Incasso: welk recht heb ik?

VictoriaS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Incasso: welk recht heb ik?

#1 , 14 okt 2016 14:00

In december 2014 ontving ik vanwege de firma SNOW een brief waarin stond dat zij de diensten mbt digitale televisie en internet zouden stop zetten. In de brief stond dat ik vanaf dan het recht kreeg om onmiddellijk over te stappen naar een andere provider zonder extra kosten wegens contractbreuk en dat zelfs de decoder nergens moest binnen gebracht worden. Wij zijn daarop overgeschakeld op Telenet, nog diezelfde maand, en ik heb SNOW telefonisch hiervan op de hoogte gesteld.

Echter bleef SNOW de diensten factureren waarop ik in maart 2015 nogmaals telefonisch contact heb opgenomen. Toen werd mij gezegd dat het om een vergissing ging en de facturen zouden geannuleerd worden.

In november 2015 begon Vesting Finance, een incassokantoor, brieven naar mij te schrijven waarin de facturen alsnog geïnd werden. Ik heb hen via mail het bericht gestuurd dat ik ondertussen een aangetekend schrijven naar SNOW had gestuurd waarin ik de facturen betwist, en dat ik verder met hen geen zaken wou doen, enkel en alleen met SNOW.

VF gaf echter niet op, en lap, nu hadden ze ook mijn e-mailadres. Ik kreeg niet alleen brieven, maar ook aanmaningen per e-mail. Er werd gedreigd met het bezoek van één van hun medewerkers.

Ik stuurde nogmaals een e-mail naar VF met verwijzing naar de inhoud van de eerste mail, en heb in januari 2016 een tweede aangetekend schrijven gestuurd naar SNOW met daarin nogmaals de betwisting en de vermelding dat ik op mijn eerste aangetekende brief van hen geen reactie heb gehad.

Ik heb VF nogmaals gemaild, met de mededeling dat ik met hen geen communicatie voer, alleen rechtstreeks met SNOW. Dat ik niet bang ben om dit naar het gerecht te brengen, omdat mijn dossier vol duidelijke betwistingen zit, waaronder aangetekende brieven.
Ik kreeg eindelijk reactie via e-mail, waarin mij gevraagd werd naar een kopie van mijn aangetekend schrijven naar SNOW, waarop ik niet gereageerd heb.

We zijn nu oktober 2016. Ik kreeg opnieuw een brief van VF, met naast hun briefhoofd ook het logo van SNOW, maar in erg bedenkelijke kleuren gedrukt (het leek wel alsof ze een logo van internet hadden gehaald maar dat had slechte kwaliteit). Daarin werd nogmaals gedreigd om gerechtelijke stappen te ondernemen, maar ik kreeg een nieuwe kans tot minnelijke schikking. Vandaag, een week later, weer een tweede brief, en tegelijk een e-mail. Nu krijg ik nog 10 dagen om te betalen, zoniet zullen ze een advocaat inschakelen.

Mijn vragen:
- Ben ik verplicht om te communiceren met een incassobureau?
- Zijn ze effectief gemandateerd om deze schuld te innen? Ik weet dat incassobureau's ook vaak dossiers overkopen van bedrijven die niet kunnen innen.
- Hoe zit dat met SNOW? Ik ga ervan uit dat zij ondertussen niet meer bestaan, en het feit dat mijn aangetekende brieven niet beantwoord worden vind ik ook maar eigenaardig.

Graag jullie advies!

Met vriendelijke groeten,
Victoria

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3890

#2 , 14 okt 2016 14:16

Mijns inziens heb jij al meer dan genoeg gedaan, en zou ik vanaf heden alle berichten van zowel het telecombedrijf (waarvan dat merk inderdaad niet meer bestaat), alsook die van de incasso negeren.
Eventueel zou je nog een kunnen neerleggen wegens belaging.

Als je nog een aangetekende brief wilt versturen naar het telecombedrijf, dien je dit tegenwoordig te doen naar het adres van de overnemer van alle diensten, ook wel het grote bedrijf uit Mechelen genaamd (alhoewel ze naar Brussel zullen verhuizen).
Zij hebben het bedrijf opgekocht, die het merk uitbaatte waarbij je klant was.
Mens, het is lastig om juiste informatie te geven, maar toch niet de bedrijfsnamen te plaatsen... :mrgreen:

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2016 15:12


Ik heb VF nogmaals gemaild, met de mededeling dat ik met hen geen communicatie voer, alleen rechtstreeks met SNOW. Dat ik niet bang ben om dit naar het gerecht te brengen, omdat mijn dossier vol duidelijke betwistingen zit, waaronder aangetekende brieven.
Ik kreeg eindelijk reactie via e-mail, waarin mij gevraagd werd naar een kopie van mijn aangetekend schrijven naar SNOW, waarop ik niet gereageerd heb.

Ik vind dat je hier ook een fout maakte.

En ja als deze firma overgenomen is, dan is de overnemer of de gemandateerde incasso die deze facturen kunnen eisen, zij zullen een advocaat inschakelen, die hebben ze aan hun eigen en na enkele weken komt dit voor de vrederechter, waar u het kan uitleggen aan de hand van papieren want zegende woorden aan de telefoon daar ben je niks mee !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 okt 2016 15:47

Dat soort problemen krijg je als je iets enkel telefonisch doet, en al helemaal zeker met een opzegging. Wat is er toch mis met het schrijven van een AS? De kost? Nu zal het u meer kosten.

Terug naar “Consumenten Koop”