Aangekocht artikel voldoet verre van niet (2m. oud)

TheJudge007
Topic Starter

Aangekocht artikel voldoet verre van niet (2m. oud)

#1 , 13 sep 2016 23:33

Kan er mij svp nog eens iemand naar de specifieke wettekst linken die gaat over garantie op retour (in geld), indien een produkt niet aan de minimum eisen voldoet die door de fabrikant geclaimed worden enerzijds en anderzijds niet aan de verwachtingen voldoet van gelijkaardige produkten van concurrentie. Het gaat over SSD schijf voor de PC die enorm ondermaats presteert na verschillende tests.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

TheJudge007
Topic Starter

#3 , 14 sep 2016 05:38

Toch nog bedankt Franciscus.

Reclame

Sirkii

#4 , 14 sep 2016 08:39

Begin al eens met de specificities van de gekochte SSD te vergelijken met die van de concullega's. Uw SSD moet niet voldoen "aan uw verwachtingen" doch aan de opgegeven specificaties. Een definitie "minimum specificities zoals geclaimed" is vaag : dit kan een niet-realistische testopstelling zijn; een beetje zoals de emissietesten bij auto's....

Verkoper zal hoogstwaarschijnlijk op uw vraag niet ingaan (als SSD voldoet aan de opgegeven specificaties). Naar de vrederechter stappen zal je zelfs bij gelijk hoogstwaarschijnlijk meer kosten dan de aankoopprijs : vrederechter kent namelijk niets van SSD's en zal dus een (dure) expert moeten aanstellen die jij mag betalen en waarvan je in't beste geval - als je gelijk krijgt - een deel(the) recupereert via de rechtsplegingsvergoeding.

Hint : post de SSD-issue eens op een IT-forum. Misschien zijn het settings of zo die te wijzigen zijn.

JPV

#5 , 14 sep 2016 09:01

de expert zal betaald moeten worden door de verliezende partij lijkt me. Weliswaar wel voorgeschoten door de OP.

Echter, meer dan waarschijnlijk zal de SSD snelheden zoals Sirkii zegt getest zijn in "ideale" omstandigheden. Een SSD die geformateerd is in een Windows-omgeving onder FAT32 heeft bvb al bijlange niet meer die ideale omstandigheden (tov NTFS) en wss zullen er wel exotische bestandssystemen bestaan die in extreme omstandigheden beter zullen scoren. Daarnaast zullen transfers van 10000 bestanden van 2 megabytestukken trager gaan dan 1 bestand van 20 gigabyte. Daarnaast zijn nog de kwaliteit van de kabel en van je pc (sofware! besturingssysteem!- ook bepalend en kunnen deze de bottleneck zijn. Ik werk bvb niet met Windows Explorer, maar met Teracopy, wat al een betere transfersnelheid oplevert.

Het lijkt me dus dat je, tenzij je effectief zelf expert bent en met al die zaken al rekening gehouden hebt, dat je best het laat zoals het is tenzij het echt EXTREEM slecht is.

sloeberken

#6 , 14 sep 2016 10:27

Kan er mij svp nog eens iemand naar de specifieke wettekst linken die gaat over garantie op retour (in geld), indien een produkt niet aan de minimum eisen voldoet die door de fabrikant geclaimed worden enerzijds en anderzijds niet aan de verwachtingen voldoet van gelijkaardige produkten van concurrentie. Het gaat over SSD schijf voor de PC die enorm ondermaats presteert na verschillende tests.
De snelheid van u SSD schijf is afhankelijk van de PC en soort sata aansluiting die je gebruikt, en met wel programma dat je de testen uitvoert.
Staat er op hun website geen testprogramma, zodat je het resultaat kan opsturen.
Testen moet je op een cleane PC uitvoeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheJudge007
Topic Starter

#7 , 14 sep 2016 12:22

Ik begrijp je wel maar het verschil is te groot. En natuurlijk spreken we over Sata III en extern gemonteerd in een USB 3.0 behuizing. De test werd uitgevoerd met 3 soorten groottes, omdat een transfersnelheid nu ook eenmaal van de groottes van de bestanden afhankelijk is, nl kleine (32Kb), middelgrote (3Mb) en grote (100Mb). Onbelaste PC, W7 met i7, 16GB Ram DDR3. Ik denk dat ik me toch niet hoef tevreden te stellen met schrijfsnelheden van 20Mb/s tot max 60Mb/s. Leessnelheden zijn goed gaande van 700Mb/s tot over de 4Gb/s. Dat is voor zover het testtoooltje aanduid. In de praktijk zit ik niet hoger dan 2Mb/s. Een extern aangesloten HDD doet het beter alleszins. Mijn vertrouwen in SSD is in elk geval stuk temeer daar ik verleden jaar 2ehands een 1TB SSD gekocht had die na een half jaar plots de geest gaf. Tot zover de technische kant van de zaak.

TheJudge007
Topic Starter

#8 , 14 sep 2016 12:28

vrederechter kent namelijk niets van SSD's en zal dus een (dure) expert moeten aanstellen die jij mag betalen en waarvan je in't beste geval - als je gelijk krijgt - een deel(the) recupereert via de rechtsplegingsvergoeding.
Ik ben dan ook niet van plan om nr. de vrederechter te stappen. Als de naverkoopsdienst van de winkel mij kan bewijzen dat zij veel hogere snelheden krijgen, is de kous af voor mij.

TheJudge007
Topic Starter

#9 , 14 sep 2016 12:40

Ik werk bvb niet met Windows Explorer, maar met Teracopy, wat al een betere transfersnelheid oplevert.
Klopt ik heb versie Pro 3.0 beta., dat ik af en toe gebruik vanuit het R-klik menu van explorer. Sedert een aantal maanden gebruik ik zelfs nog een snellere tool met een pak meer mogelijkheden, nl FastCopy, dus als ik daarme en met TeraCopy max. 2Mb/s schrijfsnelheid haal is er wel iets mis denk ik. Het is dus idd, extreem slecht, terwijl de fabrikant spreekt over ong. 500Mb/s. Word vervolgd zou ik zeggen. En natuurlijk stap ik niet nr. een vrederechter, maar de wet kennen als eventueel argument kan helpen.

JPV

#10 , 14 sep 2016 19:04

Monteer die ssd eens intern in een desktop. Sommige behuizingen laten het sterk afweten in dagdagelijkse omstandigheden. Als de ssd bij testresultaten zo'n snelheden haalt maar niet in de praktijk zou ik eerder daaraan denken

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 sep 2016 20:01

Wat is er nog juridisch aan dit item? Hoort dat hier nog wel thuis?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 sep 2016 21:43

Als de twee maanden verlopen zijn is uw eerste periode dat verkoper moet bewijzen verstreken.

Terug naar “Consumenten Koop”