wasmachine: ook garantie op een vervangen onderdeel?

Rica
Topic Starter

wasmachine: ook garantie op een vervangen onderdeel?

#1 , 28 aug 2016 18:52

Graag volgende vraag:
5 en 1/2 jaar geleden kocht ik bij een electroketen een wasmachine. Ik nam de uitgebreide garantiepolis, waarbij men na de 2 jaar wettelijke garantie bijbetaalt voor 3 jaar extra garantie. In de loop van die 'verlengde garantieperiode' was er een defect in de elektronische module. De module werd door de verkoper kosteloos vervangen, gratis opnieuw geprogrammeerd en er diende geen werkuren noch aanrijkosten betaald te worden. Dus alles ok, inclusief goede service!
De vervanging van de elektrische module gebeurde op 18/12/14. Vandaag blijkt die module opnieuw defect.
Nu is mijn vraag: geldt er op die vervanging van de module opnieuw een wettelijke garantie van 2 jaar? (uiteraard m.i. nu alleen op de module zelf, niet op de werkuren en aanrijkosten) - geen idee op al/niet de programmering van die module?
Gezien het defect wel optreedt na + 6 maanden na de vervanging, moet ik dan bewijzen dat er iets mis was met die elektrische module (wat ik uiteraard niet kan) om dan mogelijk aanspraak te kunnen maken op een wettelijke garantie?
En moet ik mij dan nu opnieuw tot de verkoper richten, of tot de fabricant ( ik heb een reparatie-bon van de verkoper, waarop vermeld wordt dat de module defect was en werd vervangen)?
Alvast hartelijk dank voor mogelijke informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 aug 2016 19:00

Op de herstelling krijg je geen nieuwe garantie, u 5 jarige garantie is verstreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rica
Topic Starter

#3 , 28 aug 2016 19:23

Thx Sloeberken!
Dus, als ik het goed begrijp: stel een misschien extreem voorbeeld: een wettelijke (of verlengde ) garantie loopt nog voor 1 of 2 maanden. Een defecte elektrische module wordt vervangen door een, stel, 'opgelapte module' die het nog een 3-tal maanden uithoudt en dus opnieuw stuk gaat na 3 maanden, zijnde een maand na verloop van de garantieperiode, dan is alles ok, want de 2 (of in casu 5) -jarige garantie is verstreken?

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2016 19:27

De garantie van de aankoop geldt alleszins niet meer wegens verjaard.
Valt te bezien wat voor waarborg degene die hersteld heeft geeft op de reparatie.
Ernstige herstellers geven dergelijke waarborg.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

iota

#5 , 28 aug 2016 19:31

Als het de grote elektroketen is die ik denk dat het is, loont het toch de moeite om eens te informeren.

sloeberken

#6 , 28 aug 2016 20:01

Valt te bezien wat voor waarborg degene die hersteld heeft geeft op de reparatie.
Enkel van toepassing op een betaalde herstelling. Onder garantie word iets gratis hersteld, maar na 4 jaar zijn ze ook niet verplicht om het defecte onderdeel te vervangen door een nieuw.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2016 20:23

Enkel van toepassing op een betaalde herstelling. Onder garantie word iets gratis hersteld, maar na 4 jaar zijn ze ook niet verplicht om het defecte onderdeel te vervangen door een nieuw.
Ik liet een wasmachine herstellen (gratis door hersteldienst van de fabrikant) nog net binnen de garantie van twee jaar en ik heb een garantiecertifcaat gekregen van opnieuw twee jaar voor het vervangen onderdeel. Niet wettelijk verplicht, maar sommigen geven toch dergelijke garantie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Consumenten Koop”