Douane beweert vermoeden van namaak maar is toch een origineel. Wat te doen?

kyo28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Douane beweert vermoeden van namaak maar is toch een origineel. Wat te doen?

#1 , 09 sep 2016 15:56

Beste forumgangers, graag had ik jullie mening willen vragen.

Ik ben verzamelaar van Hot Toys figuren (high-end figuren van filmpersonnages). Deze worden gemaakt door een firma in Hong Kong (Hot toys) die in bezit is van alle nodige en geldige licenties. Meestal bestel ik rechtstreeks bij winkels in Hong Kong online om zeker te zijn dat ik een exemplaar kan bemachtigen daar deze vaak uitverkocht zijn.

Onlangs heb ik echter besteld via een webwinkel in Malaysie (want uitverkocht in Hong Kong) die er professioneel en serieus uit ziet. Ook krijgt deze winkel goede recenties en is de prijs vergelijkbaar. De foto's van het artikel waren de officiële foto's van de leverancier, beschrijving ook identiek.

Gezien al deze gegevens ben ik er rotsvast van overtuigd dat het hier gaat om een origineel stuk. Echter, gisteren kreeg ik een brief van Bpost met een document van de douane waarin staat dat zij een "vermoeden van namaak" hebben. Ik heb dus 10 werkdagen tijd om te reageren of het figuurtje wordt vernietigd.

Graag had ik jullie input willen vragen naar wat ik best kan doen. Niet reageren is de makkelijkste oplossing maar ik ben dan mijn geld en figuurtje kwijt en ik blijf overtuigd dat het hier een foute inschatting van de douane gaat en het wel degelijk om een echt stuk gaat. Enige reden waarom zij namaak vermoeden die ik kan bedenken is dat de verkoper een te lage waarde gedeclareerd heeft op het ettiket van verzending, wat wel eens durft gebeuren naar ik verneem, zeker met buitenlandse webshops.

Welke zijn de mogelijke stappen die ik kan nemen en de gevolgen?
Als ik verzet aanteken tegen de vernietiging en alle info doormail naar de douane (bestelbon met correcte prijs, betaalwijze, URL van de webshop, etc), bestaat de mogelijkheid dan dat zij dit toch als een origineel stuk beschouwen en mij naast de BTW en invoertaksen een geldelijke boete opleggen en de kous is af? Of leidt een verzet sowieso naar een gerechterlijke procedure?

Indien zij dan van mening zijn dat het toch om een origineel gaat en enkel de waarde niet correct aangegeven was, welke boete kunnen zij dan opleggen? Is dit een percentage van de te betalen BTW en invoertaksen?

Alle input stel ik ten zeerste op prijs aangezien het de eerste keer is dat ik hiermee geconfronteerd wordt. De taal die gehanteerd wordt in de brief van de douane is zeer dreigend (sprake van zware boetes en celstraf), maar ligt de bewijslast tot namaak niet bij de houder van de rechten? Hoe kan ik aantonen dat het om een origineel stuk gaat als ik het pakje niet eens in handen krijg? Ik kan toch alleen maar aantonen dat de betaald prijs in overeenstemming is met de waarde van dergelijk stuk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2016 16:25

Dat Hot Toys zou nagemaakt worden, zou me sterk verbazen. Douane heeft het volgens mij dus ook bij het verkeerde eind. Best inderdaad het betaalbewijs met de werkelijke prijs + URL van de figuur op de betrokken webshop doorgeven (en dus ook de importkosten betalen).

Zoals je zelf aangeeft, is het waarschijnlijk de lagere waarde op het etiket van de verzending die voor het probleem gezorgd heeft. Je kan altijd proberen om een Hot Toys figuur als "simpel" action figure te laten doorgaan met een waarde van $20, maar als je toevallig een douane-beambte hebt die er iets van kent, weet die ook dat Hot Toys figuren eerder in de prijsklasse van de $200 zit. Geen idee wat de boetes zijn voor een te laag aangegeven waarde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kyo28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2016 17:10

Bedankt voor de feedback Tom.

