ongervraagde herstellingen aan auto

jc2
Topic Starter

ongervraagde herstellingen aan auto

#1 , 26 okt 2016 16:10

Beste,

Ik heb volgend probleem:

Ik rij momenteel met een oude auto van een 14-tal jaar oud. Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe auto gekocht. Maar tot deze geleverd is rij ik nog met mijn huidige wagen rond.

Vorige week merkte ik op dat mijn voorlicht niet meer werkte, dus heb ik die logischerwijze naar de garage gebracht met de vraag om het lampje te vervangen.

Gisteravond ga ik mijn auto ophalen en krijg ik een rekening voor van maar liefst 1.200 euro!! Ze hebben een groot onderhoud gedaan en een nieuwe distributieriem gestoken. Ze vonden dat deze werken nodig waren en wilden mijn auto niet meegeven indien ik niet onmiddellijk zou betalen. Ik heb mijn wagen nodig, dus ik had geen andere keuze dan de factuur te betalen...

Deze werken waren absoluut nodig, dit betwis ik niet. Maar de auto was reeds verkocht aan een overname prijs door de handelaar waar ik de nieuwe wagen gekocht heb. Dus ik heb deze werken absoluut niet gevraagd!

Kan de garage zomaar ongevraagd deze werken uitvoeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 okt 2016 16:13

Neen, er moet een duidelijke bestelbon zijn waarin u de toelating geeft welke werken uitgevoerd moeten worden. Echter door te betalen kan men stellen dat u akkoord bent gegaan met hun factuur.

jc2
Topic Starter

#3 , 26 okt 2016 16:21

Neen, er moet een duidelijke bestelbon zijn waarin u de toelating geeft welke werken uitgevoerd moeten worden. Echter door te betalen kan men stellen dat u akkoord bent gegaan met hun factuur.
Ik heb betaald op aanraden van mijn man , maar met de vermelding "onder voorbehoud, zie AS".

Mijn volgende stap is nu om een AS te sturen neem ik aan?

En dan, hoe gaat dit in z'n werk?

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 26 okt 2016 20:55

ik zou gewoon de politie gebeld hebben. Die konden dan een beetje optreden als objectieve observator hoewel dit hun taak niet is maar konden vooral de garagehouder dwingen om u uw goed onverwijld te overhandigen.
Tenminste dat is mij toch gelukt bij een zelfde discussie over een bouwmachine. Evenwel werd nadien een discussie gevoerd waarbij ik de hersteller voor een keuze heb gesteld. Stukken aan kostprijs en de uren verdeeld. De reparatie moest/zou mogelijks er wel ooit eens van komen maar daarover beslist geen ander zeker niet zonder voorafgaand overleg. Tegenwoordig veel veel veel communicatie maar babbelen met elkaar howlaaaa daar doen we niet aan mee.
AS sturen en langs gaan bij vredegerecht voor een bemiddeling lijkt mij hier de beste optie
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2016 21:04

Politie is niet bevoegd - kan alleen bemiddelen in de discussie maar zal vermoedelijk voor de zaak zelf niet tussenkomen.

mava105

#6 , 27 okt 2016 08:56

Gebeurde dit in een merkgarage? Indien wel, dan even de hoofdverdeler aanschrijven en op de hoogte brengen van de werkwijze van uw garage. Mogelijks zijn er nog meer klachten van dergelijk genre.

Gebruiker21

#7 , 27 okt 2016 10:22

Dat de factuur betaald is en de wagen meegenomen, maakt het nu wel lastig, denk ik. Beter had geweest dat de wagen daar blijven staan was, zodat u een AS kon schrijven om hen aan te manen uw wagen terug te bezorgen met gerepareerd licht, zoals gevraagd en dat u met plezier de factuur voor het gerepareerde licht zou betalen, maar dat u geen opdracht voor groot onderhoud / vervangen distributieriem gegeven hebt, en u deze kosten dus niet wenst te betalen, tenzij men u het bewijs voorlegt dat u deze werken wel zou besteld hebben. U had dan ook kunnen zeggen dat u een gerechtelijke procedure zou opstarten wegens misbruik van het retentierecht, via de rechtsbijstand van uw autoverzekering, indien de garage uw wagen niet zou teruggeven.

Maar nu de factuur betaald is en je de wagen terug hebt, heb je min of meer het groot onderhoud en de nieuwe distributieriem aanvaard. U hebt nu het "genot" van dat onderhoud en nieuwe distributieriem... Misschien toch eens contact opnemen met uw verzekering, indien je ook rechtsbijstand hebt, om te kijken of zij u hier kunnen bijstaan? Zoals hierboven gezegd: ook zeker de hoofdverdeler in België aanschrijven. In sommige gevallen komen zij tussenbeide om de reputatie van het merk hoog te houden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”