X.com

bertvandenbossche
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

X.com

#1 , 03 sep 2016 10:16

geachte leden,

Ik was een 3-tal weken geleden op zoek naar een bqq. Op x.com zag ik een bbq (gas) staan in een outletactie. Deze was super scherp geprijst.
ik kocht mij deze aan (€11.35 btw incl met transport). Ik stuurde dit naar mijn zus die ook al een tijdje sprak van zoiets te kopen en zei haar dat een mooie promo was op x.com. Ze vroeg mij dan ook voor haar eentje te bestellen. Wat ik een half uur later deed.

De dag nadien kwamen de bbq's toe.

Een week later krijg ik volgende mail van x.COM

Op vrijdag 19 augustus 2016 heb je bij ons één of meerdere barbecues besteld onder het bestelnummer: 8811081150 & 8811081320.

Kennelijke Vergissing
Per ongeluk heeft dit artikel met de verkeerde prijs op onze website gestaan. Er is hier helaas sprake van een Kennelijke Vergissing, zoals wij dit noemen in Artikel 4 van onze Algemene Verkoopvoorwaarden.

Vanwege deze Kennelijke Vergissing is er geen koopovereenkomst tot stand gekomen. De BBQ had je niet voor deze prijs mogen ontvangen. Onze oprechte excuses voor het ongemak

Omdat we je graag tegemoet willen komen in deze situatie, zijn er twee opties waaruit je nu kunt kiezen.

Retourneren
Indien je hebt besloten om je bestelling terug te sturen, dan kan je dit kenbaar maken door een e-mail te sturen naar GPracht@x.com. We zullen dan contact opnemen en direct een afhaalafspraak inplannen.

Indien je het artikel al hebt betaald via iDEAL wordt het bedrag binnen drie werkdagen teruggestort. Heb je betaald via Maestro of Bancontact/Mister Cash, dan wordt het door jou betaalde bedrag binnen vijf werkdagen teruggestort. Als je hebt gekozen voor de betaalmethode creditcard, dan wordt de reservering van het factuurbedrag opgeheven. Er is geen bedrag van je rekening afgeschreven. Heb je (een gedeelte van) het bedrag betaald met een cadeaubon, dan wordt de cadeaubon direct weer opgewaardeerd.

Het artikel houden tegen een mooie korting
Om het artikel te kunnen houden moet er alsnog een koopovereenkomst gesloten worden. Je kunt deze sluiten door een e-mail te sturen naar GPracht@x.com. Je gaat dan akkoord met onderstaande prijs (aanbiedingsprijs met 5% etra korting per stuk). Je ontvangt een bevestiging en een nieuwe factuur naar aanleiding van je bericht.

Ze vragen mij nu dus deze terug te sturen of €380 per stuk bij te betalen?
Wat moet ik nu doen? Mogen zij dit vragen?
Wat als de bbq's al gebruikt zijn?

Ik heb al eens opgezocht wat een kennelijke vergissing is via google en ik moet zeggen dat ik verschillende definities kan vinden.
Ik heb deze bbq's niet besteld omdat er een fout was. Ik ging uit van een outlet stuntaanbieding zoals je wel vaker tegenkomt op internet.

Ik kijk alvast uit naar jullie professionele interpretaties en meningen hierover.
Dan kan ik alvast een goed beredeneerde beslissing maken omtrent terugsturen bbq of bijbetalen of voet bij stuk houden...

B. V.D.B.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 03 sep 2016 10:36

Als het overduidelijk om een vergissing gaat (wat m.i. hier het geval is, 11€ voor een bbq van +400€?), zal een rechter normaal gezien de kant van de verkoper volgen en oordelen dat de verkoop niet is gesloten (geen wilsovereenstemming).

U kan dus kiezen om bij te betalen of de bqq terug op te sturen. Als u deze al gebruikt heeft is dat niet uw probleem, maar dat van x.com

sloeberken

#3 , 03 sep 2016 10:39

Forum regels "geen namen vermelden".
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 05 sep 2016 09:24

Wat Polk zegt: als het duidelijk is dat die prijs foutief zou zijn.
Echter... Je zat op de outletpagina, waar men wel vaak met hoge kortingen zwaait.
Echter zou je hier spreken van een korting van ruim 95%, wat normaal niet gezien is.

Verkopende partij is hier inderdaad in z'n recht.

Om maar even een vergelijkend voorbeeld te geven, die ik al gehoord heb in praktijk:
TV die normaal 2000 euro gaat, wordt door een foutje verkocht aan 500 euro.
Winkel probeert nadien ook z'n geld terug te eisen, maar vangt bot, omdat 500 euro een normale prijs zou kunnen zijn voor een TV.

Een gas-bbq heb ik al gezien aan 80 euro, dus vanwege de korting zou mijn gevoel zeggen dat vanaf 60-70 euro aanvechtbaar zou zijn in deze. 11 euro echter niet.

bertvandenbossche
Topic Starter

#5 , 05 sep 2016 11:22

Alvast bedankt voor het advies.
Ik zou toch graag nog proberen de Bbq te houden.

Wanneer ben ik verplicht actie te ondernemen? En toch terug te sturen of bij te betalen?
Moet ik nu direct op die mail reageren? Mag ik een aangetekend schrijven afwachten?