Inderdaad, het is mij al overkomen dat een Hong Kong shop een Hot Toys verzonden had met een quotering "action figure" en een waarde van om en bij de 20 EUR en daar had ik tot mijn grote verbazing dan ook geen importtaksen op te betalen. Ik had trouwens ook niet gevraagd aan de webshop om dit zo te doen, dit lijkt bij sommige een gangbare praktijk.

In dit geval zal het inderdaad gaan om een douanebeambte die gevallen is over de ettiketering. Ik zal de nodige bewijstukken overmaken en de import + boete betalen. Naar ik vernomen heb kan dat 100% van de BTW en invoertaksen bedragen (dus een verdubbeling), maar goed beter dat dan alles kwijt te spelen.

Reclame

WP002
Berichten: 1480

#4 , 11 sep 2016 23:02

Spijtig genoeg wordt in dergelijke zaken de douane niet altijd gehinderd door kennis van feiten. Laat weten hoe het afloopt...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 sep 2016 17:08

Ik heb ook wel interesse in de afloop van de zaak. Hopelijk krijg je alsnog je figuur thuis. BTW, import en eventuele boete (hoewel dit laatste misschien kan meevallen, ten slotte heb jij de ettiketering niet verzorgt op het pakket), zullen waarschijnlijk idd niet meer zijn dan wat je voor de figuur betaalt hebt. Het zal misschien een duur Hot Toys figuur zijn, dus hoop maar dat de waarde ervan zal stijgen in de tijd. ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kyo28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2016 20:09

Net nieuw mail bericht gekregen van de douane dienst namaak. Ze zijn blijkbaar BIJZONDER attentief wanneer het gaat over merken als Star Wars. Dit was hun schrijven:
Geachte,

Uw goederen zijn afkomstig van Singapore (WEIYAN, PUTERI PARK PLAZA, 68000) en zijn aangegeven voor slechts 25,00 USD.

Uw goederen worden momenteel op namaak onderzocht door ABAC-Baan (de merkvertegenwoordiger van Star Wars). Op basis van hun expertise wordt de authenticiteit van de goederen bepaald. De termijn loopt t.e.m. 26/09 (middernacht).

Indien uw goederen origineel blijken te zijn, zullen deze - eens alle douaneformaliteiten vervuld zijn – worden vrijgegeven en zal de aangever van de goederen deze zo snel als mogelijk terug aan u bezorgen, zelfs indien u reeds afstand heeft gedaan van uw zending.

Indien u bezwaar aantekent is onze administratie verplicht om de houder van het besluit of zijn vertegenwoordiger hiervan in kennis te stellen. De houder van het besluit kan vervolgens een rechtszaak (strafprocedure) tegen u inleiden wegens namaak. Uw goederen worden tevens door de Administratie in voorlopige bewaring genomen om als bewijslast te dienen in de komende rechtsprocedure.

Indien u in het ongelijk gesteld wordt, zal u moeten instaan voor de gerechts- en expertisekosten.

Wenst u bezwaar aan te tekenen (indien u nalaat om deze e-mail binnen de oorspronkelijke termijn te beantwoorden, wordt dit beschouwd als een stilzwijgend akkoord) of gaat u akkoord met de vernietiging van de goederen?

Met vriendelijke groeten,
Bien à vous,

Cel Namaak
Cellule Contrefaçon
Enig idee wat ik hier best op antwoord? Goederen werden gekocht in een shop in Malaysia en via transit in Singapore tot Belgie vervoerd. Ik kan eventueel aangeven dat waarschijnlijk iets verkeerd gelopen is in de ettiketering in transit of zo?

Wat me wel zorgen baart: het is dus niet de rechtenhouder die de inspectie zal doen maar een VWZ (ABAC-BAAN) die als tussenpersoon optreedt. Met welk recht kunnen zij dan zeggen dan hun expertise correct zal zijn en, kan ik desgevallend een tegenexpertise laten doen?? Ik heb toch al meermaals gehoord dat die VZWs zomaar doen wat ze willen en willekeurig en eenzijdig 'boetes' proberen op te leggen.

