voorkomen van schade.

Hoewel het in de periode van dat de verwarming niet werkte temperaturen tot het Vriespunt zijn geweest. Om dan te spreken om een ongemak weg te nemen vind ik ook gepast.

Ik heb ook een bvba( in de bouw) met als zetel gevestigd in mijn woning. Kan ik dit extra aanhalen dat de leefruimte niet werkbaar was?

Alle tips zijn welkom!

Terug naar “Consumenten Koop”