Auto verkoop onder particulieren

beckersz
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto verkoop onder particulieren

#1 , 27 jun 2016 11:53

Goeiemiddag,

Ik heb mijn auto op 2dehands te koop gezet en er is een koper een testrit komen maken en wilt de wagen kopen.

Wij hebben in tweevoud dit document opgesteld.

Ik Roy Beckers verkoop hierbij mijn ( type wagen ) in de staat waarin hij zich bevindt aan ( naam koper ) voor de prijs van ( prijs )

(Datum) voorschot van ( bedrag ) word deze avond overgeschreven
Nog te betalen ( bedrag )

Handtekening koper handtekening verkoper ( ik )

Nu belt de koper een aantal dagen na de overeenkomst, dat hy de wagen toch niet wilt kopen, omwille dat hy met een bouw zit en eist zijn voorschot terug.

Heeft deze persoon er recht op dat hy zijn voorschot terug krijgt of niet ?
ik ben ondertussen een potentiële koper kwijt door deze overeenkomst.

Mvg Roy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 27 jun 2016 11:54

U hebt integraal recht op het voorschot, daar dient dat nu eenmaal voor.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#3 , 27 jun 2016 12:03

Ofwel neemt hij de wagen zoals afgesproken, neemt hij hem niet is hij zijn voorschot kwijt.
Verkoop hem voorlopig niet, voordat je een geschreven bevestiging hebt dat hij afziet van de aankoop.
Stuur hem desnoods een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Lanox

#4 , 27 jun 2016 14:55

"verkoop mijn wagen in de staat waarin hij zich bevindt"
U beschikt toch over een carpass? Indien niet kan de koper hem kopen en onmiddellijk terug geven, waarbij u geen andere keuze hebt dan hem integraal terug te betalen.

beckersz
Topic Starter

#5 , 27 jun 2016 15:45

"verkoop mijn wagen in de staat waarin hij zich bevindt"
U beschikt toch over een carpass? Indien niet kan de koper hem kopen en onmiddellijk terug geven, waarbij u geen andere keuze hebt dan hem integraal terug te betalen.
Wagen is blanco gekeurd voor verkoop met carpass

Gebruiker21

#6 , 27 jun 2016 15:51

Wagen is blanco gekeurd voor verkoop met carpass
In dat geval heeft de koper de keuze tussen de wagen toch nog kopen, of zijn voorschot verliezen. Een voorschot zou niet veel nut hebben, moest je dit moeten teruggeven als de koop niet doorgaat, zou ik zo denken ;-).

Idd wel uitkijken dat je de wagen niet verkoopt, en de vorige koper dan toch nog afkomt dat hij de wagen wenst over te nemen, want in dat geval moet je zijn voorschot dubbel terugbetalen. Dus zeker op papier laten zetten dat de koper afziet van de koop, en je bijgevolg het voorschot kan houden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

beckersz
Topic Starter

#7 , 27 jun 2016 17:36

Oké dankuwel allemaal voor de snelle reacties, voorschot is 1000€ dus ik denk niet dat de koper dit zomaar zal laten, weet mij ook wonen, dus ik maak me wel wat zorgen ivm mijn andere wagen en mijn vriendin.

sloeberken

#8 , 28 jun 2016 08:13

Wat was de totale aankoopprijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

beckersz
Topic Starter

#9 , 28 jun 2016 08:42

Wat was de totale aankoopprijs.
Voorschot is minder dan 10% dan de totale aankoopprijs.

Gebruiker21

#10 , 28 jun 2016 08:46

Oké dankuwel allemaal voor de snelle reacties, voorschot is 1000€ dus ik denk niet dat de koper dit zomaar zal laten, weet mij ook wonen, dus ik maak me wel wat zorgen ivm mijn andere wagen en mijn vriendin.
Tja, da's een andere zaak natuurlijk. Juridisch gezien heb je recht om het voorschot te houden. Als je echter met een maffiabaas te doen hebt, bij wijze van spreken, moet je zelf inschatten of je gebruik maakt van uw rechten of niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur

#11 , 28 jun 2016 09:13

Waarom zegt u "hij weet mij ook wonen"? Heeft de koper u op een of andere manier bedreigd?

Gebruiker21

#12 , 28 jun 2016 09:29

Waarom zegt u "hij weet mij ook wonen"? Heeft de koper u op een of andere manier bedreigd?
Ik kan me voorstellen dat je niet meer gerust bent, als de potentiële koper er wat "onguur" uitziet. Als de TS het voorschot niet teruggeeft, en hij vind enkele weken later zijn wagen terug met een diepe kras op alle deuren, begin dan maar eens te bewijzen dat het die potentiële koper was. In dat geval zal hij meer dan €1000 kwijt zijn aan herstellingskosten. Jammer dat je zo moet redeneren, maar er loopt genoeg "tuig" rond dat tot dergelijke zaken in staat is, en waar je achteraf zeer weinig tegen kan beginnen wegens gebrek aan bewijs... Maar dit staat allemaal los van het juridische natuurlijk, want de TS heeft weldegelijk het recht om het voorschot te houden.

Terug naar “Consumenten Koop”