Rekening tele2, raad gevraagd

Boa'ke
Topic Starter
Berichten: 10

Rekening tele2, raad gevraagd

#1 , 02 jan 2008 02:27

Hallo mensen.

Ik zit met een vraag over een betaling.
Heb onlangs een rekening gekregen, redelijk hoog bedrag.
Het bedrag is rond de 1500 euro dat ik moet betalen.
Heb contact opgenomen met betreffende provider, om een afbetaling te kunnen bekomen.
Zij willen mij geen afbetalingsplan geven om die rekening te betalen.
Nogthans ben ik bereid die rekening te betalen.
Zij zeggen mij dat ik moet wachten tot ik een brief krijg van hun incassobureau, en dat via hen dan wel een afbetaling zou kunnen krijgen.
Zelf ben ik deze maand beginnen te betalen uit eigen initiatief, zou tenslotte niet willen dat mijn gerief aangeslagen word door een deurwaarder.

Ik heb altijd geweten als ik begin te betalen dat zij mij dan niets meer kunnen doen. Ik weet niet juist in hoeverre dit klopt.
Wie kan mij raad geven.

Groeten boa'ke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 02 jan 2008 09:21

Ik heb altijd geweten als ik begin te betalen dat zij mij dan niets meer kunnen doen. Ik weet niet juist in hoeverre dit klopt.
Art.1244.De schuldenaar kan de schuldeiser NIET verplichten betaling te ontvangen van een gedeelte van de schuld,al is die schuld ook deelbaar.(Burgerlijk wetboek)

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 02 jan 2008 12:57

Heb contact opgenomen met betreffende provider, om een afbetaling te kunnen bekomen. Zij willen mij geen afbetalingsplan geven om die rekening te betalen.
Nochthans ben ik bereid die rekening te betalen.
Klopt het bedrag van die rekening ? Tele 2 werkt idd onmiddellijk met incassobureau's en een aantal deurwaarders die er volgens mijn persoonlijke ervaring met grove borstel doorgaan. Zij en Tele2 schijnen het niet nodig te vinden om ooit een aangetekend schrijven te verzenden maar grijpen onmiddellijk naar methodes die uiteindelijk voor de klant duurder uitkomen dan een anget. schrijven. Er staat overigens in de kontrakten van Tele2 nergens dat zij een herinnering per aanget. schrijven hoeven te versturen. Een op die manier onbetaalde en nooit ontvangen factuur (4 maanden nadat ik reeds bij een andere provider was en zelfs het vermoeden niet kon hebben dat ik nog een faktuur diende te betalen) van 25€ kwam tenslotte met deurwaarders en al op 300€. Dank U Tele2 !!!
Zij zeggen mij dat ik moet wachten tot ik een brief krijg van hun incassobureau, en dat via hen dan wel een afbetaling zou kunnen krijgen.
Zoals Lex zegt gewoon afwachten. (En eventueel Tele 2 opzeggen !).

Succes

Reclame

Boa'ke
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 02 jan 2008 13:07

Hallo john.

De rekening is iets minder dan 1500 €, heb er zelf al een deel van betaald.
Tele2 is stopgezet.

Ik ga wel verder afbetalen, en doen zoals lex zegt.

Groeten Boa'ke

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 02 jan 2008 13:17

Klopt het bedrag van die rekening ?
Het betwisten van die factuur had moeten gebeuren vóór hij begon (af) te betalen!

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 02 jan 2008 13:20

Tele2 is stopgezet.
Daar zal je geen spijt van hebben
Ik ga wel verder afbetalen, en doen zoals lex zegt.
Als je bedoelt verder afbetalen aan Tele2 rechtstreeks dan heb je mogelijk verkeerd geinterpreteerd wat Lex citeert.

Art.1244.De schuldenaar (jij dus) kan de schuldeiser (Tele2) NIET verplichten betaling (van jouw) te ontvangen van een gedeelte van de schuld (wat je nu doet en verder wil doen), al is die schuld ook deelbaar.(Burgerlijk wetboek). Om het nog eenvoudiger te zeggen indien Tele2 niet in schijfjes betaald wenst te worden kan jij dat ook niet eisen dat ze dat aanvaarden. Strikt genomen zou Tele2 je betaling kunnen weigeren en terugstorten. Wat dat nu impliceert als je dat toch doet weet ik zo niet. Wacht gewoon incassobureau af of kontakteer hen zelf als je het adres of tel nummer van hen krijgt van Tele2.

Boa'ke
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 02 jan 2008 13:24

Hallo lex.

Het bedrag van die factuur betwist ik niet, dat is werkelijk mijn eigen domme schuld geweest. Moest maar niet iedereen laten bellen hebben met mijne telefoon.

Groeten Boa'ke

Boa'ke
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 02 jan 2008 13:41

Hallo john en lex.

Begin vorige maand heb ik zelf met tele2 contact opgenomen.
Tijdens het gesprek dat ik gevoerd heb om een afbetaling te kunnen krijgen, hebben zij mij ook gezegt, wat betaald is is betaald.
Daarom dat ik ben beginnen te betalen.

Groeten Boa'ke

Boa'ke
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 03 jan 2008 12:16

Hallo.

Ik heb juist contact opgenomen met het ocmw te gent.
Morgen moet ik bij hen zijn, en zij gaan dan contact opnemen met tele2 inverband met die rekening, om toch een afbetaling te kunnen regelen.
Ik moest toch iets doen, vooraleer ik ongewenst bezoek over de vloer krijg.
Ik hou jullie op de hoogte hoe alles verloopt.

