Valse factuur na 2j van een bedrijf dat niet meer bestaat.

Ingrid86
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#1 , 22 sep 2016 21:28

Ik ben nieuw op dit forum, laat me gerust weten als deze vraag in een verkeerde categorie zou staan.
Ik schets even onze situatie.
2jaar geleden heeft een kennis van ons geholpen om de gasleiding te leggen in onze nieuwbouw. Hij deed dit toen voor het bedrijf van zijn vader waar hij in dienst was. Ook leverde hij 2 toiletten. Mijn man heeft meer dan een jaar via sms (we hebben die berichten nog) gevraagd om een factuur op te maken. Nooit hoorden we iets van hem. Intussen is de vader gestorven en is het bedrijf stopgezet. De kennis in kwestie is inmiddels bij een andere werkgever in dienst.
Nu, 2 jaar later komt die kennis op de proppen dat hij geld nodig heeft en dat wij nog schulden hebben bij hem. We vinden dit een moeilijke situatie, enerzijds heeft hij de goederen wel geleverd en het werk gedaan, maar anderzijds bestaat de firma niet meer. Bovendien was het bedrijf van zijn vader en had de vader dus recht op het geld niet hij.
We hebben enige tijd geleden gezegd dat als we een factuur kregen we die zouden betalen, en toen hoorden we 3 maand niets meer van hem. Sinds vandaag heeft hij blijkbaar weer geld nodig en belt hij continu.
Ik voel me vreselijk ongemakkelijk bij deze situatie.
Wie kan ons raad geven en zeggen wat onze rechten zijn?
Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 sep 2016 21:50

Is hij enig kind?

Franciscus

#3 , 22 sep 2016 22:07

Bedrijf van vader ....welk type van vennootschap of eenmanszaak?
Ondernemingsnummer of BTW nr of adres gekend van de zaak..
Opzoeken kan via
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl

Reclame

denlowie

#4 , 23 sep 2016 07:09

Het is niet omdat de vader dood is dat deze zaak niet in een vereffening kan zitten, en neen ze is nog niet verjaart, als hij erfgenaam is heeft hij recht op dit geld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ingrid86
Topic Starter

#5 , 23 sep 2016 07:33

Dank je wel voor de antwoorden en excuses voor het 2x plaatsen van de topic, ik wist niet goed waar ze te plaatsen.
Een btw-nummer hebben we niet. We hebben ook nog altijd geen echte factuur gekregen, de man in kwestie wil gewoon cash geld krijgen van ons. Wij hebben nochtans voor aanvang van de werken duidelijk aangegeven dat we niet in het zwart wilden werken.
Hij is geen enig kind, heeft nog een zus en een broer.
Ik ga sowieso hem niet cash betalen, maar de vraag is, als ik nu nog een factuur krijg van dat bedrijf dat niet meer bestaat (al 2jaar niet meer) moet ik die dan betalen? Ik neem aan dat die rekeningen enzo allemaal niet meer bestaan?
Alvast heel erg bedankt om ons raad te geven.

JPV

#6 , 23 sep 2016 08:23

- mondeling erkennen dat je effectief nog een schuld hebt tegenover het bedrijf waarvoor die persoon werkte (je hebt de naam van het bedrijf? PM die naar een van ons, dan kunnen we de toestand van dat bedrijf opzoeken)
- enkel betalen op een rekening van dat bedrijf, na opmaak van de factuur. Mét BTW. (indien nodig kan je ook zeggen dat je wil betalen op de rekening op een andere naam, maar enkel indien je een geschreven akkoord hebt van broer en zus én sowieso heb je een factuur nodig).
- tegenover die persoon aangeven dat je enkel daarom wil betalen, omdat je geen ruzie wil met de zus en de broer van die persoon, die als erfgenaam van de vader ook recht hebben op het geld. En dat je tegenover de fiscus geen boete wil. Vertel gerust dat je reeds de aan de fiscus gevraagd heb of je wel een bedrag kan betalen aan een bedrijf dat niet meer bestaat en dat je nu vreest dat de fiscus eventueel controle zal uitvoeren bij jou.
- reden waarom je een factuur wil, los van fiscus: omwille van garantie op de toestellen die geplaatst zijn. Garantie ivm de plaatsing zal nutteloos zijn indien de firma gesloten is, maar een wc kan wel enkele jaren meegaan en heeft vaak ook een garantie van meer dan 2 jaar.

giserke

#7 , 23 sep 2016 09:36

Inderdaad zonder factuur met BTW niet betalen.
En als die aannemer een BVBA was die nu ontbonden is, sowieso niet betalen.
Die zoon is een andere rechtspersoon en heeft zakelijk feitelijk niks te maken met U.

bosprocureur

#8 , 23 sep 2016 09:44

Is het niet zo dat er voor die BVBA, ontbonden maar niet door faillissement, toch nog rechten kunnen opduiken? Bv. dit werk, dat uitgevoerd is maar nog niet gefactureerd door "vergetelheid" , levert toch een recht op betaling? En dat recht, is er niemand die dat nu nog kan opeisen?

denlowie

#9 , 23 sep 2016 12:41

Als het een bvba is zal dit nog niet vereffend zijn en zal je aan de vereffenaar moeten betalen !

Ingrid86
Topic Starter

#10 , 23 sep 2016 12:54

Bedankt voor jullie talrijke reacties. Wie is de vereffenaar dan? De vrouw van de vader die gestorven is? Met andere woorden de moeder van die man die ons nu geld vraagt? Naar ons gevoel weten zowel de moeder als de broer en zus hier niet van. Hij heeft gewoon geld nodig privé en wil ons nu doen betalen in het zwart.
Als hij een factuur opmaakt met de oude gegevens van de bvba van zijn vader, is die dan geldig? Ik neem aan van niet? Gezien hij niet zomaar facturen mag maken en gezien de bvba niet meer bestaat? Er is verder ook helemaal niets terug te vinden online over dat bedrijf.

JPV

#11 , 23 sep 2016 13:31

bedrijf is via pm teruggevonden. Niet in staat van faillissement of sluiting, de zoon heeft de firma overgenomen.

De reden waarom er zwart geld moet betaald worden kan natuurlijk nooit wettelijk zijn, maar kan te verklaren zijn door de slechte financiële situatie van het bedrijf of eventueel een echtscheiding waardoor hij bvb geld wil onttrekken buiten het oog van de medeaandeelhouders van die firma.

giserke

#12 , 23 sep 2016 13:49

Dan is die zoon dus de nieuwe zaakvoerder? Dan zal hij sowieso een officiële factuur moeten overhandigen vooraleer er betaald moet worden.
Hij kan U uiteraard niet verplichten in het zwart te betalen.

In ieder geval, het bedrijf bestaat dus nog, en als dat bedrijf een factuur bezorgt en de betaling voor de geleverde diensten opeist dan zal je moeten betalen.
De titel van deze draad geeft dus niet de feiten weer.

Ingrid86
Topic Starter

#13 , 23 sep 2016 13:56

Hij is wel ik dienst bij iemand anders. Misschien nu enkel nog in bijberoep? In elk geval sta ik recht in mijn schoenen om niet te betalen zonder factuur? Alvast heel erg bedankt!

JPV

#14 , 23 sep 2016 14:02

Je kan perfect zaakvoerder én werknemer zijn, heeft niks met bijberoep te maken.

denlowie

#15 , 23 sep 2016 14:45

Dus eigenlijk klopt je bewering niet.

Terug naar “Consumenten Koop”