2de handswagen

Katia_Steve
Topic Starter
Berichten: 26

2de handswagen

#1 , 06 sep 2016 12:06

Wij hebben vorige week een 2de handswagen gekocht bij een handelaar. We hebben een testrit mogen doen en hebben de wagen redelijk goed kunnen bekijken. We hebben aangegeven dat we hem zouden kopen en hebben 200€ voorschot gegeven. We kregen een copie an de inschrijvingskaart met daarop 200€ en een stempel met handtekening van het bedrijf.
De wagen gingen ze tegen vandaag in orde brengen.
Wij sturen hem een bericht dat we naar de bank gaan om de bankcheque te gaan ophalen en ineens belt hij dat dat niet kan. Hij wil cash geld hebben voor de wagen. Ik zei dat het niet ging daar de wagen voor een 17 jarige i en dat ze 500€/week maar kan afhalen in cash geld. Maar hij blijft aandringen dat het cash moet zijn.
Nu belt hij net terug dat hij de helft cash wilt en de rest via de bank en dat hij het factuur ook zo zal opstellen op 3300€ en dat hij op factuur dan 6 maand garantie zal zetten (ook al heb ik dacht ik recht op 1 jaar). We hebben de wagen gekocht voor 6300€ gekeurd en met garantie op boite en moteur. Kan dit trouwens dat er maar voor bepaalde onderdelen garantie gegeven wordt? En dat deze vervat als je over de prijs onderhandelt? Want dat wou hij eerst doen... geen garantie geven en de prijs laten zakken. Maar ik koop net een wagen via een handelaar om garantie een iets meer zekerheid te hebben.

We beginnen ons meer en meer vragen te stellen en ons vertrouwen is vrijwel verdwenen.

Hoe groot is de kans dat wij ons voorschot terug zien als we van deze koop afzien? Want de wagen ging vandaag gekeurd zijn (en groot onderhoud ging gedaan zijn enz...)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3801

#2 , 06 sep 2016 13:27

Je hebt inderdaad recht op minstens 1 jaar garantie op de ganse wagen.
Dit moet dan wel zo op de factuur staan, anders is het automatisch 2 jaar.

De verkoper mag inderdaad de betaling via bankcheque weigeren.
(http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU030909)

Maximale cash betaling is 3000 euro. Indien hierboven mag je maximaal 10% betalen.
In geval van 6300 mag je dus 630 euro cash geven, de rest per overschrijving of cheque.

Alles samen geteld lijkt mij duidelijk dat er hier gesjoemeld wordt.

LeenW
Berichten: 12948

#3 , 06 sep 2016 13:42

Wijs hem op bovenstaand verbod i.v.m. cashbetaling en dat u als goede burger hier niet aan mee doet. Ideaal kunt u er een link zoals deze bijdoen "ter illustratie", hij zal de hint wel snappen.

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... 86rfjXEMVE

Reclame

jef007
Berichten: 1693

#4 , 06 sep 2016 16:58

neem uw belastingcontroleur en BTW controleur mee naar de ""garage""

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 06 sep 2016 19:19

en dat hij het factuur ook zo zal opstellen op 3300€ en dat hij op factuur dan 6 maand garantie
Nooit aanvaarden, alles op factuur of niet kopen. Als je later een ongeval hebt met totaal verlies, gaat dit berekend worden op u factuurbedrag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”