Auto NIEUW gekocht, maar blijkt showroommodel

LTh
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto NIEUW gekocht, maar blijkt showroommodel

#1 , 27 okt 2016 22:35

Hallo,

Recent kocht ik een nieuwe auto... met bestelbon, afspraak leverdatum, ...
Bij het ophalen van de auto, ondertekening van factuur, ... nog steeds sprake van 'nieuwe' auto.

ik komt thuis en mijn man zegt 'de wagen ruikt niet splinternieuw'.
de ochtend daarna blijkt - door ochtendauw - dat er letters op het raam zichtbaar worden 'VANAF ... euro'.
en na check-up is er ook een heel lichte schade aan de carrosserie.

meteen naar garage gebeld, en zij geven toe dat het om een showroommodel gaat.

doorheen het ganse! gesprek nooit vermelding gemaakt dat ik het showroommodel zou krijgen en zelfs bij ophaling niet!

Kan ik hier verhaal halen?
alle informatie die ik opzoek is duidelijk dat normaal een showroommodel / showauto verkocht wordt met fikse kortingen.

ik ben bijzonder ontgoocheld en wou mij eens informeren of ik 'rechten' zou hebben.
het is letterlijk een kwestie van achterhouden van informatie.

bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 28 okt 2016 08:07

Wat was de termijn van levering (dus tussen bestelling en levering)? Was was de korting die je bedongen hebt en wat stond er als reden van korting?

Is het een merkgarage?

LTh
Topic Starter

#3 , 28 okt 2016 09:20

Hallo

leveringstermijn: was onbepaald, men zou zo vlug mogelijk kijken, er stond ook geen in bestelbon
kortingen. alg promotie op de wagen geldt voor al die autos op dit ogenblik
ja, merkgarage :-)

Reclame

Gebruiker21

#4 , 28 okt 2016 10:31

Hoeveel KM's stonden er op de teller? Uiteraard mag de wagen niet beschadigd zijn (welke schade is er exact aan de carosserie?) Maar of een wagen op de parking van de fabriek staat te wachten op zijn nieuwe eigenaar, of in de showroom van de verkoper, zou mij weinig uitmaken. Liever dat de wagen 14 dagen binnen in een verwarmde showroom staat, dan 14 dagen in weer en wind op een parking, eigenlijk. Voor hetzelfde geld heeft die wagen amper één dag in de showroom gestaan en is die met geen vinger aangeraakt.

Als die letters niet tevoorschijn zouden gekomen zijn, zou je geen enkele indicatie gehad hebben dat het een showroommodel was. "Hij ruikt niet splinternieuw" is een zwak argument voor een rechtbank... Maar bon, garage heeft toegegeven dat het een toonzaalmodel was.

Ikzef heb toen in mijn nieuwe wagen kocht, ook aangegeven dat ik deze zo snel mogelijk wou. De verkoper heeft opgezocht of het model, uitvoering en kleur die ik wou, ergens in voorraad was, en heeft die wagen van een andere garage laten overkomen. Ik heb er geen idee van of dit al dan niet een showroommodel was, maar hij rook nieuw, had nog geen 10 km op de teller, en had helemaal niets van schade. Ik heb ook de nieuwprijs betaald (- fikske korting wegens goede klant - overnameprijs andere wagen), terwijl het een showroommodel zou kunnen zijn, maar dit kan ik totaal niet achterhalen...

Tenzij er meer dan een aantal km's op de teller staan, zou ik er geen probleem over gemaakt hebben. Maar in uw geval spreek je wel over schade aan de carosserie. Dit mag natuurlijk niet. Vandaar mij vraag wat deze schade exact is? Ook bij een nieuwe wage zou je deze geleverd kunnen krijgen met lichte schade aan de carosserie. Een wagen wordt nu éénmaal van de fabriek op een oplegger gereden, via een autosnelweg naar een dealer vervoerd, met wat pech verhuist die wagen van de éne dealer naar de andere, en dan de garage ingereden, etc... Kans genoeg op schade dus. Maar deze moet wel op een fatsoenlijke manier opgelost worden. Als het wat lichte krasjes zijn die men perfect weg kan simoniseren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#5 , 28 okt 2016 10:45

Puur wettelijk gezien is de wagen toch nieuw? Een toonzaalmodel staat daar gewoon, er wordt niet mee gereden. Natuurlijk moet het wel in orde zijn, die letters moeten daar weg en de schade moet hersteld worden. Ik zou eens aan uw verkoper vragen welke compensatie hij zelf voorstelt, en anders eens gaan klagen op de hoofdzetel.