Ik hou jullie zeker op de hoogte van het verdere verloop!
Laatst gewijzigd door kyo28 op 12 sep 2016 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 sep 2016 20:16

Hou er rekening mee dat de "boete" waarover de douane spreekt, in de eerste plaats betrekking heeft op de vermoede namaak, niet op de te laag aangegeven waarde. Deze boetes zijn zeer hoog.
"Wordt gestraft met een sanctie van niveau 6, hij die, in het economisch verkeer, met kwaadwillig of bedrieglijk opzet inbreuk maakt op de rechten van de houder van een product- of dienstmerk, van een uitvindingsoctrooi, van een aanvullend beschermingscertificaat, van een kwekersrecht, of van een tekening of model (...)" (Artikel XV.103. §1 WER)

"De sanctie van niveau 6 bestaat uit een strafrechtelijke geldboete van 500 tot 100 .000 euro en een gevangenisstraf van één jaar tot vijf jaar of uit één van die straffen alleen. (artikel XV.70, laatste lid WER)"
Uiteraard moeten ze dan wel bewijzen dat je met kwaadwillig of bedrieglijk opzet inbreuk hebt gepleegd op IE-rechten. Dat lijkt me hier nu ook wel niet het geval.

Ik wil je zeker niet bang maken, maar het leek me belangrijk om dit aspect toch zeker mee te geven.

Daarnaast, voor de duidelijkheid, het is niet omdat iets van een "echte" fabriek komt dat het daarom geen namaak kan zijn. Zolang er geen toestemming is van de houder van de IE-rechten (auteursrechten, merkenrechten) om een bepaald goed te verkopen/in te voeren in bepaald gebied gaat het om namaakgoederen (zeer cru gesteld en niet gelet op de uitzonderingen).

kyo28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 sep 2016 20:20

Ehm,

Als ik even mag samenvatten. Hot Toys is de producent en heeft alle rechten van Disney om Star Wars figuren te produceren. Gewoon het feit dat dit buiten de EU gekocht werd, ook al is het afkomstig van Hot Toys en ook al heb ik dit ter goeder trouw gekocht aan een gelijkaardige prijs in een winkel buiten de EU zou volstaan om mij die zware boete op te leggen?

Kortom, is er een manier waarop ik zelf kan nagaan of dit al dan niet hun rechten schendt?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 sep 2016 09:17

U kan best afstand doen van de goederen. Zoals in de brief gezegd: als blijkt dat de goederen toch geen namaak zijn, zal u ze alsnog ontvangen, zelfs als je afstand gedaan hebt. Normaal weet de "merkvertegenwoordiger" van StarWars wel dat Hot Toys rechten heeft om hun figuren te maken. Hot Toys is zo'n bekende naam in het wereldje, dat men dit wel MOET weten.

De kans is wel groot dat men zal opmerken dat de waarde op de ettiketering niet correct is. Moest ik van u zijn, zou ik daar voorlopig niets van zeggen. Als je wat geluk hebt, betaal je gewoon BTW en importrechten op de werkelijke waarde van de goederen, en is daarmee de kous af.

Laat ons weten hoe het verder afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#10 , 13 sep 2016 10:45

Gewoon het feit dat dit buiten de EU gekocht werd, ook al is het afkomstig van Hot Toys en ook al heb ik dit ter goeder trouw gekocht aan een gelijkaardige prijs in een winkel buiten de EU zou volstaan om mij die zware boete op te leggen?
Dat is uiteraard niet het geval. Dat heb ik ook niet geschreven. Ik heb 2 punten aangehaald die vaak vergeten worden: (i) namaak kent aparte boetes/straffen; en (ii) het is niet omdat iets van een officiële fabriek komt, dat het daarom nooit namaak kan zijn.

Als je zaken aankoopt buiten de EU bij een onderneming die de nodige licenties heeft, is er geen inbreuk op de IE-rechten. Hot Toys zelf zal, zoals je zegt hoogstwaarschijnlijk wel over alle nodige licenties beschikken.

Je hebt nu een figuur aangekocht, niet bij Hot Toys zelf, maar via een andere winkel in Maleisië. Deze moet in principe ook over de nodige toelatingen beschikken van die IE-houder om de figuren in te voeren in de EU. Dit moet in principe onderzocht worden door ABAC-BAAN.

