Garantie ingebouwde gaskachel

TMA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Garantie ingebouwde gaskachel

#1 , 03 okt 2016 14:18

Hallo,

Ik heb 22 maanden geleden een ingebouwde gaskachel laten plaatsen door een erkende firma.
De ventilator dient 4 standen te hebben, maar nu blijkt alleen de maximale stand nog te werken. De andere standen hebben wel ooit gewerkt.
Toen ik belde voor herstelling, werd mij verteld dat enkel de onderdelen onder garantie vielen, de werkuren niet.
Dus als ze moeten langskomen, zal mij dat aangerekend worden.

Enig opzoekwerk op
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... rantiewet/
doet mij vermoeden dat er geen herstellingskosten mogen worden aangerekend:

"Verplichting om gratis in overeenstemming te brengen
U mag de consument geen kosten aanrekenen (verzendingskosten, kosten verbonden aan het werk en aan het materiaal dat door de hersteller gebruikt wordt, bestekkosten, enz.) om een defect goed dat gedekt is door een wettelijke waarborg in overeenstemming te brengen (herstelling, vervanging)."

Echter gelden deze bepalingen niet voor onroerende goederen.
Nu is mijn vraag: Valt mijn kachel onder roerende of onroerende goederen?
Bij plaatsing en aansluiting op het gasnet, hebben ze een stukje bijgebouwd, waardoor de kachel in de schouw verwerkt zit.

Kan ik de herstellingskosten nu weigeren of niet?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 okt 2016 14:38

"Verplichting om gratis in overeenstemming te brengen
U mag de consument geen kosten aanrekenen (verzendingskosten, kosten verbonden aan het werk en aan het materiaal dat door de hersteller gebruikt wordt, bestekkosten, enz.) om een defect goed dat gedekt is door een wettelijke waarborg in overeenstemming te brengen (herstelling, vervanging)."
Inderdaad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#3 , 07 okt 2016 08:39

u hebt dus recht op een kosteloze herstelling.

Indien ze dit weigeren is een aangetekende zending een eerste stap. Daarna zal je naar het vredegerecht moeten stappen.

Bovenstaande is natuurlijk de theorie.

Er staat echter een heel vervelende opmerking in de garantie wet.
namelijk, u ,als consument, moet na 6 maanden bewijzen dat het gebrek aanwezig was op het moment dat u het goed aankocht. Dit kunt u natuurlijk niet bewijzen.
Dus de zogezegde 2 jaar garantie, is in de praktrijk eigenlijk meestal slechts 6 maanden. Dat weet de leverancier van die kachel waarschijnlijk ook, daarmee dat hij het goed niet kosteloos wil herstellen.

De wet klopt inderdaad niet, de regering is aan het overleggen om de "6 maanden regel" te schrappen. Maar voorlopig staat die nog altijd in de wet.

Reclame

Milo72

#4 , 07 okt 2016 15:23

Ik vermoed dat, als je zou op papier krijgen dat de onderdelen onder garantie vallen (m.a.w. als ze hiermee dus toegeven dat het probleem dat u heeft onder garantie valt) je al een heel pak sterker in je schoenen zou staan...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”