Garantie 2 jaar of 1 jaar of 1/2 jaar ?

Fluppe zuutes
Topic Starter

Garantie 2 jaar of 1 jaar of 1/2 jaar ?

#1 , 26 jun 2016 23:04

Garantie ?

Hoelang eigenlijk, op verschillende websites, in BE en NL zijn er allerlei bepalingen die volgens mij niet juist zijn.
Men beweerd dat 2 jaar in De EU verplicht is maar blijkbaar neemt men het helemaal niet zo nauw.
Klaar en duidelijk vermeld men het tegendeel.

Voorbeelden :
1 jaar op camera, 1/2 jaar op accu.
Als u een actioncam of dashcam koopt bij X heeft u recht op 1jaar garantie.

En meer nog:
Heeft u na 1 jaar geen recht meer op garantie, maar de economische levensduur van het gekochte artikel is nog lang niet verstreken? U kunt dan in overleg met X uw artikel laten repareren. De reparatiekosten zullen dan wel deels voor uw rekeing komen, dit gebeurt in overleg. Hierna kunt u uw product weer als nieuw gebruiken en er nog veel plezier aan beleven.
De beoordeling ligt bij hen, het kortste eindje ligt bij jou.

Verder ook nog een bedrijf (goed bekend) dat zich uit alszijnde X.eu en men dan kontakteerd binnen de door hen gestelde termijn, dan doodleuk zegt via een verkoper, (niet op papier of mail naar mezelf, na veel navraag via mail werd er nooit gereageerd wel die verkoper waar ik de "klacht" aangaf,) vertelde me het mondeling, de hoofdzetel in ons land gaf nooit thuis.
Dit was gekocht en/of geleverd binnen de EU maar niet in belgië daarmee houden we geen rekening en is er van enige garantie geen sprake.

Blijkbaar ben je als consument altijd diegene die aan het korste eind blijft trekken.
Dat is ook EU met hun beloftes maar blijkbaar vangt men wel bot op het eind.
Niet dat ik tegen de EU ben, maar wetten dienen wij WEL na te leven, echter is dat helemaal niet voor iedereen van toepassing.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 27 jun 2016 08:08

Voor alle landen binnen de EU is er een richtlijn. Maar de landen zijn niet verplicht deze richtlijn over te nemen.

Komt uw voorbeeld uit nederland?
Daar geld een recht op een deugdelijk product. Als uw camera na1 jaar het begeeft dan heeft u recht op een kosteloze herstelling.
Ook na 1.5 jaar zou u recht hebben op een kosteloze herstelling.
En is sommige gevallen zelfs na 3 jaar.
Algemeen kunnen we aannemen dat een camera zeker 3 jaar zonder problemen moet werken.
Deze garantie is echter heel subjectief en stof voor talloze rechtszaken.

Maar u hebt wel altijd recht op garantie.

Echter, op alles wat je koopt in belgie heb je wel degelijk 2 jaar garantie. Staat er een garantie vermeld van 1 jaar. Dan is dit ongeldig, er is altijd 2 jaar garantie. Geen enkele verkoper kan dit aanpassen.

Kan je hier wat specifieker uitleggen wat het probleem precies is?

sloeberken

#3 , 27 jun 2016 08:33

Ook in Nederland en alle EU landen, verplicht 2 jaar garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mjers

#4 , 27 jun 2016 08:36

Ook in Nederland en alle EU landen, verplicht 2 jaar garantie.
Sloeberken, gelieve op te letten met verkeerde informatie.
Kan uiteraard altijd dat er een wetgeving is aangepast, maar dan graag link met nodige info.

In nederland geld er een recht op een deugdelijk product en is er geen 2 jaar garantie zoals wij die kennen.
De begrijpelijk uitleg hiervan kan je nalezen op consuwijzer.nl

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa

sloeberken

#5 , 27 jun 2016 08:51

Laatst gewijzigd door sloeberken op 27 jun 2016 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.

mjers

#6 , 27 jun 2016 09:00

U stuurt gewoon de wetgeving van Europa door?
Dit heeft niets te maken met de nederlandse garantie.

Dus nogmaals, De europese garantie is een richtlijn. De lidstaten van de europese unie zijn niet verplicht om deze over te nemen. Ze mogen hun eigen versie van de garantie ontwerpen zolang die voordeliger voor de consument dan de europese richtlijn.
Een land kan dus perfect 3 - 4 of meer jaren garantie geven.

In nederland heeft men niet de europese garantie (de gekende 2 jaar).
In nederland kent men het recht op een deugdelijk product. In sommige gevalen kan je dan zelfs na 5 jaar nog aanspraak maken op de wettelijke garantie.

Onderstaande een fragment uit de consumentenwet van nederland.

