Inschrijving muziekschool

Ghostnoot
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inschrijving muziekschool

#1 , 05 nov 2016 16:02

Beste,

Onlangs ben ik gestart met een opleiding in een lokale private muziekschool.
Het gaat over een half uurtje prive les per week.

Er is een overeenkomst getekend waarop vermeld staat dat ik mij inschrijf voor een minimumduur van 1 kalenderjaar en dat de lessen betaald moeten zijn alvorens de lessen aan te vatten.
Mondeling zijn we overeengekomen dat de lessen maandelijks konden betaald worden, dat hier flexibel mee werd omgegaan.

Nu is er reeds een geschil mbt de betalingen en dit na 3 lessen.
Eerste trimester was 270eur waarvan 50eur werd betaald bij de inschrijving in october.
Ik dacht 110eur te betalen in november en 110 in december maar hier is nooit echt communicatie over geweest.
Aan 24.50eur de les waren er 2 lessen betaald in october door het voorschot bij inschrijving maar er vonden 3 lessen plaats.
Ik kon geen lessen meer volgen zonder te betalen.

Omdat ik het financieel moeilijk heb, heb ik gevraagd een einde te maken aan de overeenkomst om verdere problemen te vermijden.
Echter doet de school nu moeilijk en willen ze mij niet laten stoppen met de lessen.
Ik heb nog geen officieel antwoord gekregen, ze doen echter heel moeilijk en ik vermoed dat ze mij gaan doen betalen.

Graag had ik geweten wat mijn rechten en plichten hier zijn?

Dank bij voorbaat,

AD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 nov 2016 17:20

Als u een overeenkomst voor een jaar hebt getekend, hangt u daar normaal gezien aan vast. Staat er iets over opzeg of ontbinding op de overeenkomst?

eylis

#3 , 05 nov 2016 17:44

De sector een beetje kennende, is het vermoedelijk een privé-initatief waarmee muzikanten een centje bijverdienen. Dat je de lessenreeks voor een jaar helemaal vooraf moet betalen is vreemd. Dat er per trimester betaald wordt, is aanvaarbaar. Maar dat er geen clausulemogelijkheid is voor opzeg is eigenaardig. Een verbintenis voor een jaar zou betekenen dat de muzikanten een contract hebben met alles er op en er aan. Maar dat denk ik van niet....En hoe zit het met de verzekeringen? Waar hebben de lessen plaats? Les geven is geen product, maar een dienstverlening. Vraag bij een volgend gesprek een schriftelijk attest van de verantwoordelijke met daarin de reeds gevolgde lessen en de naam van de leerkrachten + de data en kostprijs van de lessen. Vertel dat je dat nodig hebt voor de sociale dienst van je werkgever omdat je vrijetijdscheques mag aanvragen. Maar dat je wel moet rechtvaardigen waarvoor je ze gebruikt. Eens zien of het privéschooltje geneigd is een officieel attest af te leveren met de prestaties van de lesgevers. Dan weet je genoeg en de fiscus waarschijnlijk nog van niets. .

Reclame

Ghostnoot
Topic Starter

#4 , 05 nov 2016 20:44

Dank u voor de snelle reactie Leen en Eylis,

De overeenkomst ligt op mijn werk, ik ga deze maandag eens grondig bestuderen.
Ik heb gewoon meteen met de verantwoordelijke de discussie aangevat en hij wil me absoluut in de school houden.
Hij haalt overeenkomsten met zijn docent, mijn leraar, aan als argument.
Het betreft een organisatie die concerten organiseert met hun studenten en ze hebben een online website. Ik denk niet dat ze in het zwart werken.
Of toch niet voor alle lessen nu ik erover nadenk.
De lessen hebben plaats in een groot huis met reclame op de gevel

Ik heb wel vraagtekens bij de legitimiteit van de docent.
Zijn daar geen diploma vereisten voor nodig om les te mogen geven in een muziekacademie?
Zijn er ook geen standaardvereisten voor zo een lessen?
Er is bvb geen didactisch materiaal aanwezig noch een lessenplan.
De eerste drie lessen waren zonder echte structuur, een beetje wirwar van uitleg en ik heb zelfs verkeerd advies gekregen over iets waar ik veel van af weet.

