Pagina 1 van 2
Verkoop annuleren
Geplaatst: 03 jul 2016 21:09
door Wendela
Gisteren ging ik in een winkel kijken voor kurkparket. In de toonzaal zie ik een type dat in solden is en waarvan er slechts een beperkte stock op voorraad is. Ik moet snel beslissen, wordt me gezegd. De verkoopster maakt hiervan een offerte (ik onderteken deze niet). Bij thuiskomst enkele uren later bevestig ik deze offerte per mail. De offerte zelf heb ik niet ondertekend, wel een mail gestuurd met de bevestiging dat ik 30m² wil kopen. en enkele minuten later ontvang ik in mijn mailbox de digitale factuur, 30% voorschot te betalen.
Vandaag bedenk ik me (kleur te donker) en bel naar de winkel met de vraag: kan ik dit nog kosteloos annuleren? Per mail heb ik wel bevestigd, maar er is geen factuur of offerte ondertekend, noch een voorschot betaald. De verkoopster zegt: nee, bij annulatie verlies je 30%.
Klopt dit? Alvast bedankt voor de hulp. Mvg.
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 03 jul 2016 21:13
door Franciscus
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 03 jul 2016 22:23
door Wendela
En geldt er in dat geval ook het recht van 7 dagen tijd voor annulatie (door aangetekend schrijven)?
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 03 jul 2016 23:20
door Franciscus
Bij mijn weten is de aankoop is gesloten in de verkoopruimte.
Dus is de koop gesloten.
Ondernemingen (boek VI WER) – art. VI.64 e.v. WER
Als een overeenkomst buiten verkoopruimte of buiten de gebruikelijke plaats van beroepsuitoefening wordt gesloten, wordt de consument in het bijzonder beschermd door een informatieverplichting van de onderneming of van de beoefenaar van een vrij beroep, voor de sluiting van de overeenkomst; door een verplichting tot bevestiging van de gesloten overeenkomst alsook door een herroepingsrecht.
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 08:36
door sloeberken
Bestelling is via email gebeurd, dit is toch een online bestelling of niet.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=39470
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 09:45
door Van Camp
Gisteren ging ik in een winkel kijken voor kurkparket. In de toonzaal zie ik een type dat in solden is en waarvan er slechts een beperkte stock op voorraad is. Ik moet snel beslissen, wordt me gezegd. De verkoopster maakt hiervan een offerte (ik onderteken deze niet). Bij thuiskomst enkele uren later bevestig ik deze offerte per mail. De offerte zelf heb ik niet ondertekend, wel een mail gestuurd met de bevestiging dat ik 30m² wil kopen. en enkele minuten later ontvang ik in mijn mailbox de digitale factuur, 30% voorschot te betalen.
Vandaag bedenk ik me (kleur te donker) en bel naar de winkel met de vraag: kan ik dit nog kosteloos annuleren? Per mail heb ik wel bevestigd, maar er is geen factuur of offerte ondertekend, noch een voorschot betaald. De verkoopster zegt: nee, bij annulatie verlies je 30%.
Klopt dit? Alvast bedankt voor de hulp. Mvg.
Beste,
Er is ten deze geen sprake van verkoop buiten de winkel, aangezien er in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de onderneming en de consument (uzelf dus) een berekening werd gemaakt van de kosten van het parket in de verkoopruimte van de onderneming. Aldus is er geen bedenktermijn van 14 dagen.
Mvg,
Van Camp
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 10:13
door sloeberken
Er is ten deze geen sprake van verkoop buiten de winkel,
Waar is de bestelbon. Eveneens geen voorschot. De winkel zal moeten bewijzen waar de aankoop gebeurd is.
Omdat je iets gaat bekijken in hun winkel, is er geen aankoop gebeurd.
De winkel had de bestelling via email ook niet mogen aanvaarden, door dit te aanvaarden is er een online aankoop gesloten.
Zal een beetje afhangen wat er in die email vermeld staat.
Er is geen offerte bestelbon getekend in de winkel.
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 10:22
door LeenW
Dit valt toch niet te vergelijken met een online koop waarbij de koper het product pas kan keuren na ontvangst?
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 10:34
door sloeberken
Inderdaad maar maakt de winkel dan ook geen grote fout, door de bestelling via email te aanvaarden.
Beschikt die winkel wel over de noodzakelijke gegevens van de klant.
Zijn de aankoopvoorwaarden gekend door de klant, in veel voorwaarden lees ik toch andere zaken.
Zoals hier:
http://www.ludecom.be/Ludecom_nl.pdf
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 10:39
door LeenW
Een kleine fout misschien, maar naar mijn mening geen fout die de ontbinding van de koop kan rechtvaardigen.
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 10:44
door sloeberken
Dan is er nog die 30% die ze claimen, was de klant daarvan op de hoogte. Sorry voor de winkel, dit kan ik toch geen kleine fout noemen.
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 10:50
door LeenW
Als (belangrijke als!) die 30% in de offerte staat, was de koper daarvan op de hoogte. De offerte is per mail bevestigd, lees ik in de eerste post.
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 10:55
door Van Camp
Er is ten deze geen sprake van verkoop buiten de winkel,
Waar is de bestelbon. Eveneens geen voorschot. De winkel zal moeten bewijzen waar de aankoop gebeurd is.
Omdat je iets gaat bekijken in hun winkel, is er geen aankoop gebeurd.
De winkel had de bestelling via email ook niet mogen aanvaarden, door dit te aanvaarden is er een online aankoop gesloten.
Zal een beetje afhangen wat er in die email vermeld staat.
Er is geen offerte bestelbon getekend in de winkel.
Beste,
Als de verkoper kan aantonen dat er met de koper in de verkoopruimte over het goed werd onderhandeld en nadien door de koper via e-mail werd aanvaardt, is er geen sprake van buiten de verkoopruimten gesloten overeenkomst (zie Richtlijn 2011/83/EU, randnr. 20).
Mvg,
Van Camp
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 11:01
door denlowie
Als deze winkel geen verkopers heeft die de mensen thuis bezoeken, is dat toch geen probleem, dit is dan in de winkel overeen gekomen waar anders ??
en zeker niet in de tijd van solden zullen ze u op zondag niet thuis komen opzoeken.
Anders stuur men ook geen mail, en ook de inhoud van de mail zal uitwijzen waar men de verkoop sluit.
Waarom altijd zo rond de pot draaien !
Re: Verkoop annuleren
Geplaatst: 04 jul 2016 11:34
door sloeberken
leg me neer bij de meerderheid, dat is democratie. Als iedereen dezelfde mening zou hebben over iets zou het hier echt saai worden.
Maar sommige kunnen het moeilijk laten, van een onderschrift te plaatsen.
Aan Ts nog een klein vraagje, heeft deze winkel een website of maken ze ergens reclame online. hoe kom je aan hun mail adres.