Problemen verkoop caravan

alides
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Problemen verkoop caravan

#1 , 20 mei 2016 11:52

Ik wil mijn caravan op een camping verkopen omdat ik er nooit kom. Maar wel 1875 per jaar betalen.
En dan mag je er niet overnachten tussen november en maart.
De eigenaar belooft coniferen te verwijderen maar trekt dit terug..
Hoe kan ik mijn caravan verkopen. Marktplaats levert niks op. Los in de krant.
Wie weet een manier.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 20 mei 2016 11:56

Dit is niet echt een juridische vraag, maar toch maar een antwoord geven:

U kan die verkopen zoals u wil, niemand zal u tegenhouden. Echter, hou er rekening mee dat de standplaats en de caravan wss 2 verschillende zaken zijn.

U kan dus de caravan perfect ontmantelen en naar het containerpark brengen en dan uw opzeg doen voor de standplaats. Hou er rekening mee dat ook de campingeigenaar de opzeg kan doen en u dan ook een oplossing voor uw caravan zal moeten zoeken.

siesken

#3 , 24 mei 2016 12:09

OP sommige campings mag je je caravan niet meer verkopen,wegens te oud.

Reclame

JPV

#4 , 24 mei 2016 17:22

een camping-uitbater kan niet zeggen wat iemand met zijn caravan al dan niet kan doen, tenzij hij daar een overeenkomst over heeft.

sloeberken

#5 , 24 mei 2016 20:17

een camping-uitbater kan niet zeggen wat iemand met zijn caravan al dan niet kan doen, tenzij hij daar een overeenkomst over heeft.
Dat is juist JPV, maar wat doen de meeste campinguitbaters als je u caravan wil verkopen, ze leggen u hun voorwaarden op, volg je deze niet zeggen ze de huur op van het terrein waar u caravan opstaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#6 , 24 mei 2016 20:20

Tuurlijk, zie m'n eerste reactie. Als je echter aan niemand kan verkopen, kan je in theorie nog altijd de sta-caravan verhuizen. In de praktijk is het dan meestal wel waardeloos, maar sowieso lijkt me die markt verre van "gezond" qua prijs.

jonaswou

#7 , 26 sep 2016 13:58

Heb het zelfde probleem hier.
Stacaraven gekocht in mei 2016 en nu mag deze opeens nietmeer verkocht worden...
Staat nergens vermeld in contract....
Wat doe ik?
heb al gedreigd met slechte reviews....

katwezel

#8 , 26 sep 2016 14:40

@jonaswou, vermoedelijk staat er in het contract dat er geen verkopen op de camping mogen gebeuren zonder toelating van de campingeigenaar ?

sloeberken

#9 , 26 sep 2016 14:42

Heb het zelfde probleem hier.
Stacaraven gekocht in mei 2016 en nu mag deze opeens nietmeer verkocht worden...
Staat nergens vermeld in contract....
Wat doe ik?
heb al gedreigd met slechte reviews....
Lees hierboven de berichten, u caravan staat op de eigendom van camping uitbater welke je huurt, als deze de huur opzegt dien je u caravan te verwijderen van de camping. Veel slechte reviews geven zal u zaak maar erger maken, en sta je volgend jaar met u caravan op straat.

jonaswou

#10 , 26 sep 2016 14:53

Beste,
aangezien ik de caravan niet gebruik en nooit gebruikt heb wil ik deze ook verkopen.
Nu krijg ik deze niet verkocht omdat ze potentiele kopers steeds smoesjes wijsmaken dat deze niet verkocht mag worden.
De caravan zou wel mogen blijven staan als ze niet verkocht word. maar ik gebruik ze dus nooit of te nooit!

Ik zoek vanaf nu gewoon iemand die de caravan kan wegtrekken en zeg op forums mijn mening over hun camping en corruptie!

sloeberken

#11 , 26 sep 2016 15:22

Dat is op elke camping zo, waarom heb je die dan gekocht. Je kan die enkel verkopen via de camping uitbater.
Op een andere camping plaatsen je zal veel geluk moeten hebben, en ga je toch van de drop in de regen.

jonaswou

#12 , 26 sep 2016 15:33

Ik had deze gekocht om enkele werkkrachten door de week onderdak te bieden zodat deze niets steeds 150km moesten rijden.
Verkoop is toen gewoon met de vorige eigenaars geregeld.
Enkel is hij achteraf zijn borg gaan terughalen en ik mijn borg dan gaan betalen bij de campingeigenaars.
Gezien ik de caravan pas van mei 2016 in mijn bezig heb, voel ik mij dus zwaar benadeeld!

jonaswou

#13 , 26 sep 2016 16:00

Hieronder het reglement dat mij enkele weken na de aankoop via mails is bezorgd:
Dit reglement is ook nooit ondertekend geweest!

