Pagina 1 van 1

Garantie

Geplaatst: 11 okt 2016 16:46
door jensvl
Dag allemaal. Ik had eens een vraag over garantie. Mijn tablet begon een tijd terug problemen te vertonen door regelmatig vast te lopen. Dit werd na verloop van tijd zodanig erg dat ik een volledige reset naar fabrieksinstellingen wilde doen. Ik heb dit geprobeerd, maar gedurende de reset was er het probleem dat hij gedurende de opstart vast liep. Na heel lang wachten viel de tablet uit. Hij start sindsdien niet meer op. De complete software om op te starten lijkt volledig verloren gegaan. Ik heb dus mijn tablet terug gestuurd met vermelding van het probleem.
Nu was mijn tablet een jaar eerder gevallen. De behuizing was dus wat bekrast en er zat een kras in het scherm. Ze aanvaarden gelukkig toch dat het probleem onder garantie valt. Het enige probleem is dat zij zeggen dat een deelherstelling onder garantie niet mogelijk is. De behuizing schade valt logischerwijs niet onder garantie. En die zou ik dan moeten betalen omdat zeggen ze, het software probleem niet apart herstelt mag worden in garantie.
Klopt dit?
Want ik zou het een beetje raar vinden dat je als klant niet kunt kiezen wat je laat herstellen. En die behuizing heb ik niet om gevraagd om te herstellen.

Ik zou hier graag meer informatie met onderbouwing over krijgen.

Bedankt voor de hulp alvast.

Re: Garantie

Geplaatst: 11 okt 2016 18:47
door mjers
Neen, slaat nergens op.

Ze moeten enkel het software probleem herstellen. De valschade hoeven ze niet te herstellen. Vraag hen naar een wettelijke motivering.

Volgens de wet is de eindverkoper verantwoordelijk voor elk gebrek dat bestaat op het ogenblik van verkoop en dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 jaar. De valschade bestond niet op moment van verkoop en hoeven ze dus ook niet te herstellen.

Re: Garantie

Geplaatst: 11 okt 2016 21:04
door Franciscus

Re: Garantie

Geplaatst: 11 okt 2016 22:53
door jensvl
Super bedankt voor de info. Hier ben ik wat mee.

Re: Garantie

Geplaatst: 12 okt 2016 08:30
door mjers
Super bedankt voor de info. Hier ben ik wat mee.
Hou er rekening mee dat ieder herstel 6 maanden na verkoop een soort "commerciƫle gunst" is.
Volgens de wet moet u, als consument, na 6 maanden bewijzen dat het gebrek aanwezig was op het moment van aankoop. Dit kan u natuurlijk niet bewijzen.
Maar louter het feit dat ze reeds een herstelling hebben aangeboden is eigenlijk een schuldbekentenis.