Hier is al veel inkt gevloeid over de rechtsgeldigheid van incasso's en dergelijke, maar meestal ging het over onterecht aangerekende kosten. Graag jullie mening over volgend geval:
Mijn broer heeft een abonnement lopen bij een van die voedsel-box-leveranciers (de bekendste die ook met Jamie Oliver samenwerkt, volgens de reclame). Hij betaalt via domiciliëring.
Begin mei 2016 stond er op een bepaald moment, eenmalig, niet genoeg geld op de rekening om de betaling uit te voeren. Hij is zich hiervan niet bewust en zijn box wordt ook nog steeds geleverd. Op geen enkel moment is er iets wat laat uitschijnen dat er problemen geweest zijn met de betaling.
Afgelopen maandag, eind juli 2016 dus, wacht hij op zijn gewoonlijke levering. Deze komt er niet door. Na een mailtje aan de klantendienst om te vragen waar zijn box blijft, krijgt hij als antwoord dat:
- Hij een betaling heeft gemist, begin mei (dit is het eerste wat hij ervan hoort. Na controle blijkt dit te kloppen)
- Ze hem meermaals hebben gecontacteerd via mail om hem erop te wijzen dat de betaling nog diende te gebeuren. Deze mails vindt hij niet terug, vermoedelijk zijn deze in de junk-mail terecht gekomen en na x aantal dagen verwijderd. Op geen enkel moment heeft er een boodschap bij de andere geleverde boxen gezeten en/of is er sprake geweest van post of aangetekend schrijven.
- Ze een incasso-bureau hebben ingeschakeld om de schuld te vereffenen
- Ze de komende leveringen hebben stopgezet tot de schuld vereffend is
Hij heeft de klantendienst nogmaals gecontacteerd en heeft zich bereid verklaard de som onmiddellijk over te schrijven, en heeft uitgelegd dat het om een vergissing gaat. Hun antwoord: "Wij kunnen niets meer doen. u moet wachten tot het incasso-bureau u contacteert. Tot dan zal u geen enkele levering meer ontvangen".
De kans is dus groot dat er heel wat kosten zullen bij komen. Lijkt mij straf, aangezien er nooit een AS geweest is of zelfs maar een indicatie dat er iets fout is gelopen, enkel mail-communicatie. In de algemene voorwaarden vind ik niets terug over niet-betaalde leveringen.
Kan hij hier iets tegen beginnen? Wat mag een incasso-bureau op zo'n moment wel en niet? Het gaat om ca. €50 , al kan dat snel een veelvoud worden... Moet hij nu snel reageren om verdere kosten te vermijden, of effectief wachten op het incasso-bureau?