REGLEMENT KAMPEERVERBLIJFPARK XXXXXXXXXXXXXXX

Art.1 - De verhuurder-uitbater geeft aan de huurders die dit aanvaarden, een perceel in huur door de huurders gekend onder het nummer _______ .
Art.2 - Op het terrein worden enkel verplaatsbare caravans toegelaten met een max lengte van 10 meter. Bij de opzegging van de overeenkomst door de verhuurder-uitbater kan dan ook door de huurders geen enkele schadevergoeding worden geëist omwille van het definitief verlies van de eigendom wanneer deze zich niet houd aan de afmetingen.
Art.3 - Het perceel wordt enkel privé verhuurd. De huurders mogen in geen geval deze bestemming wijzigen. Onderverhuur tegen betaling is ten stelligste verboden.
Art.4 – Het perceel zal betrokken worden vanaf ___________, datum waarop huidige overeenkomst van kracht wordt. Deze wordt toegestaan voor de duur van het lopende kalenderjaar. Op het einde van huidig kalenderjaar wordt deze automatisch stilzwijgend verlengd voor 1 jaar. Door middel van een aangetekend schrijven van de huurder, kan de huur worden stopgezet. Let wel op de aangetekende zending moet ten laatste op de eerste werkdag van de maand november in het bezit zijn van de verhuurder-uitbater.
Art.5 – De prijs van ieder perceel kan elk jaar aangepast worden aan de indexering, ook indien deze ieder jaar verlengd word. De huurprijs wordt steeds betaald voor de aanvang van het betalende jaar. Bij niet of onvolledige betaling is er van rechtswege en zonder aanmaning, een intrest verschuldigd a rato van 12% per jaar samen met een schadevergoeding van 250 EUR.
Art.6 – Bij bekendmaking van de tarieven door de verhuurder-uitbater hebben de huurders de mogelijkheid om binnen de 8 kalenderdagen, volgend op de bekendmaking, de verdere huur te verbreken, op voorwaarde dat dit gebeurd met een aangetekend schrijven en dat de ontruiming van het perceel binnen de maand gebeurd is.
Art.7 – Alle taksen en belastingen door de staat, gewest, provincie, gemeente of andere instanties, nu of later aan het gehuurde perceel opgelegd, nemen de huurders volledig op zich. Dit betekent ook dat de huurders instaan voor het vereffenen van de onroerende voorheffing.
Art. 8 – De huurders verbinden zich toe het gehuurde perceel in degelijke staat te onderhouden en bij vertrek in goede staat achter te laten. Het huishoudelijk reglement wordt hierbij stipt nageleefd. Wanneer de huurders deze verplichtingen niet nakomen, kan de verhuurder-uitbater gerechtigd na het verstrijken van 15 kalenderdagen, na een aangetekende ingebrekestelling, alle werken zelf uit te voeren teneinde aan de verplichtingen van het reglement te voldoen. Tevens alle kosten die hiermee verbonden zijn worden doorgerekend aan de huurders.
Art.9 - Er wordt bij aanvang van het huurcontract een waarborg van 300 EUR gestort op een waarborgrekening BE36 132 5462207 81 BIC BNAGBEBB dit bedrag word terug overhandigd aan de huurders wanneer zij hun perceel opgeruimd hebben na het beëindigen van hun huurcontract.

2

Art.10 – De verhuurder-uitbater wordt door de huurders ontlast van iedere aansprakelijkheid die om het even om welke reden kan opgelopen worden. Zo is de verhuurder-uitbater niet verantwoordelijk voor de persoon en/of goederen van de huurders, zijn familie en in het algemeen iedereen die van de uitbating gebruik maakt. Zo vloeit daaruit voort dat de verhuurder-uitbater geen enkele verantwoordelijkheid draagt ingevolge de art.1382 tot en met art. 1386 van het Burgerlijk Wetboek.
Art.11 – Zelfs indien de verhuurder-uitbater aansprakelijk zou kunnen gesteld worden, om welke reden dan ook, zien de huurders af van elke verhaals- of vorderingsmogelijkheid terwijl zij zich daarnaast verbinden de verhuurder-uitbater te vrijwaren betreffende iedere aanspraak of vordering die voortvloeit uit het in huur geven van een perceel en het erop geplaatst zijnde caravan.
Art.12 – De huurders verbinden er zich toe een verzekering “alle risico’s” af te sluiten, waarin de clausule “afstand van alle aard tegenover de huurder-uitbater” is opgenomen. De verhuurders moeten een afschrift of copy bezorgen van hun laatste kwitantie aan de huurder-uitbater, dit als bewijs dat deze verzekering daadwerkelijk werd afgesloten.
Art.13 – Het perceel dat in huur werd gegeven maakt deel uit van een heel terrein voor openluchtrecreatie. Hierdoor bestaat er een reglement, waarvan de huurders erkennen, bij ondertekening van deze overeenkomst, een exemplaar te hebben ontvangen. Zij verbinden er zich uitdrukkelijk toe dit reglement volledig en stipt na te leven. Tevens verbinden de huurders er zich toe dit reglement te doen naleven door hun familie alsook door derden, zelfs door bezoekers die er hen komen opzoeken. De huurders aanvaarden dat elke inbreuk op het reglement, waardoor de orde, de rust en de veiligheid van het terrein en de bewoners in het gedrang worden gebracht, onherroepelijk en op staande voet de verbreking van de huidige overeenkomst tot gevolgd heeft. Daartoe aanvaarden de huurders dat de verhuurder-uitbater het recht heeft bepaalde personen, wegens gegronde redenen, de toegang tot het terrein te weigeren.
Art.14 – Er mag op het terrein geen handel gedreven worden door de huurders. Iedere inbreuk op deze bepaling heeft als gevolg dat de huidige overeenkomst onherroepelijk en onmiddellijk verbroken worden.
Art.15 – De huurders mogen op het terrein in geen enkel geval hun domicilie plaatsen of er hun hoofdverblijfplaats van maken, daar dit beschouwd word als recreatiegrond. Er kan tevens geen enkele wijziging gebeuren daar dit vastgelegd werd door de wetgeving op de terreinen voor openlucht recreatieve verblijven en de wet op de ruimtelijke ordening. Wetswijzigingen of ministeriële besluiten kunnen geen enkele wijziging van dit artikel tot gevolg hebben. Het niet naleven van dit besluit heeft de onmiddellijke en onherroepelijke verbreking van de huidige overeenkomst tot gevolg.
Art.16 – Enkel de Nederlandse tekst van deze overeenkomst is rechtsgeldig boven elke vertaling.

