Goederen geleverd, factuur met hogere prijs.

Galactic
Topic Starter

Goederen geleverd, factuur met hogere prijs.

#1 , 13 sep 2016 15:01

Enige tijd geleden belde ik naar een bouwmaterialenhandelaar. Ik heb hun de prijslijst gevraagd omdat zij de meest courante dingen op de prijslijst hebben staan. Ik heb toen gezegd wat ik nodig had. En ja dat zou ik kunnen vinden op de prijslijst. Alles goed, enkele dagen later bel ik om de bestelling telefonisch door te geven.

De goederen zijn geleverd, ik heb een bon hiervan ontvangen maar niks getekend (er stonden bovendien geen prijzen op vermeld, enkel de hoeveelheiden en productomschrijving van de geleverde goederen). Nu krijg ik 2 weken erna de factuur. Waarvan het product dat ik bested heb ineens 25% duurder is geworden in stukprijs, en er is een leveringskost bij gekomen. Hier staat niets van in hun prijslijst, en ze hebben mij dit ook niet gemeld.

Nu belde ik om dit aan te kaarten, en ze hebben mij te kennen gegeven dit niet te willen aanpassen. Ik heb nog willen bemiddelen, en ik ben de kwaadste niet, en heb nog voorgesteld om OF de leveringskosten te betalen, OF de opslag op het product (omdat dit een niet heel grote levering was van 300 euro en de vrachtwagen moet er 8 km voor rijden, begreep ik wel de kosten). Omdat ik dit gewoon geen faire manier van werken vind.

Hoe sterk sta ik, hoe zou ik moeten handelen. Is het correct om de prijs te betalen uit de prijslijst. In deze lijst staat wel dat het dagprijzen zijn die kunnen veranderen, maar dit gaat om zand, en dat kan niet op 2 weken tijd 25% stijgen in prijs, bovendien heeft de dame me te kennen gegeven dat de prijs omhoog is gegaan omdat ik een relatief kleine hoeveelheid bested heb. Kan ik ook de leveringskostne in mindering brengen van de factuur?

Kan ik aanbieden het zand terug te komen halen als we niet tot een overeenkomst komen? Dit is losgestort zand, wat er nu al 2 weken ligt, echter nog niets van gebruikt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 13 sep 2016 20:01

Lees al eerst eens hun verkoopsvoorwaarden.

Galactic
Topic Starter

#3 , 14 sep 2016 07:02

Standaard, en vrij summier.

1. Bedrag van de factuur is contact betaalbaar te "gemeente".
2. Klachten moeten geschieden 3 dagen na levering.
3. Indien bedrag niet volledig vereffend binnen 30 dagen, intrest van 12% per jaar op verschuldigd saldo.
4. Verhoging 10% van factuur (min. 25 eur) als niet voldaan binnen 30 dagen.
5. Betwisting enkel bevoegdheid rechtbank "gemeente" of de vrederechter van "gemeente".
6. Aanvaarding van de factuur geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de verkoopsvoorwaarden.
7. Verbintenissen aangegaan zijn slechts geldig na bevestiging onzentwege.
8. Geen recht tot schadevergoeding indien leveringstermijn niet kan worden nageleefd.

Het is niet de eerste keer dan het gebeurt, we hebben dit problem nog gehad (met andere partijen), steeds maar betaald om van de last af te zijn, maar ik ben er ondertussen klaar mee dat gemaakte afspraken in de sector transport bouwmaterialen, blijkbaar helemaal niets waard zijn, en dat men maar doet wat men wil. Bestelling is telefonisch gebeurt. Expliciet gevraagd of prijs uit prijslijst van toepassing was, dit is bevestigd, expliciet gevraagd of er nog kosten bij zouden komen, dat is mondeling bevestigd dat dit niet zo was.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2016 10:43

. Bestelling is telefonisch gebeurt. Expliciet gevraagd of prijs uit prijslijst van toepassing was, dit is bevestigd, expliciet gevraagd of er nog kosten bij zouden komen, dat is mondeling bevestigd dat dit niet zo was.
Als jij geen bewijzen hebt van die gesprekken, sta je nergens. Dan is het woord tegen woord.

Galactic
Topic Starter

#5 , 14 sep 2016 11:44

Dat lijkt mij niet logisch, aangezien ik 2 dagen daarvoor hun prijslijst heb ontvangen per email. In deze prijslijst staat enkel dat het gaat om dagprijzen, die kunnen veranderen. Echter is een plotse prijsstijging voor een product als zand van 25% niet realistisch. In de prijslijst staat ook niets vermeld over leveringskosten. Er is mij aan telefoon ook expliciet gezegd, dat er geen levergingskosten bijkomen voor levering van zand.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2016 12:13

. Er is mij aan telefoon ook expliciet gezegd, dat er geen levergingskosten bijkomen voor levering van zand.
Bewijzen. En de leveringskosten hangen af van het aantal ter rijden kilometers. Die kunnen dus niet op de prijslijst staan.

Galactic
Topic Starter

#7 , 16 sep 2016 08:27

Kijk, ik heb hier expliciet naar gevraagd, en dit werd mij aan de telefoon bevestigd dat er geen bijkomende kosten zouden zijn. Idem met de prijs van de te leveren goederen. Hij heeft zelfs zijn prijslijst welke deze prijs bevestigde nog achterna gestuurd per email. Als je dan belt om te overleggen over deze factuur en men wil er niet van horen en op geen enkele manier een compromis proberen sluiten (ik had voorgesteld 1 van de 2 te laten vallen, gewoon om er vanaf te zijn) dan gaat het bij mij zodanig wringen dat ik liever actie onderneem dan dit onrecht te moeten ondergaan (het gaat over verschil 100 euro op factuur 400 euro). Daarnet is dan ook de aangetekende brief vertrokken welke de factuur gemotiveerd protesteert. Ik denk dat ik zeer sterk sta, vooral naar de eenheidsprijs van de goederen, aangezien de mail (= bewijs). Moest het tot procedure komen voor vrederechter, welke is betwijfel, is kans dat ik de zaak volledig verlies minimaal.

sloeberken

#8 , 16 sep 2016 21:22

Betaal wel het deel dat je niet betwist.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Galactic
Topic Starter

#9 , 19 sep 2016 07:06

Ik heb ik de brief vermeld, dat ik uit blijk van goede wil reeds het onbetwiste gedeelte betaal, en dat de betaling niet mag gezien worden als het aanvaarden van de factuur of de algemene voorwaarden. Kwestie me in te dekken, moest de leverancier er toch mee verder gaan. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt (in deze sector worden afspraken blijkbaar niet altijd goed nagekomen). Vaak is dat 10 euro en dan betaal je maar om "er vanaf" te zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”