auto verkocht terwijl voorschot gekregen.

aariixd1990
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

auto verkocht terwijl voorschot gekregen.

#1 , 11 sep 2016 00:14

Hallo allemaal,

ik zit met een probleem,

begin vorige maand heb ik een mini cooper te koop gezet op tweedehands.be,
er is een koper gekomen die de auto wou kopen, ik gaf hem een maand de tijd voor deze te kopen.
Na twee weken had ik er een slecht gevoel bij na het horen van de reputatie van die man en
heb hem namelijk terug te koop gezet met vermelding "gereserveerd".
Die zelfde dag belt hij mij op en zegt dat de auto eraf moet en dat hij een voorschot komt brengen.
Ik heb dat voorschot gekregen en een papier meegegeven met, naam,chassisnummer van het voertuig plus bedrag van het voorschot en
mijn handtekening maar niet een datum ofzo.
Na een week bel ik hem (omdat een kameraad de auto miss wel wilt kopen) en zeg hem dat de afgesproken maand bijna om is.
Hij zegt mij dat hij geen geld heeft voor de auto want de audi tt van zijn dochter moet eerst verkocht worden en moest zeker niet proberen de auto te verkopen daarop dreigde hij ook met een advocaat, want hij was autohandelaar en ik ben maar een snotbel.
Drie dagen geleden had ik nog altijd niets gehoord en heb ik hem uiteindelijk verkocht.
gisteren bel ik hem voor te zeggen dat ik zijn voorschot kom brengen en daarop zegt hij dat hij klacht gaat neerleggen bij de politie
en een advocaat gaat nemen, en met een lachende stem "ik kom de auto opeisen" en legt af.
Wat kan er nu gebeuren?

Grtjs,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 sep 2016 08:32

Ik heb dat voorschot gekregen en een papier meegegeven met, naam,chassisnummer van het voertuig plus bedrag van het voorschot en
mijn handtekening maar niet een datum ofzo.
U hebt een verkoopovereenkomst, koper kan het dubbele van het voorschot opeisen.
Politie is niet bevoegd in burgerlijke geschillen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

aariixd1990
Topic Starter

#3 , 11 sep 2016 13:02

Merci voor de snelle reactie.

Grtjs

Reclame

Blaatpraat

#4 , 12 sep 2016 09:10

Inderdaad, hij kan eisen dat u het voorschot dubbel terug betaald.
Je had moeten een document opstellen waarop stond dat hij maar 30 dagen de tijd had, dan kon u de ontbinding van zijn kant inroepen en het voorschot houden.

Als die persoon echt wilt, kan dit dus nog een gerechtelijk staartje krijgen voor jou.

Franciscus

#5 , 12 sep 2016 17:56

Burgerlijk wetboek
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
Voor de rest zie hierboven.

aariixd1990
Topic Starter

#6 , 12 sep 2016 20:40

Oke merci voor de vele reacties!

Terug naar “Consumenten Koop”