Doch de belangrijkste vraag van allemaal op dit moment:

Zijn er geen standaardvereisten waar zo een overeenkomst aan moet voldoen om geldig te zijn?
Is bvb het ontbreken van een opzegclausule een reden om te mogen opzeggen?
Ik wel zelf online wat zoeken naar informatie hieromtrent maar ik heb de juiste zoektermen niet en of ik weet niet waar zoeken.

Alvast bedankt,

AD

eylis

#5 , 06 nov 2016 10:52

Als de vereniging concerten organiseert met hun studenten (dus de leerlingen die moeten betalen voor de lessen...) zijn dat concerten met inkomsten? Dan zou een deel van die inkomsten moeten terugvloeien naar de leerlingen.... een privé-academie die zonder onderwijssubsidies werkt, is niet onderhevig aan inspectie van het Ministerie van onderwijs. Dus bij wijze van spreken kan gelijk wie daar les geven. Je kan me eventueel per PB de info van de vereniging doorsturen. Met lessengeld van 20 euro per halfuur zou je wel een lesgever mogen hebben die minimaal halfweg in zijn masteropleiding zit. (Bachelor behaald) Maar meestal zijn dat soort initiatieven studenten in hun 1e of 2e jaar hoger onderwijs. Dus vraag ten eerst al dat attest van de gevolgde lessen.

denlowie

#6 , 06 nov 2016 10:58

Iedereen in Belgie mag zomaar een school opstarten, als men erkend is dat is een andere zaak.

Mijn oudste zoon heeft meer dan 10 jaar zo een privé academie gehad, dit was officieel een VZW.

En dit bracht voor mijn zoon een pak geld op, persoonlijk kende hij niks van muziek, er waren genoeg mensen die les kwamen geven aan een kleine vergoeding !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghostnoot
Topic Starter

#7 , 06 nov 2016 13:34

De niet hoog genoeg gekwalificeerde lesgever kaart wil ik liever niet spelen....
Ik wil liever niet spelen tout court....

Als er een student iets kan bijverdienen om zijn superdure opleiding mee te bekostigen en er mensen blij zijn met zijn diensten moet dat kunnen.
Business management is een andere opleiding.

Ik zou wel gewoon willen kunnen opzeggen, moet ik dan eerst schulden maken.......

eylis

#8 , 06 nov 2016 15:55

als je die kaart niet wil spelen, dan betaal je je jaarabonnement maar verder... Ik reik een pijnpunt aan waarmee je je contract nietig zou kunnen laten verklaren. Het is heel simpel: als een student nog geen bachelorniveau heeft (lees dus: gekwalificeerd om muziekles te geven) geeft hij je misschien wel een leuk muzikaal tijdverdrijf maar géén muziekLES. Het contract stipuleeert dat je wél muziekles krijgt.... voila: einde contract, want het wordt niet nageleefd door de organisator. En het zijn niet de studenten die hiermee afgestraft worden; zij zullen wel elders en verder hun zakcentje bijverdienen. Conservatoriumstudenten scoren het hoogst in lucratief bijklussen. Je treft hiermee wél de organisator die de pretentie heeft om het lesgeld van een volledig jaar vooraf te innen en contractueel geen ruimte laat voor annuleringen. Dat je een jaar vooraf zou moet betalen om vioolles te krijgen van Eugene Ysaie, zou nog begrijpelijk geweest zijn.

Ghostnoot
Topic Starter

#9 , 06 nov 2016 16:14

Ik hoopte op andere pijnpunten of een wettelijke manier. Men zou toch verwachten dat er regels bestaan voor zo een dingen. Een opzeg tot einde trimester ofzo.

Allessinds bedankt voor de hulp.
Ik denk dat ik gewoon dit gesprek ga afdrukken en voorleggen :D

Merci beaucoup,

Terug naar “Consumenten Koop”