Voedselboxen - Betaling gemist - Incasso ingeschakeld

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

Voedselboxen - Betaling gemist - Incasso ingeschakeld

#1 , 29 jul 2016 13:26

Hier is al veel inkt gevloeid over de rechtsgeldigheid van incasso's en dergelijke, maar meestal ging het over onterecht aangerekende kosten. Graag jullie mening over volgend geval:

Mijn broer heeft een abonnement lopen bij een van die voedsel-box-leveranciers (de bekendste die ook met Jamie Oliver samenwerkt, volgens de reclame). Hij betaalt via domiciliëring.

Begin mei 2016 stond er op een bepaald moment, eenmalig, niet genoeg geld op de rekening om de betaling uit te voeren. Hij is zich hiervan niet bewust en zijn box wordt ook nog steeds geleverd. Op geen enkel moment is er iets wat laat uitschijnen dat er problemen geweest zijn met de betaling.

Afgelopen maandag, eind juli 2016 dus, wacht hij op zijn gewoonlijke levering. Deze komt er niet door. Na een mailtje aan de klantendienst om te vragen waar zijn box blijft, krijgt hij als antwoord dat:
- Hij een betaling heeft gemist, begin mei (dit is het eerste wat hij ervan hoort. Na controle blijkt dit te kloppen)
- Ze hem meermaals hebben gecontacteerd via mail om hem erop te wijzen dat de betaling nog diende te gebeuren. Deze mails vindt hij niet terug, vermoedelijk zijn deze in de junk-mail terecht gekomen en na x aantal dagen verwijderd. Op geen enkel moment heeft er een boodschap bij de andere geleverde boxen gezeten en/of is er sprake geweest van post of aangetekend schrijven.
- Ze een incasso-bureau hebben ingeschakeld om de schuld te vereffenen
- Ze de komende leveringen hebben stopgezet tot de schuld vereffend is

Hij heeft de klantendienst nogmaals gecontacteerd en heeft zich bereid verklaard de som onmiddellijk over te schrijven, en heeft uitgelegd dat het om een vergissing gaat. Hun antwoord: "Wij kunnen niets meer doen. u moet wachten tot het incasso-bureau u contacteert. Tot dan zal u geen enkele levering meer ontvangen".

De kans is dus groot dat er heel wat kosten zullen bij komen. Lijkt mij straf, aangezien er nooit een AS geweest is of zelfs maar een indicatie dat er iets fout is gelopen, enkel mail-communicatie. In de algemene voorwaarden vind ik niets terug over niet-betaalde leveringen.

Kan hij hier iets tegen beginnen? Wat mag een incasso-bureau op zo'n moment wel en niet? Het gaat om ca. €50 , al kan dat snel een veelvoud worden... Moet hij nu snel reageren om verdere kosten te vermijden, of effectief wachten op het incasso-bureau?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3801

#2 , 29 jul 2016 13:57

Ik weet over welk bedrijf het gaat, en kan je zeggen dat ik hun algemene voorwaarden eens grondig doorspit heb een tijd geleden.

Zelf ook een betaling gemist (in mijn geval bewust: ze hadden NIET geleverd, maar de domiciliëring kwam er wel door).
Weekje later kreeg ik inderdaad een herinnering (kostenloos) per mail, 2 dagen later werden er 10 euro aan extra kosten bij toegevoegd.
Een goed telefoongesprek met de klantendienst heeft dit opgelost (toch de factuur, zonder kosten betalen maar dan wel de volgende domiciliëring kwijtschelden).

Terug ontopic: omwille van die redenen heb ik dus de voorwaarden bekeken.
Daarin staat er nergens dat ze extra kosten zullen aanrekenen, noch een incasso.
Dit wilt niet zeggen dat ze geen incasso mogen inschakelen, maar wel dat je nergens toestemming gegeven hebt om die extra incasso-kosten te betalen.
Zonder dat je hier op voorhand mee akkoord gaat, of zonder rechtbank, zijn die kosten niet verhaalbaar op de klant, in België.

Nu, die kosten zullen ze je wel willen aanrekenen, zoveel is zeker.
Dit mag je gewoon weigeren dus.

Een incasso zal je bedreigen, onder druk zetten enzvoorts om de betaling (+kosten) te krijgen.
Vanaf ze contact opnemen met je, moet je hun maar zeggen dat je de betaling wilt doen, maar niet de extra kosten omdat dit niet overeengekomen is met de schuldeiser, en je dit volgens de belgische wetgeving niet hoeft te doen.
Veel Nederlandse bedrijven denken immers dat het Nederlands recht ook telt in België (ook al hebben ze een Belgisch bedrijf).

Daarnaast zou je aanraden om je abonnement op te zeggen.
Vanaf je een probleem hebt, kunnen ze je niet meer helpen. Om over de kwaliteit van de producten nog maar te zwijgen (heb al beschimmelde groenten gekregen van hun). Dozen weigeren kun je niet, aldus hun, omdat het verse producten zijn. Doe je het toch, moet je toch betalen.

Franciscus
Berichten: 38770

#3 , 29 jul 2016 14:08

http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp

Als u de correcte gegevens hebt qua niet betaalde factuur zou ik deze gewoon aan firma betalen en dan contract opzeggen.
Er bestaan natuurlijk zoiets als algemene voorwaarden dus eerst eens lezen wat daar juist allemaal instaat.
Zolang het incassobureau hem niet heeft gecontacteerd bent u volgens mij tot niets verplicht en hebt u alleen een overeenkomst met die firma.
Als zij beweren dat zij u verwittigd hebben moeten ze dat ook bewijzen.

Uiteraard is het wel uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er steeds voldoende geld op de rekening staat.

Opletten met NL incassobedrijven deze moeten in BE een vergunning hebben en zich houden aan de BE wetgeving.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

Voor de rest zie hierboven.

Reclame

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 jul 2016 15:10

Uiteraard is het wel uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er steeds voldoende geld op de rekening staat.

.
En daarbij ben je er ook verantwoordelijk voor het beheer van uw mailbox en ervoor te zorgen dat er geen mails, behalve de echte junk dan, in uw spam of junkmail terecht komen. Die box moet ook regelmatig ingekeken worden.
Het zou anders wat te eenvoudig zijn om facturen niet te hoeven betalen: stuur alles maar naar mijn jukebox :lol: .

Jasper.S
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 29 jul 2016 15:20

Als u de correcte gegevens hebt qua niet betaalde factuur zou ik deze gewoon aan firma betalen en dan contract opzeggen
Rekeningnummer is er wel, maar referentie voor een overschrijving niet, en die willen ze niet geven.
En daarbij ben je er ook verantwoordelijk voor het beheer van uw mailbox en ervoor te zorgen dat er geen mails, behalve de echte junk dan, in uw spam of junkmail terecht komen.
Klopt helemaal. Daar gaat hij niet vrijuit, maar foutjes kunnen bij iedereen wel eens gebeuren. De firma in kwestie stuurt nogal vaak ongewenste mail (ben zelf ook lid), dus ik zou het ook nog wel kunnen voor hebben. Ik lees ze ook niet allemaal :)

In elk geval bedankt voor jullie raad en feedback!

Terug naar “Consumenten Koop”