Factuur zonder op voorhand gekende prijs

YJN7701
Topic Starter
Berichten: 7

Factuur zonder op voorhand gekende prijs

#1 , 09 okt 2016 09:24

Beste,
Als privé persoon had ik problemen met mijn intern netwerk. Ik had hiervoor een zoekertje geplaatst of er iemand was die dit zou kunnen oplossen. Iemand reageerde Dat hij iemand kende die dit kon oplossen. Heb daarnaar gebeld en deze zou afkomen, verder geen informatie. Persoon is gekomen heeft analyse gemaakt en advies gegeven. Bij vertrek gevraagd om een prijs te maken. Dag erna email met prijzen en prijs van interventie dag ervoor. 110 minuten reistijd en 50 minuten ter plaatse. Prijs btw in 193 euro. Voor de nog te leveren dienst reistijd + materiaal + op voorhand te kopen blokken werkuren. Heb hem gemaild dat ik afzie van de verdere werken. Hij heeft nu enkel per mail een factuur verzonden van 193 euro. Ik wist niet wat hij zou aanrekenen om te komen kijken, laat staan reistijd (aangerekend aan vol werktarief 65 euro/uur). Wat moet of kan ik doen ? Betwisten dat ik geen prijs gecommuniceerd kreeg op voorhand ? Reistijd ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2016 09:51

Waarom zou hij zijn reistijd niet mogen rekenen ?

Een chauffeur word ook betaald als hij naar een klant rijd, 65€ is een normaal tarfief voor een technieker op verplaatsing.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

YJN7701
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 09 okt 2016 10:03

Dat mag hij wel maar indien ik zijn prijs op voorhand wist had ik hem niet laten komen maar iemand die dichter bij woont

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2016 10:07

Ja dit is natuurlijk een probleem, de meeste mensen vragen dit niet(ook ik niet)
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

YJN7701
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 09 okt 2016 10:31

Ik heb geen melding gehad van zijn kosten ook niet nadat hij geweest was. Pas dag nadien. Heb ook niks getekend ivm zijn advies. Ik ging van de veronderstelling uit dat als er iemand komt kijken om een oplossing/offerte aan te bieden dit kosteloos was. Doe ik er goed aan om:
Zijn factuur te betwisten Via AS ?
Tegemoetkoming te vermelden van zijn tijd ter plaatse te vergoeden ?
Uitkomst ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 09 okt 2016 11:07

U zal zelf moeten uitmaken of je enige kans hebt bij het protesteren van de factuur, zijn er bewijzen!!
Beiden maken hier de fout om geen duidelijke afspraken te maken, als zelfstandige moet je toch over enig bewijs beschikken van de opdracht.
Maak afspraak met tegenpartij om de helft van het bedrag te betalen, doe dit volledig mondeling anders rijk je tegenpartij een bewijs aan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2016 11:11

De vraag is ook bestaan er email van dit bezoek ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

YJN7701
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 09 okt 2016 11:24

Geen email van de eerste afspraak enkel telefonisch en per sms. Bewijs met e-mails van dag erna dat ik niks van zijn kosten wist

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 09 okt 2016 11:45

SMS is ook een bewijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

YJN7701
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 09 okt 2016 12:13

Bewijs van wat dat hij ging komen ja. Maar verder niks

jef007
Berichten: 1689

#11 , 09 okt 2016 17:39

hoe naiief kan je zijn? denk je dat een zelfstandige tot bij u komt rijden gratis?

YJN7701
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 09 okt 2016 18:40

Ik weet niet of u nog thuis woont maar iedereen die onze bouw geweest is om offertes te maken deed dit gratis. Klantenbinding noemt zoiets. Dus naïef ? Nee ! Ter goeder trouw. De ander zijn intenties waren wel doorzichtig iemand zijn broek uittrekken zonder op voorhand iets te melden. Had ik geweten dat dit het geval was had ik nooit iemand van zo ver laten komen. Evident toch ? Of betaal jij graag 120 euro voor gebakken lucht ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 09 okt 2016 18:55

Je kunt het ook omdraaien, ga jij enkele 10 tallen kilometers ver rijden voor een bedankje. Als je iets in de supermarkt opneemt zonder naar de prijs te kijken, moet je aan de kassa ook niet redetwisten over de prijs. Je plaatst zelf een advertentie om iets op te lossen.
Laat dit een les zijn voor de toekomst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

YJN7701
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 09 okt 2016 19:18

Nee maar ik zou het dan wel vermelden en niet achteraf. Aan de kassa heb ik tenminste nog de keuze of ik het neem of niet.

Blaatpraat
Berichten: 3798

#15 , 10 okt 2016 09:48

Wat je tegenwoordig vaak ziet:
Als je iemand laat komen om een offerte op te stellen, en je gaat akkoord met die offerte, is de offerte gratis.
Ga je niet akkoord, worden de werkuren effectief aangerekend.

Aangezien dit werk veel tijd kost; tijd die je kon spenderen aan iemand anders die wel betaalt, is dit tegenwoordig vaak de gang van zaken.

Jouw fout dat je niet op voorhand naar de prijs vroeg. Je hebt die kans gehad.

Terug naar “Consumenten Koop”