Aankoop nieuwe wagen, na 2 weken moteur kapot

marajuyo
Topic Starter

Aankoop nieuwe wagen, na 2 weken moteur kapot

#1 , 27 sep 2016 12:38

Na aankoop tweedehandswagen 2 weken geleden. Is de moteur nu kapot. Kan ik hier nog terecht bij vorige eigenaar ivm de kosten hiervoor? Of andere tips zijn ook welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2016 12:40

Is de verkoper een particulier of een beroepsverkoper?

Hebt u de wagen aangekocht als particulier of voor uw beroep?

mava105

#3 , 27 sep 2016 12:45

Kan ook aan u liggen, aan uw wijze van rijden.

Reclame

marajuyo
Topic Starter

#4 , 27 sep 2016 12:47

Gekocht van particulier als particulier.

Meeboo

#5 , 27 sep 2016 12:55

die zijn niet verplicht om garantie te geven. Kosten zijn voor u.

scorpioen

#6 , 27 sep 2016 13:15

De verkoper blijft in principe vrijwaring verschuldigd voor verborgen gebreken. Tenzij er een vrijwaringsbeding is. Bijvoorbeeld een factuur met de vermelding: gekocht in de staat, goed gekend door de koper.

U moet wel bewijzen dat het gebrek aanwezig was bij de verkoop.

sloeberken

#7 , 27 sep 2016 13:17

Hoe oud is die wagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii

#8 , 27 sep 2016 15:30

De verkoper blijft in principe vrijwaring verschuldigd voor verborgen gebreken. Tenzij er een vrijwaringsbeding is. Bijvoorbeeld een factuur met de vermelding: gekocht in de staat, goed gekend door de koper.

U moet wel bewijzen dat het gebrek aanwezig was bij de verkoop.
Voor alle duidelijkheid : het gaat niet over een verborgen gebrek dat je niet kon zien doch over een verborgen gebrek dat de verkoper kende en door hem verborgen werd (t.t.z. niet tegen u gezegd/geschreven dat het gebrek er was.

Vraag al eerst aan de garagehouder een bestek voor herstelling en vraag z'n mening of volgens hem de verkoper dit eraankomende gebrek redelijkerwijs moest gekend hebben. Overweeg daarna of een (dure) rechtsplegingsvergoeding kans van slagen heeft en of het sop de kool waard is. Als je géén uitgebreide rechtsbijstandverzekering hebt die ook contractuele geschillen dekt moet je immers alle kosten betalen en hopen dat de tegenpartij bij veroordeling een voldoende grote rechtsvergoeding opgelegd krijgt.

Verkoper is zeker niet aansprakelijk voor : panne wegens zonder olie rijden (moet jij nakijken), panne omdat een distributieriem/ketting springt (is pokkeduur of zelfs niet te herstellen bij bovenliggende nokkenassen), ...

Te overwegen : bv cilinderkoppakking na je eerste rit van meer dan enkele kilometer, problemen met ECU, injectie, ... waarvoor de verkoper een offerte gevraagd had, ...

scorpioen

#9 , 27 sep 2016 15:57

Art. 1643 Burgerlijk Wetboek
[De verkoper] moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.

Een beroepsverkoper wordt geacht het verborgen gebrek te kennen. Een vrijwaringsbeding geldt in dat geval niet.

Zonder vrijwaringsbeding moet ook een particuliere verkoper instaan voor de verborgen gebreken die aanwezig waren op het ogenblik van de verkoop, ongeacht of hij de gebreken kende of niet.

Gebruiker21

#10 , 27 sep 2016 16:33

Is normale slijtage een verborgen gebrek?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#11 , 27 sep 2016 16:33

Er zijn maar 2 aannemelijke oorzaken waarom de motor stuk is gegaan, zonder olie of distributieriem, zijn 2 zaken die koper had moeten weten.

Zolang TS niet duidelijk vermeld wat de juiste oorzaak is, is het onmogelijk een correct antwoord te geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007

#12 , 27 sep 2016 17:17

wat is er juist stuk aan de motor? motor heeft 100tal onderdelen

marajuyo
Topic Starter

#13 , 28 sep 2016 13:43

De auto is van een vriendin van mij, ik weet niet wat er juist is met de motor. Ik heb jullie raad allemaal doorgegeven, alvast bedankt.

Terug naar “Consumenten Koop”