enkele jaren geleden was ik klant bij energieleverancier X. Wegens zware financiele problemen kon ik mijn facturen niet meer betalen en had ik een grote schuld opgebouwd bij hen. Uiteindelijk hebben ze deze schuld doorverkocht aan Contentia.
Contentia stuurde me een brief waarin ze zeiden dat ik aan hen diende te betalen en dat zij mijn exclusieve gesprekspartner zijn. Ik ben dus ook ter goeder trouw aan hen beginnen betalen. Tot ik begon te merken dat wat ik betaalde, niet volledig van mijn openstaand saldo verdween. Er ging minder van het openstaand saldo dan hetgeen ik betaalde. Dus begon ik het internet af te schuimen en kwam uit op de website van Meester Elfri Deneve uit Oudenaarde.
Ik had de situatie naar hem doorgestuurd en hij had me geantwoord dat ik volgende brief naar energieleverancier X moest sturen.
Geachte dames en heren,
Uw referte........
Ik verwijs U naar onze eerdere communicatie. U gelieve nota te nemen dat uw schuldvordering betwist wordt. Ik verwacht verduidelijking met betrekking tot de afrekening. Immers .....................(motiveer uw betwisting).
Conform de wet inzake de minnelijke invordering van de schulden van de consument heeft Contentia niet de bevoegdheid om betwistingen te behandelen.
U zal mij overigens niet kwalijk nemen dat ik geen enkel vertrouwen heb in incassokantoren bij de invordering van schulden. De wetgever zelfs deelt dit wantrouwen.
U gelieve derhalve mij rechtstreeks (of via uw advocaat) aan te schrijven, in antwoord op dit schrijven, zodat ik een concreet antwoord op mijn vragen krijg.
Samengevat betwist ik uw vordering om volgende reden : ................
Anderzijds verwacht ik een antwoord op volgende vragen :
1.........
2.........
3.........
Hoogachtend,
(Mijn naam en handtekening)
Het antwoord bleef hier echter op uit. Enkele dagen nadien had ik hen nogmaals gecontacteerd met de melding dat ik de schuld rechtstreeks met hen wil regelen en niet met Contentia. Ook hier kreeg ik geen antwoord op.
Uiteindelijk ontving ik 3 weken later een brief van energieleverancier X waarin ze zich verontschuldigen voor de laattijdige reactie en dat ze helaas niet kunnen ingaan op mijn vraag omdat ze het dossier in handen gegeven hebben van Contentia. Ik dien de zaak dus ook met hen af te handelen.
Uiteindelijk heb ik mijn laatste betaling gedaan op 26/01/2015. Toen ben ik in het verweer gegaan aangezien ik meer op de hoogte begon te geraken van mijn rechten ten aanzien van een incassokantoor. Uiteindelijk stuurde Contentia me een overdracht van schuldvordering op 13/04/2015, bijna 3 maanden nadat ik de laatste keer betaald heb. In die overdracht stond vermeld dat de overdracht eigenlijk reeds had plaatsgevonden via onderhandse akte op 07/07/2014, maar toen is er mij nooit iets van meegedeeld.
Ondertussen bleef Contentia me bellen en mailen, ze belden soms tot 3x per dag. Ik ontving ook brieven met als hoofding "allerlaatste waarschuwing alvorens juridische procedure", een juridische procedure die er tot op de dag van vandaag nog niet gekomen is.
Ondertussen leerde ik mijn vrouw kennen en ben ik ook verhuisd. Het bleef toen lange tijd stil rond Contentia. Tot ze weer terug begonnen te bellen en te mailen. Opnieuw nam ik contact met Meester Deneve met de vraag wat ik hier tegen kon doen en hij antwoorde dat zij een kwade brief konden sturen, ofwel dat ik hen kon blijven negeren ofwel dat ik van telefoonnummer kan veranderen of dat ik kan dreigen met een klacht bij het parket wegens belaging en schending van de wet betreffende de minnelijke invorderingen van de schulden van de consument. Ik heb hier dan ook daadwerkelijk mee gedreigd.
Vervolgens bleef het lange tijd stil. Af en toe vernam ik van mijn vorige huisbaas dat er nog een brief van Contentia daar in de bus stak maar verder geen telefoons of mails meer. Tot ik op 22/09 van dit jaar had afgesproken met mijn vorige huisbaas omdat er een brief van een advocaat daar was toegekomen. Die advocaat werkte in opdracht van Contentia en stelde me officieel in gebreke en ik moest betalen tegen 22/09/2016.
De brief was opgesteld (en vermoedelijk ook verstuurd) op 09/09/2016. Ik heb onmiddellijk een mail verstuurd naar die advocaat om te zeggen dat ik de schuld reeds betwist heb en dat ik nooit een contract ben aangegaan met Contentia, noch enig document van hen ondertekend heb en bijgevolg dus geen verplichting heb tegenover hen. Het antwoord kwam op 23/09 en was dat hij Contentia op de hoogte ging brengen. Verder niks meer, tot gisteren. Weer een sms van Contentia met het dreigement om onmiddellijk te betalen en indien ik niet betaal zullen ze hun advocaat hiervan op de hoogte brengen zodat hij verder kan tussenkomen.
Ik was dit nu grondig beu en heb hiervan een melding gemaakt bij FOD economie alsook bij het BVI en ik denk er ook aan eerstdaags stappen te zetten bij de bevoegde instanties wegens belaging en het niet naleven van de wet betreffende de minnelijke invordering van de schulden van de consument.
Mijn inziens gaan ze verschillende keren in de fout.
1) ze sturen me pas een overdracht van schuldvordering nadat ik reeds 6 keer betaald heb.
2) ze blijven me lastig vallen nadat ik de schuld betwist heb
3) ik heb nooit een brief ontvangen waarin duidelijk mijn rechten vermeld worden ten aanzien van deze kantoren.
4) de brief van die advocaat is opgesteld (en vermoedelijk ook opgestuurd) op 09/09. Ik moest betalen tegen 22/09. Als ik goed kan tellen zijn dat 14 dagen terwijl de wet voorschrijft dat ik tenminste 15 dagen moet krijgen.
Art. 1690.<W 1994-07-06/32, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 25-07-1994> (§ 1.) De overdracht van schuldvordering kan worden ingeroepen tegen andere derden dan de gecedeerde schuldenaar door het sluiten van de overeenkomst van overdracht. <W 2006-07-20/39, art. 26, 1°, 009; Inwerkingtreding : 30-01-2007; zie ook W 2006-07-20/39, art. 29>
De overdracht kan slechts tegen de gecedeerde schuldenaar worden ingeroepen vanaf het ogenblik dat zij aan de gecedeerde schuldenaar ter kennis werd gebracht of door hem werd erkend....Ik heb de schuld tegenover Contentia nooit erkent + ze is me veel te laat ter kennis gebracht.
Ik denk toch dat ik de situatie juist bekijk, of niet? Ik begin zo een beetje aan mezelf te twijfelen en wou daarom even de mening van buitenstaanders weten. Vandaar dit bericht.
Sorry dat het zolang is