Groeten Boa'ke

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 03 jan 2008 14:59

Wie zegt jou dat een deurwaarder zo maar binnen mag komen zonder rechterlijk bevel om een en ander "op te schrijven" ? Zo vlug gaat dat niet dacht ik ?? Nooit een deurwaarder binnen laten die geen bevelschrift heeft.

Zo heb ik het alleszins reeds eens gedaan. Hij maakte gewoon rechtsomkeer.

Boa'ke
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 03 jan 2008 16:39

Wie zegt jou dat een deurwaarder zo maar binnen mag komen zonder rechterlijk bevel om een en ander "op te schrijven" ? Zo vlug gaat dat niet dacht ik ?? Nooit een deurwaarder binnen laten die geen bevelschrift heeft.

Zo heb ik het alleszins reeds eens gedaan. Hij maakte gewoon rechtsomkeer.
Dat zegt niemand, maar ben ze toch liever een stapke voor. Ook om de extra kosten te vermijden die daaraan verbonden zijn.
Ik laat zowiezo niet gemakkelijk iemand binnen.

Groeten Boa'ke

Boa'ke
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 21 jan 2008 13:41

Hallo john.

Ik heb juist een brief gekregen van tele2 hun incassobureau.
Incassobureau van tele2 is venturis.
Is dit wel een erkend incasso bureau of niet?.
Het deel dat ik zelf al betaald heb, hebben zij er van af getrokken, moest in het geheel nog 1400 € betalen.
Nu moet ik binnen de 7 dagen 1668.28 € betalen.
Dus ga ik met diene brief naar het ocmw om hen een afbetaling te laten regelen.

Groeten Boa'ke

Boa'ke
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 02 feb 2008 17:58

Hallo.

Ik heb een afbetaling kunnen krijgen van dat incasso bureau.
Nu moet ik elke maand 139.02 € afbetalen aan hen.
En dit gedurende één jaar.

Groeten Boa'ke

JohnD
Berichten: 3580

#14 , 09 feb 2008 07:48

Dat is wel een hoog bedrag. heb je met het OCMW van je gemeente niets kunnen regelen ? Of via een CSR bij de rechter ?

Beachcomber
Berichten: 572

#15 , 11 feb 2008 14:58

Enkele tips bij zulke zaken als die van Boa:

Hou je verbruik in de gaten (toegegeven, niet gemakkelijk, na al die jaren rechten en de opgedane ervaring ben ik even schuldig als een ander als het over te laat betalen van facturen gaat)

Een deurwaarder wordt bij de meeste (correcte) bedrijven pas gestuurd na een aanmaning, een tweede aanmaning en een officiële ingebrekestelling. Een deurwaarder die je zonder voorafgegeven aanmaningen komt bezoeken moet je niet binnenlaten en de kosten daarvoor zijn niet door jou te betalen.

Let op bij incassokantoren.
Deze maatschappijen hebben geen eigen bevoegdheid. Met andere woorden kunnen zij niets meer doen dan brieven schrijven en zijn zij niet gemachtigd om uitvoeringen te starten, en nog minder om extra kosten van u te eisen.

Wanneer een bedrijf oordeelt dat zij weinig kans hebben op recuperatie doen zij vaak beroep op dit soort maatschappijen in plaats van op advocaten en gerechtsdeurwaarders. Sommige van deze kantoren zijn gereputeerd, anderen zijn dubieus. Immers, advocaten en deurwaarders dienen betaald te worden ook als er niets kan gerecupereerd worden, terwijl deze maatschappijen enkel betaald worden voor zover zij iets recupereren. Bij gebreke aan voorschotten en eigen hoedanigheid stellen deze maatschappijen dan ook geen uitvoeringsdaden. Zij stellen derhalve geen procedures in en kunnen ook geen beslag leggen.
Anders gesteld, bij gebrek aan mogelijkheden, doen deze maatschappijen niets meer dan brieven schrijven, die ze weliswaar in dreigende taal onvriendelijk laten opstellen, met de bedoeling u met deze papieren middelen te verontrusten. Incassokantoren zijn bangmakers en u dient alles wat van zo'n bedrijf komt vooral te negeren.

U heeft anderzijds ook tal van rechten ten aanzien van deze kantoren en hun zogeheten inspecteurs. Zo bent U nooit verplicht op hun vragen te antwoorden, hen telefonisch te woord te staan, op hun brieven te antwoorden en zeker niet verplicht hen in uw woning binnen te laten.


Bij betwisting over bedragen, stort het geld op een derdenrekening van een advokaat. Elke advokaat heeft een speciale rekening waarop gelden gestort kunnen worden. Er zal dan een aangetekend schrijven gestuurd worden naar het bedrijf dat je niet akkoord bent met het bedrag, maar dat je het geld wel reeds hebt gestort en dat het zal worden vrijgegeven bij overeenstemming tussen jou en het bedrijf of bij uitspraak van de rechter. Op die manier wapen je jezelf tegen extra kosten. Dat komt ook veel sympathieker over bij de rechter ingeval van rechterlijke betwisting.

Teken nooit iets waarvan je niet zeker bent wat het betekent. teken nog minder iets zonder het te hebben gelezen. Indien je niet zeker bent, loop langs bij iemand die je kan helpen, het liefst een officiële instantie, zoals een OCMW, een justitihuis of een advokaat.
De meeste advokaten zijn zeer redelijk in hun prijzen, zeker als het gaat over kleine dingen zoals een aagetekend schrijven, klein advies over zaken waar ze zelfs geen wetboek over moeten raadplegen. Eén uur advokaat kan je misschien enkele honderden euro's besparen...
[/u]

Terug naar “Consumenten Koop”