"""""
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn.
""""

Hier zomaar komen beweren dat men de wettelijke garantie van 2 jaar in iedere lidstaat van EU moet toepassen is zo ontzettend fout!

sloeberken

#7 , 27 jun 2016 09:10

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

mjers

#8 , 27 jun 2016 09:13

Sloeberken,

U hebt uw post nu al 3 keer aangepast.
Uw laatste aanpassing is correct.
Is trouwens ook exact dezelfde link als ik u heb doorgestoord. Dus ik neem aan dat je niet de moeite hebt gedaan om deze te lezen.
Waarvoor dank!

Dus besluit:
EU garantie is niet voor alle lidstaten, Dit is een richtlijn en lidstaten mogen die aanpassen zolang die beter is.
In belgie is er de wettelijke EU garantie.
In nederland geld het recht op een deugdelijk product.

Dit is trouwens opnieuw een mooi voorbeeld van de nutteloze discussies die op dit forum als paddestoelen uit de grond schieten. Men is niet meer geïnteresseerd om de TS juridisch te helpen maar men doet vooral veel zoekwerk en plooit zich in alle mogelijke bochten om toch zijn gelijk te halen.
Moeten wij ons nu opnieuw excuseren aan TS voor de verwarring?
Laatst gewijzigd door mjers op 27 jun 2016 09:26, 3 keer totaal gewijzigd.

mjers

#9 , 27 jun 2016 09:13

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Inderdaad!

sloeberken

#10 , 27 jun 2016 09:32

Commentaar op andere forum leden word hier de nationale sport.

mjers

#11 , 27 jun 2016 09:50

Commentaar op andere forum leden word hier de nationale sport.
Neem het niet persoonlijk. De frustratie bouwt zich op bij mij de afgelopen weken.
Eerst was er een sterfhuismanneke die dacht dat hij alles beter wist, dan een sander-manneke die dacht dat em expert was in de consumentenwetgeving en dan een marriete-vrouwke die van dit juridisch forum een tuinforum wilde maken.

sloeberken

#12 , 27 jun 2016 10:22

Nee hoor, maar als we elk onze ervaring en kennis aan de vraagsteller meedelen, word het juiste antwoord duidelijker.

Fluppe zuutes
Topic Starter

#13 , 27 jun 2016 15:02

Oeps,

blijkbaar heb ik hier een beetje onenigheid opgwekt, was niet mijn bedoeling hoor, ik ben nu ook van mening dat ik dit beter gepost had in het praatcafe, mag uiteraard verplaatst worden naar daar hoor.

Enfin ik weet dan nu dat die regel niet voor heel de EU opgaat, weer iets geleerd, echter de firma's die ik hier aanhaal zijn nederlands maar alvast 1 ervan heeft een winkelruimte hier, de andere weet ik niet maar maakt wel pub. de winkel vanons allemaal op onze zenders.
De betere regelgeving in NL geld die dan bij aankoop ook voor belgen bij die zaak? Ik ben benieuwd daar een wetegving in een ander land dan BE gewoonlijk niet hier geldt dus dat zou wel eens fout kunnen uitdraaien denk ik als "buitenlander".

Ook dat de regelgeving beter zou moeten zijn dan 2 jaar betwijfel ik gezien hun oordeel dat je zowiezo na dat jaar aan hun expertise vast zit, voor zover ze experten in huis zouden hebben (wat ik ten zeerste betwijfel).

Het andere dat gewoon vrolijk via hun verkoper (of agent) aangaf dat een product door hun geleverd in een ander land nooit van enige waarborg o.i.d. kan genieten, vind ik tergend eigenlijk, als men aangeeft dat je moet reageren binnen een bepaalde termijn en je dat doet bij hun EU instelling, waar ze blijkbaar fier over zijn, en ze je dan zonder boe of ba de deur wijzen heel klantvriendelijk.

Het euvel dat ik had heb ik inmiddels zelf opgelost, maar wie doet of kan dat, ik vermoed heel weinig personen.

De optie om met de EU regels naar hun hoofd te "smijten" dat helpt je ook niet hoor ooit zo een probleem voorgelegd van een defect na minder dan 1 jaar aan het min. van economische zaken, Ik kreeg een bundel opgezonden met heel de uitleg aangaande de wetgeving, en dan adressen (of was het een richtgegeven) van advocatuur om me te verdedigen indien ik verder zou gaan.
Daar ben je als consument voor iets dat minder dan 100€ waard was ook niet veel mee, Ik heb het gemeld aan een tijdschrift die mijn verhaal en hun uitleg extra erbij publiceerden, de fout ook helemaal bij de leverancier plaatsten maar daar is het bij gebleven, van hen nooit nog iets vernomen, ze bestaan nog steeds en doen voor zover ik weet nog steeds hetzelfde.
Uiteraad koop ik daar zelf nooit meer iets natuurlijk.

Persoonlijk vind ik dat men van de overheid uit zelf alle bedrijven die zo iets publiceren van maar 1 jaar waarborg en men als klant dus duidelijk benadeeld word, een serieus ingrijpen zou mogen toepassen.
Het is immers makkelijk bij velen te lezen en dus duidelijk dat men afwijkt van de wetteksten of zie ik het weeral te simpel.

Terug naar “Consumenten Koop”