Bedrogen met papegaaien

Ammonra
Topic Starter

Bedrogen met papegaaien

#1 , 31 okt 2016 17:31

Hallo,

Mijn partner heeft 2 mannetjes blauwgele ara's geruild met 2 koppels grijze roodstaarten. De persoon van de grijsjes heeft gezegd dat ze allemaal perfect in de veren zaten en nagels perfect inorde waren. Het was een hele eind rijden voor men partner (2u30). Toen hij daar aankwam die persoon heeft de grijze roodstaart direct van hun kot in de bak gestopt. Men partner kon daar niet veel van gezien hebben. Toen men partner vragen probeerde te stellen heeft de eigenaar van de grijsjes hem afgeleid door vragen te stellen over de Ara's. Toen hij thuiskwam en ze uit de vervoerbakje haalde was het echt een schok. De ene grijze roodstaart was volledig kaal op de achterhoofd de andere ontbrak een teen en nagels, nog een ander ontbrak er nagels. Eentje lijkt me een hele oude vogel te zijn, zijn poten zijn roodachtig ipv grijs. Dit was zaterdag en zondag heeft men partner x aantal keren proberen te bellen, voicemail achtergelaten en berichten. Pas vandaag stuurde hij terug dat een deal een deal was. Dit kan toch niet zomaar? Bewijzen zijn er dat hij heeft gezegd via sms dat de vogels perfect inorde waren met veren en nagels. Mijn partner heeft zelfs dit meerdere keren gevraagd. Nu willen we onze ara's terug en hij wilt dit niet.

De ene koppel grijze roodstaarten zijn zeker geen 600 euro waard en de andere koppel niet meer dan 800 euro. We hebben hier een aankoop bon dat de ara's 2800 euro kosten en zelf hebben we er 2200 euro voor gegeven ook zijn de ara's geringd en gesext en met recente gezondheidsverklaring.

Wat voor stappen kan ik hier nemen om mijn ara's terug te krijgen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2016 19:08

U zelf moet je gekochte goederen controleren bij ontvangst!

Je heeft geen poot om op te staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ammonra
Topic Starter

#3 , 31 okt 2016 19:20

Dus iemand die geen kennis zou hebben ivm papegaaien is dan een gemakkelijke prooi?

Hebt u een referentie dat u kunt meedelen, waar er op staat dat ik geen poot heb om op te staan? Een natuurbroed papegaai kun je sowieso niet controleren zoals je bij een tamme papegaai kan doen. Mijn partner heeft de vogels niet kunnen zien omdat natuurbroeds nestduikers zijn. En in een vervoerskooi kun je niets zien omdat het volledig bedekt is.

Ik geloof niet dat ik geen poot heb om op te staan.

Reclame

denlowie

#4 , 31 okt 2016 19:30

Ik geloof niet dat ik geen poot heb om op te staan.
Ik hoop het voor u !!

LeenW

#5 , 31 okt 2016 19:35

Dit had allemaal gecontroleerd moeten worden bij de ruil. Voor zover de tegenpartij een particulier is, gaat u hier toch weinig aan kunnen doen. Als het een professionele verkoper is, is het wel een ander verhaal.

denlowie

#6 , 31 okt 2016 19:46

Ik hoop ook eer je iets onderneemt dat je ook aan wettelijke verplichtingen voldoet voor het kweken en verhandelen van papegaaien, en ook aan de BTW wetgeving, in dit wereldje is men niet vies van zwart en niet in orde zijn van de papieren of zelfs vervalst.

Ammonra
Topic Starter

#7 , 31 okt 2016 20:11

En uw punt is...? Ik ken het verschil wel ivm cites A en B. Maar deze onderwerp gaat over belogen te zijn over een aankoop.

Als iemand een gsm koopt en de verkoper heeft die persoon duidelijk gezegd dat het een perfect werkende gsm is. Blijkt thuis dat die defect is. Dat is toch onmogelijk dat dit toelaatbaar is?

LeenW

#8 , 31 okt 2016 20:23

En uw punt is...? Ik ken het verschil wel ivm cites A en B. Maar deze onderwerp gaat over belogen te zijn over een aankoop.

Als iemand een gsm koopt en de verkoper heeft die persoon duidelijk gezegd dat het een perfect werkende gsm is. Blijkt thuis dat die defect is. Dat is toch onmogelijk dat dit toelaatbaar is?
Zal er van af hangen wat er op papier staat, maar opnieuw, die persoon is een idioot als hij de gsm niet controleert bij de koop.

Ammonra
Topic Starter

#9 , 31 okt 2016 20:34

Het mag dan de domste persoon zijn op aarde, wilt niet zeggen dat ze niet beschermd kunnen zijn?

Nu in deze geval ging het om natuurbroeds die kun je niet zomaar vasthouden en controleren en zeker als ze in hun nest duiken. En natuurbroeds zijn zeer luide schreeuwers ook. In ieder geval we hebben onze advocaat proberen te bereiken maar het was een ander advocaat die opnam, die wist ons te vertellen dat dit niet zomaar kan. na de feestdag moesten we terug contact opnemen en dan weten we meer.

denlowie

#10 , 31 okt 2016 20:54

Ik vraag me af waarom je hier een vraag stelt als je zelf het antwoord al weet, en enkel een antwoord aanvaard die je wenst te horen !

Ammonra
Topic Starter

#11 , 31 okt 2016 21:57

Heb je wel gemerkt hoe bot je reageert? Ik vraag me af wat je hier doet als je elke vraag van een onwetend persoon beantwoord alsof het logica is terwijl dat het geval niet is. Plus verander je van onderwerp dus snap niet waarom nog posten. Heb nog steeds geen referentie mogen ontvangen. Een nee voldoet gewoon niet wil dan ook weten waarom een nee.

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 31 okt 2016 22:05

Als er geen wet is die je beschermt kan je ook niks anders zeggen dan 'nee'. Er is nu eenmaal niks qua wetgeving die particuliere ruil van dieren reglzmenteert qua garantietermijn ofzo. U had de dieren op voorhand, voor ze in een transportsysteem gestoken werden, moeten controleren. Doet u dat niet, dan bent u niet zorgvuldig, hoe lief of lastig de dieren ook zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”