Toiletten spoelen niet door - contractbreuk?

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Toiletten spoelen niet door - contractbreuk?

#1 , 12 nov 2016 11:16

We hebben in een nieuwbouw vier toiletten laten plaatsen (aankoop + installatie) bij een sanitairfirma - B2B. Leidingen en sanitair zijn door hen geplaatst.
De toiletjes spoelen echter onvoldoende door.
Dit is ook binnen redelijke termijn door ons aan de sanitairfirma gemeld.

Oorzaak zou zijn dat dit een doorspoelsysteem is (zonder collector) waarvoor een hoger debiet van wateraanvoer vereist zou zijn dan onze leidingen (die dus eveneens door de sanitairfirma zijn aangelegd).
Een oplossing bestaat er in een systeem met reservoir bijkomend te installeren. Hiervoor laat de sanitairfirma de installatiekosten vallen en geeft 50 % korting op de materialen.

Onze interpretatie is echter dat we kunnen beschouwen dat effectief doorspoelende toiletjes een resultaatsverbintenis inhouden van de sanitairfirma (wanprestatie of contractbreuk). Omdat we ook niet tegen hun adviezen qua materiaalkeuze zijn ingegaan, lijkt dit eveneens aan hen toerekenbaar.

Houdt het dan ook steek dat we een kosteloze aanpassing (met nieuwe, bijkomende materialen) kunnen verwachten (uitvoering in natura) van deze firma opdat de toiletjes ook effectief doorspoelen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12893

#2 , 12 nov 2016 11:37

Er is een belangrijk verschil tussen "toiletten spoelen niet door" en "toiletten spoelen onvoldoende door", welk van de twee is het?

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2016 11:51

Ze spoelen onvoldoende door. Er stroomt water, maar met onvoldoende debiet.
Bijgevolg wordt de toiletinhoud onvoldoende geledigd.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 12 nov 2016 12:12

Alles zal afhangen hoe uw bestek werd opgesteld? Als U enkel gevraagd hebt om toiletten en bijkomende leidingen te installeren vrees ik dat U geen verhaal hebt.
De aannemer zelf kan vooraf immers niet weten dat er op die hoogte onvoldoende druk op het leidingwater zit want iedere locatie is anders.

Hebt U ook een studie besteld, dan hebt je wel een verhaal.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 nov 2016 12:29

Een WC zonder waterreservoir werkt niet goed met een normale waterleiding, dit zou je loodgieter zeker moeten weten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2016 12:35

Probleem is niet de druk. Toiletten bevinden zich op gelijkvloers en zijn geschakeld op de regenwaterput (waarvan het pompsysteem eveneens geïnstalleerd werd door dezelfde firma). Druk op de leidingen is opgemeten en normaal (bevestiging sanitairfirma zelf). Maar debiet is onvoldoende - was enkel kunnen voorkomen worden door dikkere leidingen te plaatsen of een waterreservoir, wat nu dus als oplossing wordt voorgesteld, maar tegen een meerkost.

Probleem vgs sanitairfirma is dat de specificaties van het doorspoelsysteem enkel gewag maken van een minimum waterdruk (en die is in orde) maar geen melding maken van een minimumdebiet. Dat lijkt mij echter een probleem tussen fabrikant en installateur en kan niet op ons verhaald worden.

De bestelling is in twee fases gebeurd:
1) gunning van de installatie van sanitaire leidingen vgs specificaties architect
2) gunning van sanitaire toestellen op voorstel van (dezelfde) sanitairfirma die eerste gunning kreeg. Ze waren dus op de hoogte van de specificaties en zouden m.i. toestellen moeten voorstellen die compatibel zijn met de sanitaire voorzieningen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 nov 2016 12:37

NB: gaat over peutertoiletjes (kinderdagverblijf) met een "flushsysteem". Dat dus niet voldoet voor de grote boodschap.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 nov 2016 12:42

Een WC zonder waterreservoir werkt niet goed met een normale waterleiding, dit zou je loodgieter zeker moeten weten.
Maar is het gevolg dan ook dat de loodgieter moet instaan voor de meerkost (bijkomende materialen) om het systeem wel functioneel te maken?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

iota
Berichten: 830

#9 , 12 nov 2016 12:47

Alles zal afhangen hoe uw bestek werd opgesteld? Als U enkel gevraagd hebt om toiletten en bijkomende leidingen te installeren vrees ik dat U geen verhaal hebt.
Is soms echt straf hoe je moet oppassen met bestekken en hoe bewijsvoering werkt. Bij ons rekende de loodgieter een extra kost voor aansluitingsbuizen naar de 2de badkamer. Argument was, dat er in het bestek wel een badkamer stond, maar geen bewijs dat er ook buizen naartoe moesten worden gelegd om deze op water en verwarming aan te sluiten.

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 nov 2016 13:58

Alles zal afhangen hoe uw bestek werd opgesteld? Als U enkel gevraagd hebt om toiletten en bijkomende leidingen te installeren vrees ik dat U geen verhaal hebt.
De aannemer zelf kan vooraf immers niet weten dat er op die hoogte onvoldoende druk op het leidingwater zit want iedere locatie is anders.

Hebt U ook een studie besteld, dan hebt je wel een verhaal.
De informatieplicht door een professioneel staat m.i. hiërarchisch hoger dan de onderzoeksplicht door de leek.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12893

#11 , 12 nov 2016 15:26

Ze spoelen onvoldoende door. Er stroomt water, maar met onvoldoende debiet.
Bijgevolg wordt de toiletinhoud onvoldoende geledigd.
Is natuurlijk subjectief, bij het beste toilet kan er iets achterblijven. Het is belangrijk dat de aannemer expliciet erkent dat er een fout is, anders gaat u nog een "expert" moeten laten aanstellen.

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 nov 2016 16:24

Ze spoelen onvoldoende door. Er stroomt water, maar met onvoldoende debiet.
Bijgevolg wordt de toiletinhoud onvoldoende geledigd.
Is natuurlijk subjectief, bij het beste toilet kan er iets achterblijven. Het is belangrijk dat de aannemer expliciet erkent dat er een fout is, anders gaat u nog een "expert" moeten laten aanstellen.
Hierover zal er weinig discussie zijn. Als je een minuut moet "flushen" vooraleer het papier doorspoelt, dan is er een gebrekkig product.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22307
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 12 nov 2016 16:34

Als loodgieter niet vrijwillig meewil, zal je hem moeten dwingen via vrederechter.
Heb je hem al aangetekend ingebreke gesteld?

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 nov 2016 09:41

Als loodgieter niet vrijwillig meewil, zal je hem moeten dwingen via vrederechter.
Heb je hem al aangetekend ingebreke gesteld?
First things first.
Eerst wilde ik weten of we een rechtsgrond hebben om dit te verwachten.
Vervolgens de minnelijke oplossing nastreven.

NB: ingebrekestelling moet niet per definitie aangetekend. Veiligst - behalve via deurwaardersexploot - is natuurlijk aangetekend met antwoordkaart. Maar is niet strikt vereist. Moet wel duidelijk en ondubbelzinnig zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12893

#15 , 14 nov 2016 10:03

Moet niet aangetekend, maar hoe ga je dan achteraf aan de rechter bewijzen dat deze wel verstuurd is?

Als de aannemer inderdaad bevestigd dat dit onvoldoende werkt, moet hij dit kosteloos in orde maken.

Terug naar “Consumenten Koop”