Gebruiker21

#6 , 28 okt 2016 12:10

Puur wettelijk gezien is de wagen toch nieuw? Een toonzaalmodel staat daar gewoon, er wordt niet mee gereden.
Inderdaad. Het enige dat je kan aanhalen is dat er al eens iemand zal gaan inzitten zijn, de deuren opengedaan heeft, etc... In tegenstelling tot bijvoorbeeld een showroommodel van een TV, die al dagen / weken staan spelen heeft in de toonzaal en dus al een zekere slijtage heeft.

Als er natuurlijk vrij veel kilometers op de teller van die nieuwe wagen staat, wat zou kunnen aangeven dat er al één of meerdere testritten mee gemaakt zijn, dan is het een ander verhaal. Vandaar mij vraag hoeveel km's er op de teller staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#7 , 28 okt 2016 13:07

ook een auto waar men reeds ingezeten heeft, koffer heeft getest, getest heeft of de hond er wel in wil (bij wijze van spreken) maakt van de auto geen nieuwe auto meer, maar een toonzaalmodel. Zeker omdat ook de auto beschreven is door de verkoper en dit niet gemeld werd. Die auto is immers zonder twijfel al verschillende keren gekuisd, daar kunnen zonder twijfel al honderden mensen in gezeten hebben, ... waardoor je écht niet meer van een nieuwe auto kan spreken.

Waarschijnlijk zal er geen probleem zijn met de kwaliteit van de wagen, maar "waarschijnlijk" is niet genoeg imho.

Pas op, 't is zeker te bediscussieren, daar ben ik het mee eens, maar ik denk dat een merk dit absoluut niet graag zou horen.

Gebruiker21

#8 , 28 okt 2016 14:26

Die auto is immers zonder twijfel al verschillende keren gekuisd, daar kunnen zonder twijfel al honderden mensen in gezeten hebben, ...
"Zonder twijfel"??? Hoe denk je dat te bewijzen? Had de garagehouder niets toegegeven, had de TS geen been om op te staan. Garagehouder had kunnen zeggen: "Ja, we dachten deze in de toonzaal te zetten, vandaar dat de belettering al op de ruit hing, maar toen hebt u deze gekocht, dus hij is nooit tot in de toonzaal geraakt." Daarmee had de kous af geweest. TS had dan enkel de reparatie van de zeer lichte carosserieschade kunnen vragen. That's all... TS heeft geluk dat de dealer netjes toegeeft dat het een toonzaalwagen was. Maar daarom hebben er nog geen honderden mensen in gezeten, hé...
maar ik denk dat een merk dit absoluut niet graag zou horen.
Dat is waar, dus een compensatie zit er waarschijnlijk wel in als ze de importeur contacteert. Maar puur juridisch gezien, heeft ze enkel recht op herstelling van de carosserieschade. Tenzij ze ergens kan bewijzen dat ze sowieso korting zou gekregen hebben op een toonzaalmodel, en de bekentenis van de dealer ook ergens kan bewijzen.

eylis

#9 , 28 okt 2016 15:00

dus, een neen heb je, een ja kun je krijgen....dat poster zoals boven aangegeven aan de garagist communiceert dat dit niet de juiste gang van zaken is pas achteraf te moeten vernemen (en dat op zijn pertinente vraag) dat het een toonzaalmodel betreft. Dat hij eigenlijk wenst zoals bij de andere automerken, vooraf degelijk geinformeerd te zijn of een wagen vers van de band rolde of een toonzaalmodel was (en de bepaalde korting die daar normaliter wordt bij voorgesteld) Maar dat hij vooral een voorstel wenst te horen voor de schade aan de carosserie. Wellicht komt de de garagist vanzelf wel over de streep.

