Postpakket opengebroken

peperkoek
Topic Starter
Berichten: 63

Postpakket opengebroken

#1 , 10 mei 2016 15:48

Hallo,

Ik bestel bij een webshop een pakketje.
Bij ontvangst van het pakket, stel ik vast dat er een snee in de plastic zak zit, en dat er stukken uit verdwenen zijn.

Mailtje naar de webshop, geen antwoord.
Na lange tijd toch antwoord gekregen:
" 10. Risico van verzending:
Wij zijn niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging tijdens verzending via Bpost. Wij streven er naar om de bestelling zo te verpakken dat de kans op beschadiging wordt tot een minimum wordt herleid.

Naar mijn mening zijn zij wel aansprakelijk, ik heb geen overeenkomst met bPost maar met de webwinkel.
Het is dan ook de webwinkel die mij de goederen moet leveren die ik in bestelling had.

Ik heb op mijn naam al een dossier geopend bij bPost, tot nu toe zonder resultaat en zonder ristorno.

Welke stappen maakt ik best?

Communicatie met de webwinkel gaat zeer stroef (nieuwe eigenares), geen reactie op mailtjes, telefoons, ed.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mei 2016 16:10

Is het pakje bij u afgeleverd door bpost of in de bus gestoken? Bij aflevering had je het moeten weigeren.

peperkoek
Topic Starter
Berichten: 63

#3 , 10 mei 2016 16:33

Het is geen opvallende snee, eerder professioneel gedaan.
Ik ga het wel geen 2e maal voor hebben, het volgende pakket wordt uitgebreid gecontroleerd.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 10 mei 2016 16:33

Dat is een oud zeer... de paraplu's gaan open en bpost en de webwinkel schuiven de verantwoordelijkheid op elkaar af. Alhoewel ik me niet van de indruk kan ontdoen dat veel van die problemen hun oorzaak vinden in het amateurisme van bpost, is het toch de webwinkel die verantwoordelijk is, t.t.z. die hebben een leverplicht. Als er dan iets uit uw zending gestolen wordt door iemand bij bpost, dan moet de webwinkel haar schade op bpost verhalen, maar dat is niet uw probleem. Het is overigens de schuld van de webwinkel dat ze voor hun leveringen voor de prutsers van bpost kiezen. Onmiddellijk aangetekend betwisten. Hebt u uw aankoop betaald per creditcard? In dat geval zou ik daar ook een schadeclaim openen indien de webwinkel haar leverbelofte niet nakomt. Over welk bedrag gaat het? Als het niet te veel is, is evt. het vredegerecht bevoegd.

jef007
Berichten: 1680

#5 , 10 mei 2016 16:44

welk vredegerecht?
dat van de klant of van de leverancier?

giserke
Berichten: 2434

#6 , 10 mei 2016 16:59

Uw probleem is denk ik indien je het ontvangen hebt van Bpost, heb je hoogs waarschijnlijk getekend voor ontvangst.
Dan heb je geen been meer om op te staan, want door te tekenen ben je akkoord met de geleverde dienst van Bpost.

Als je ziet dat een zending niet in orde is, mag je nooit aftekenen, en moet je het pakketje weigeren.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 10 mei 2016 17:46

Lijkt me toch sterk, want wat doe je als de helft uit het pakje gepikt is? Dat weet je toch pas nadat je het in ontvangst hebt genomen?
In dit geval is er misschien wel iets voor te zeggen want TS meldt dat er een dikke snee op het pakje zit.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 mei 2016 19:53

bpost laat niet tekenen voor ontvangst, maar geeft het pakje gewoon af. Heb vorige week 4 verschillende pakjes ontvangen, op verschillende tijdstippen, en nooit moeten tekenen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 10 mei 2016 20:22

bpost laat niet tekenen voor ontvangst, maar geeft het pakje gewoon af. Heb vorige week 4 verschillende pakjes ontvangen, op verschillende tijdstippen, en nooit moeten tekenen.
Hangt af hoe het verstuurd is, met gewone post (goedkoopste) hoef je niet te tekenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 10 mei 2016 23:50

Inderdaad, als wij pakketjes opsturen met Bpost, kunnen we kiezen voor ontvangstbevestiging. Kost dan iets meer.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 11 mei 2016 09:11

Webshops kiezen gewoonlijk voor de goedkoopste formule, dus zonder ontvangstbewijs.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 11 mei 2016 09:31

De webwinkel is wel degelijk verantwoordelijk tot het pakket in handen is van de klant.
Een zoveelste voorbeeld van niet wettelijke "algemene voorwaarden."
Heeft geen enkele betekenis...

Heb je niet getekend voor ontvangst dan heeft die webwinkel geen poot om op te staan.
Onmiddellijk een AS sturen en dreigen met juridische stappen. Geen reactie ==> vredegerecht.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 11 mei 2016 10:34

Misschien in vervolg aftekenen met de woorden "onder voorbehoud". heb je al even nagezien of die webwinkel beantwoord aan de wetgeving.

http://www.shoppinginnovationexpo.be/nl ... r-webshops
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Berichten: 1680

#14 , 11 mei 2016 15:02

welk vredegerecht?
dat van de klant of van de leverancier?

peperkoek
Topic Starter
Berichten: 63

#15 , 11 mei 2016 20:22

Hallo allemaal,

Bedankt al voor de antwoorden.

@ sloeberken: webshop beantwoord niet aan de regelgeving van de website die u mij heeft doorgestuurd. Enkele punten kloppen niet.

Aangetekend schrijven is onderweg, maar ik denk nog steeds dat ik daar gewoon geen reactie ga op krijgen.

We zien wel.

Terug naar “Consumenten Koop”