3

Art.17 - Voor alle betwistingen nopens deze overeenkomst, het huishoudelijk reglement, facturatie,… zijn enkel de rechtbanken van het rechtsgebied waar het terrein is gelegen bevoegd.
Art.18 – Het huishoudelijk reglement dat aan huidige overeenkomst is gehecht maakt één geheel uit met de huidige overeenkomst.
Art.19 – De verhuurder-uitbater kan nooit verplicht worden een bezitter van een openluchtrecreatief verblijf tegen zijn wil te aanvaarden. Geen vervreemding, zelfs niet ten kosteloze titel, of overdracht van het openluchtrecreatief verblijf, mag plaatsvinden zonder de voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van de verhuurder-uitbater. De verhuurder-uitbater heeft steeds het recht om aan zijn toestemming bepaalde voorwaarden te verbinden. Bij gebrek aan dergelijke toestemming is de verkoop of overdracht van het openlucht creatief verblijf aan de verhuurder-uitbater niet tegenstelbaar en worden de ondertekenaars van huidige overeenkomst nog steeds als de huurders aanzien. Bij het overlijden van de huurders wordt de huidige overeenkomst beëindigd. In elk geval moet aan de verkoops-of overdrachtsovereenkomst van het openlucht creatief verblijf één exemplaar van het huishoudelijk reglement worden gehecht. Beiden moeten voor akkoord door de kopers ondertekend en overhandigd worden aan de verhuurder-uitbater. De weigering bij eventuele verkoop of overdracht vanwege de verhuurder-uitbaters bij eventuele verkoop of overdracht van het openluchtrecreatief verblijf moet niet gemotiveerd zijn. Elke inbreuk op dit artikel heeft de onmiddellijke verbreking van huidige overeenkomst tot gevolg.
Art.20 – De verhuurder-uitbater kan te allen tijde de inhoud van de overeenkomst en/of het huishoudelijk reglement aanpassen, uitbreiden,…… Indien de orde, de veiligheid en de rust vereisen. Iedere aanpassing of wijziging wordt in dubbel exemplaar per aangetekende zending toegestuurd aan de huurders die zich hierbij reeds verbinden om het kopij ondertekend onmiddellijk terug te zenden naar de verhuurder-uitbater. Bij weigering tot ondertekening van het opgestuurd kopij kunnen de huurders ten gevolge van deze aanpassing of wijziging binnen de maand na verzending van voormeld aangetekend schrijven tegen de eerstkomende vervaldatum de huidige overeenkomst opzeggen. Wordt aan het voormelde niet voldaan, dan is deze aanpassing of wijziging eveneens tegenstelbaar aan de huurders, spijts het niet ondertekend terugsturen van de kopij met de vermelde toepassing of wijziging. Iedere aanpassing of wijziging in gevolge de eerste alinea van ondertekening artikel 21 kan echter geen aanleiding vormen voor de huurders om schadevergoeding te eisen van de verhuurderuitbater.

4

Art.21 – De registratie van deze overeenkomst, alsook de kosten en boeten die eruit voortvloeien, zijn ten laste van de huurders.

katwezel

#14 , 26 sep 2016 17:21

Art 14 , geen handel dus , verkoop is handel

jonaswou

#15 , 26 sep 2016 17:50

Ik heb het reglement pas na verloop gekregen via mail.
Enkele weken nadat ik de caravan heb gekocht, het contract is daardoor ook nooit ondertekend! Daarbij heb ik de caravan pas vanaf eind mei 2016 in mijn bezit.
Ik ben er 100 procent van overtuigd dat zij dit doen om mij te kleineren ( 2 weken lichte overlast door werkmannen die er toen overnachten)
Ik kan dus niet anders dan op forums reviews schrijven wat voor camping dit is!

Terug naar “Consumenten Koop”