giserke

#10 , 28 okt 2016 16:45

Die auto is immers zonder twijfel al verschillende keren gekuisd, daar kunnen zonder twijfel al honderden mensen in gezeten hebben, ...
"Zonder twijfel"??? Hoe denk je dat te bewijzen? Had de garagehouder niets toegegeven, had de TS geen been om op te staan. Garagehouder had kunnen zeggen: "Ja, we dachten deze in de toonzaal te zetten, vandaar dat de belettering al op de ruit hing, maar toen hebt u deze gekocht, dus hij is nooit tot in de toonzaal geraakt." Daarmee had de kous af geweest. TS had dan enkel de reparatie van de zeer lichte carosserieschade kunnen vragen. That's all... TS heeft geluk dat de dealer netjes toegeeft dat het een toonzaalwagen was. Maar daarom hebben er nog geen honderden mensen in gezeten, hé...
TS wilde een nieuwe wagen kopen. TS heeft de bewijzen dat het een toonzaalmodel was. TS hoeft niet te bewijzen dat dit of dat, TS moet een perfecte nieuwe wagen hebben waarvoor hij betaald heeft en waarmee niet geleurd is geweest punt!
Daarvoor koop je een nieuwe wagen. Als TS de behoefte had om niet zo nauw te kijken en een fikse korting op te steken ha hij wel gevraagd naar een toonzaalmodel.

Als ik een spiksplinternieuwe wagen koop waar ik veel geld voor neertel, dan heb ik geen behoefte aan een wagen waar al verschillende mensen ingezeten hebben, Kinderen met vuile schoenen in geweest zijn en den hond in de koffer heeft gezeten. En nadien de schoonkuis heeft doorgemaakt om het boeltje te maskeren, want dit is wat TS hier heeft meegemaakt.

Als TS een extra korting eist, of die wagen nieuw dan denk ik dat hij zijn gelijk zal halen. Bovendien heeft TS de bewijzen in handen dat er al van alles is gebeurt met die wagen: beschadiging aan de carrosserie, wagen ruikt niet fris meer binnenin, dit alles wijst er op dat de wagen gebruikt is geweest. Maw wat kan er nog allemaal opduiken? Bovendien stond hij buiten. De kans dat daar al eens een testritje mee gebeurt is, is ook niet ondenkbaar.

JPV

#11 , 28 okt 2016 20:38

ik zeg dan ook niet hebben, maar kunnen.
Eenbtoonzaalmodel staat nooit slechts 1 week in de garage. Een garage juist wekelijks de toonzaalauto's. Twee stellingen die gemakkelijk aangetoond kunnen worden. Vandaar m'n eerste '(is zonder) twijfel'. De tweede is een '(kan ... Zonder) twijfel'. Dat die auto door derden vlot toegankelijk was, normaal zelfs zonder direct toezicht van de verkoper, maakt die auto niet meer nieuw/ongebruikt. Hij is gebruikt als toonzaalmodel en daardoor een tweedehandse wagen in vermoedelijk uitstekende staat. Maar geen nieuwwagen. Geen speciale korting en een onbekende levertijd doenopnieuw wijzen op een nieuwwagen. Het vermoeden van twijfel is imho duidelijk voorhanden. Een consument is in die situatie dan ook uitstekend beschermd.
Tenzij ze ergens kan bewijzen dat ze sowieso korting zou gekregen hebben op een toonzaalmodel, en de bekentenis van de dealer ook ergens kan bewijzen.
Ga met een dictafoon naar 10 consessies en vraag of er toonzaalmodel te koop zijn. Indien ja, zal je van elke normale auto een korting wegens toonzaalmodel men krijgen. Heb er genoeg gedaan bij onze laatste aankoop.

giserke

#12 , 29 okt 2016 02:19

In het geval van TS was het zelfs nog erger: hij stond buiten. TS had de keuze moeten krijgen voor een korting.

GB2702

#13 , 29 okt 2016 12:06

TS heeft nergens laten verstaan dat de auto buiten aan de garage staat enkel dat dat ze de ochtend nadat ze de auto heeft gehaald bij haar thuis de resten heeft gezien waar er een sticker geplakt was door de ochtenddauw. Deze auto kan dus perfect binnen gestaan hebben in de garage.

Gebruiker21

#14 , 02 nov 2016 09:07

Sommige mensen hier zouden eens moeten bekijken wat er met een auto gebeurt tussen het van de band rollen en het in de showroom terecht komen, denk ik... Ik zou me eerder om dat proces zorgen maken wat betreft "nieuwheid" dan het in de showroom staan. Ik heb al enkele kergen gezien hoe de wagens van een bepaald "klassemerk" van de oplegger gereden worden bij een dealer in de buurt, en dit baart me meer zorgen dan het in de showroom staan. Ik heb van iemand die vakantiewerk gedaan heeft in een fabriek ook gehoord hoe de wagens op de parking gezet worden als ze klaar zijn. Laat ons zeggen dat dat ook een zekere "stress-test" is voor die auto's.

Maar bon, alles staat of valt met de bewijslast (bewijs van wat afgesproken was tussen koper en topic starter, etc...).

Terug naar “Consumenten Koop”