Het zou absurd zijn om jou te vervolgen voor namaak, nu er zeker geen kwade intenties waren, maar het is uiteraard het recht van de houder van de IE-rechten om namaakgoederen te onderscheppen. Het kan goed zijn dat het in dit geval niet om namaak goederen gaat, maar zoals reeds eerder gezegd, zal de aandacht van de douane zijn getrokken door de lage prijs die werd aangegeven.

kyo28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 sep 2016 08:25

Dag iedereen,

Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden. In mijn laatste schrijven had ik de laatste twee puntjes weerlegd die vermoeden van namaak aangeven, namelijk de werkelijke herkomst van het figuurtje (douane dacht Singapore maar dat was de transithub, ik heb dan het volledige traject via tracking number bezorgd) en de werkelijk betaalde prijs.

Verder had ik hen ook gevraagd om, indien het om namaak zou gaan en ik me niet verzet tegen vernietiging, of de merkhouder mij de objectieve criteria kan bezorgen op basis van de welke dit als namaak bestempeld wordt. Daarmee hoopte ik een stok achter de deur te hebben tegen het willekeurig vernietigen.

Nu heb ik dit antwoord gekregen:
Geachte,

Ik heb opgemerkt dat ik mijn vorig schrijven aangaf dat de goederen momenteel onderzocht worden door ABAC-Baan. Dit is echter een typefout. De merkvertegenwoordiger is namelijk Gevers. Dit louter ter informatie.

Ik had uw oorspronkelijke mail en bevindingen doorgegeven aan Gevers. Vandaag hebben ze contact met me opgenomen en hebben ze me laten weten dat het hoogstwaarschijnlijk een origineel exemplaar betreft. Ze zullen hun cliënt extra onder druk om de beslissing sneller af te dwingen.

Indien ik over meer informatie beschik, breng ik u op de hoogte.
We zijn er nog niet maar de toon is toch al een heel stuk meer hoopgevend.

Bijkomstig vraagje: stel dat ze een goed vernietigen en ze kunnen of willen geen objectieve criteria aangeven op basis van dewelke het goed als namaak beschouwd wordt, zou je dan in principe hiervoor een zaak tegen hen kunnen beginnen? Eigenlijk heb je afstand gedaan maar ENKEL toch als het effectief om namaak gaat en als dit het geval is zouden zij dat toch moeten kunnen documenteren, of niet?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 sep 2016 08:37

Ze geven in hun brief min of meer toe dat het geen namaak is. Volgens mij kan je vrij gerust zijn dat je je Hot Toys figuur toch zal ontvangen. Wat het gevolg is van de te laag aangegeven waarde, is moeilijk te voorspellen, maar ik denk dat je je niet ongerust hoeft te maken over een boete voor namaak / vernietiging van het figuur.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1480

#13 , 15 sep 2016 10:31

Je zal allicht de invoerrechten moeten bijpassen, maar that's it. Dat zo'n Aziatische toko de werkelijke waarde niet op de invoerslip zit (bij sommige is dat common policy) is niet uw fout.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 sep 2016 10:49

Je zal allicht de invoerrechten moeten bijpassen, maar that's it. Dat zo'n Aziatische toko de werkelijke waarde niet op de invoerslip zit (bij sommige is dat common policy) is niet uw fout.
Ik denk ook aan zo'n scenario: TS zal gewoon de BTW en invoerrechten moeten betalen, en daarmee zal de kous af zijn.

En nu maar hopen dat de figuur en de doos van de figuur nog in goede staat zijn, want ik kan verhalen vertellen over de douane die pakjes openen ter controle... Soms heb je de indruk dat het pakje door een orang-oetan geopend werd, dan door een mens :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1480

#15 , 15 sep 2016 11:50

En nu maar hopen dat de figuur en de doos van de figuur nog in goede staat zijn
"Oh no! You removed it from its original packaging!!!" (Comic Book Guy uit The Simpsons)

Terug naar “Consumenten Koop”