Beste
Bij deze stel ik een vraag voor mijn schoonzus.
Situatie
Enkele maanden geleden heeft mijn schoonzus zich online ingeschreven voor het volgen van een cursus dewelke begint op 23-09-2016. De kostprijs van deze cursus bedraagt 440 euro.
Wegens financiële redenen bedenkt ze zich echter waarop ze op 21-06-2016 een e-mail stuurt naar het bedrijf in kwestie dat ze afziet tot het volgen van de cursus. Dit bedrijf stuurde hierop een e-mail waarin ze vragen 100 % van het te betalen bedrag over te maken als annulatie kost. In de algemene voorwaarden van het bedrijf in kwestie staat echter volgende:
"Annulatie van uw kant:
Als u annuleert bij een cursus of workshop, buiten de 14 dagen van uw herroepingsrecht, heeft u standaard minimum 40% annulatiekost en 100% bij annulaties binnen 90 kalender dagen van aanvang van de cursus.
Indien u annuleert voor een dienst dient dit 48u op voorhand te gebeuren. Anders heeft u 100% annulatiekost. Annulaties worden enkel via mail aanvaard."
Vragen:
- Als ik het goed heb uitgerekend zijn er welgeteld 94 dagen tussen het annuleren en de opleiding en moet er dus maar maximum 40% kost betaald worden?
- Is er in de wet voorzien hoeveel % men kan vragen en op welk tijdstip in verhouding met in dit geval, de cursus? We vragen ons af of de 40 % in overeenstemming is met de wet. Ik neem aan dat toch ergens in de wet moet staan? Anders kan elk bedrijf bij elke annulatie bv 100% vragen?
Nu we snappen ook wel dat er hoogstwaarschijnlijk een bepaald bedrag zal betaald moeten worden ter compensatie van het annuleren, maar we willen dit toch even checken vooraleer er sprake is van enige betaling.
Alvast bedankt
Mvg