Met vriendelijke groeten,

LeenW

#6 , 05 sep 2016 11:34

Als u de barbecue wil houden, moet u bijbetalen. Moest uw financiële situatie dit niet toelaten, vraag dan per kerende een afbetalingsplan aan.

bertvandenbossche
Topic Starter

#7 , 05 sep 2016 11:50

Beste,

Het gaat hier helemaal niet over mijn financiële situatie. Het gaat erover dat ik een barbecue zocht en een toestel in promo gekocht heb dat zijn nu vragen om terug te sturen. Indien dit toestel niet in promo stond zou ik het ook niet op bol gekocht hebben daar het elders goedkoper te vinden is.

Ik begrijp goed dat zij blijkbaar een prijsfout hebben gemaakt waarvan ik niet uitging toen ik deze kocht. Er zijn tegenwoordig genoeg stunts en stuntaanbiedingen door online bedrijven.

De vraag was of ik hiervoor moet opdraaien? Uit vorige antwoorden blijkt dus van wel.

Wat ik mij nu wel nog afvroeg is wanneer ik actie moet ondernemen? Meteen of mag ik een aangetekend schrijven afwachten?
En wat zou de kans zijn dat zij dit voor de rechtbank trekken voor €750 euro? Is er niet meer kans dat zij hun verlies nemen en er lessen uit trekken voor de toekomst?

met vriendelijke groeten,

denlowie

#8 , 05 sep 2016 11:55

Neen zij hebben advocaten die zelfs voor 20€ gaan pleiten, want het is ten slotte u die de advocaat van hun en de gerechtskosten gaat betalen niet zij, want u kan dit onmogelijk winnen.
Ik zou er toch eens zeer goed over nadenken want het zou een zeer dure BQ kunnen worden.
Wanneer ze u gaan aangetekend schrijven van dan aan lopen de kosten, je heeft de kans gekregen via mail.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002

#9 , 05 sep 2016 11:56

Ik denk dat het bedrijf in de fout is gegaan door de BBQ effectief te leveren. Als de prijs inderdaad verkeerd was en u had moeten bijbetalen, dan hadden ze u daarvan op de hoogte moeten stellen vóór de levering. Een week later hebt u de BBQ mogelijk al gebruikt en is deze niet meer in nieuwstaat. Beargumenteer dat zo bij de klantendienst.

Gebruiker21

#10 , 05 sep 2016 11:57

Wat een vraag, zeg. U weet dus dat u de BBQ moet terugsturen of bijbetalen, en toch vraagt u hier of u de BBQ gewoon mag houden? Om op uw vragen te antwoorden: u kan wachten zolang u wil, maar de gevolgen gaan dan ook voor u zijn. U kan een AS afwachten, en of de site het voor de rechtbank wil trekken, kan niemand hier voorspellen...

Dat de BBQ reeds gebruikt zou zijn, is niet uw schuld, en daar kan de site niets over opmerken. Maar ze kunnen nog steeds eisen dat de BBQ teruggestuurd wordt op hun kosten. U zou hen ook kunnen laten weten dat u niet in de mogelijkheid bent de BBQ te versturen naar hen (te groot / zwaar /...) maar dat ze altijd welkom zijn deze zelf te komen ophalen. Bekijk eens wat hun reactie dan is. Mogelijk komt een koerier deze dan weldegelijk ophalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bertvandenbossche
Topic Starter

#11 , 05 sep 2016 13:43

geachte,

Zoals gezegd wil ik de bbq's wel teruggeven maar niet te snel omdat ik hoop dat ik geluk heb en dat zij deze zaak afsluiten en ik niets meer van hen hoor.
Ik denk dat iedereen in mijn schoenen wel nog een sprankeltje hoop zou koesteren. Een meevaller is altijd mooi meegenomen he.

Vergeet niet dat ik geen fout heb gemaakt, zij wel. Ik was er ook niet op uit hen te bestelen ofzo. Ik was in de veronderstelling dat dit werkelijk een promo was. Er stond dat ook in het groot OUTLET bij ...

Maar kan ik wachten op een aangetekend schrijven? Of hoelang kan ik wachten voor ze mij kosten aanrekenen.

LeenW

#12 , 05 sep 2016 13:50

Ik denk dat het correcte antwoord is gegeven, ofwel verdedigt u uw barbecue met hand en tand op de rechtbank, ofwel betaalt u bij. Wij gaan u echt niet helpen met uw zwendeltje van "ik wil de bbq's wel teruggeven maar niet te snel".

bertvandenbossche
Topic Starter

#13 , 05 sep 2016 14:14

Beste,

Bedankt voor uw reactie. Ik vond deze zeker leerrijk en verrijkend.

Ik denk dat u de definitie van zwendeltje eens mag opzoeken. Niettemin ben ik blij dat u hier toch uw mening uit.
Ik zou mijn reacties hier eerder opportunistisch noemen. (iets typisch Belgisch he)

mvg

Rikderee

#14 , 05 sep 2016 14:23

Ook zij hebben juridisch gezien geen fout gemaakt. Zoals gezegd is het zeer duidelijk een vergissing.

Net zoals een onverontschuldigde betaling op uw rekening. Ja, de bank heeft een vergissing gemaakt. Ja, het zou leuk zijn moest u die 500.000 euro extra mogen houden. U hebt juridisch echter geen poot om op te staan en moet het teruggeven of de gevraagde prijs betalen.

Uw veronderstellingen en gedachten zullen hier weinig aan veranderen.

bertvandenbossche
Topic Starter

#15 , 05 sep 2016 14:26

klopt,
het zou toch leuk zijn.

ik zal hierover niet verder uitwijden gezien de sfeer hier precies niet zo goed meer is.

Terug naar “Consumenten Koop”