De wetgeving voorziet dit inderdaad.
Waar haal je dit? Staat niet in de wet. De verkoper mag eerst proberen het toestel te herstellen als het een defect vertoont. De consument heeft niet het recht om een bij een defect een nieuw toestel te eisen.
Nogal logisch, toch?
Zie het stukje uit het BW dat Scorpioen geciteerd heeft. Staat letterlijk zo in het BW.
Tja, dergelijke foutieve conclusies krijg je als je gewoon letterlijke citaten uit het BW plakt zonder enig kennis van zaken.
Probeer maar eens een vervanging tegen de wil van de verkoper te eisen... Als het voordeliger is voor de verkoper om het goed te herstellen dan kan u geen vervanging eisen.
""""
De consument heeft in eerste instantie het recht om van de verkoper het kosteloze
herstel of de kosteloze vervanging van het goed te vragen. De consument heeft de
vrije keuze tussen herstel en vervanging, tenzij een van beide onmogelijk is of
een
van beide sancties buiten verhouding staat tot de andere (art. 1649quinquies, § 2 BW).
""""
ik
onderlijn en
benadruk.
Als de verkoper besluit dat een herstelling voordeliger is dan een vervanging. En deze herstelling lost het probleem op, dan kan u geen nieuw product eisen aangezien een vervanging dan
buiten verhouding is.
De verkoper zal in de regel altijd de (voor hem) goedkoopste oplossing zoeken, als hij daarmee het defect verhelpt, dan heeft hij aan de garantiewet voldaan.
Op het ogenblik dat een vervanging voor de verkoper voordeliger is dan een herstelling, dan zal de verkoper automatisch de voorkeur geven aan een vervanging.
Als u niet akkoord bent met de beslissing van de verkoper (ook al is het defect verholpen) dan moet de verkoper extra kosten maken wat de eis (zowel de eis van vervanging of herstelling) automatisch buiten verhouding maakt.
Dus ligt de keuze per definitie bij de verkoper of hij het goed vervangt of herstelt.
Onderstaand citaat uit het BW is overbodig en heeft totaal geen betekenis omdat de twee voorwaarden elkaar opheffen.
"""
De consument heeft de
vrije keuze tussen herstel en vervanging, tenzij een van beide onmogelijk is of een
van beide sancties buiten verhouding staat tot de andere.
"""
Als vervanging goedkoper is dan herstel. Dan is herstel altijd buiten verhouding.
Als herstel goedkoper is dan vervanging. Dan is vervanging altijd buiten verhouding.
Dus besluit:
Het gegeven antwoord is niet correct. Enkel het antwoord van siesken is correct.
TS kan hier geen vervanging eisen als een herstelling voor de verkoper voordeliger is. Uiteraard op voorwaarde dat de gsm daarna opnieuw perfect werkt.
Dat de winkelier het goed opstuurt ter herstelling is dus conform de wet.