rechtszaak gewonnen maar tegenpartij failliet

Veld
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

rechtszaak gewonnen maar tegenpartij failliet

#1 , 11 okt 2016 17:00

Verschillende jaren geleden heb ik een auto gekocht. Na aankoop bleek deze verborgen gebreken te hebben. Dit is al binnen de 2 weken na aankoop prof vastgesteld en de verkoper is hiervan op de hoogte gebracht. Op dat moment heeft deze een advocaat ingeschakeld. Na meer dan 3 jaar, veel advocaatskosten en gerechtsdeurwaarderkosten, heb ik de zaak gewonnen. Maar nu blijkt de tegenpartij failliet te zijn en geen persoonlijke eigendommen te hebben. Ik heb nog altijd 1/3de van mijn geld niet ontvangen maar nu adviseert mijn advocaat om dit te laten vallen... Is er echt niets anders mogelijk? Dit kan toch niet, gaat de verkoper nu vrijuit ondanks een rechtszaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 11 okt 2016 17:01

Hij gaat niet vrijuit, maar hij kan u niet betalen met geld dat hij niet heeft.

Veld
Topic Starter

#3 , 11 okt 2016 17:16

zijn er dan geen mogelijkheden? Hij kan toch niet zomaar vrijuit gaan...

Reclame

bosprocureur

#4 , 11 okt 2016 17:43

hoe lang is tegenpartij al failliet?

Heeft de advocaat nog kosten gemaakt na die datum?

Veld
Topic Starter

#5 , 11 okt 2016 18:07

Ja al hele tijd failliet en blijkbaar heeft hij al zijn eigendom geschonken aan zijn kinderen maar ik weet niet of dit na of voor de start van de rechtszaak was...
Alle advocaatskosten van mijn kant zijn door mij betaald...

polk

#6 , 11 okt 2016 18:19

Eens lezen, mogelijk van toepassing: http://www.elfri.be/pauliaanse-vordering

bosprocureur

#7 , 11 okt 2016 18:42

Inderdaad, pauliaanse vordering is een mogelijkheid, nu u zegt dat hij al zijn eigendom heeft weggeschonken...
Let wel, dit kan een hele tijd aanslepen, geld kosten..... Maak een goede afweging of de kans op winnen opweegt tegen de zekerheid dat u die kosten hebt.

Maar ik vraag me af of de advocaat niet kon zien dat verdere kosten weinig zinvol waren, gezien de financiële (faillissement ) toestand van uw tegenpartij.

denlowie

#8 , 11 okt 2016 19:05

Een belangrijk gegeven, is het een vennootschap of een één man zaak ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Veld
Topic Starter

#9 , 12 okt 2016 13:09

de auto is verkocht door privé-persoon, niet door bedrijf...

bosprocureur

#10 , 12 okt 2016 14:54

Dan blijft m.i. nog de mogelijkheid van een pauliaanse vordering.

Het voorbehoud dat ik hierboven maakte blijft, plus dat u misschien niet de enige schuldeiser bent die op dat idee komt.

denlowie

#11 , 12 okt 2016 15:16

Als dit een privé persoon is en die is in faillissement gesteld en die is of word verschoonbaar verklaart, zijn al de schulden van voor het faillissementsvonnis, word dit kwijtgescholden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”