ECI: Boete door onaangekomen bestelling+ Argressieve verkoop

Antwoord alleen als je bekend bent met "ECI: ECI handelt NIET-moraal-gezond & heeft een agressieve verkoopstechniek."

Akkoord
82%
9
Niet Akkoord
18%
2
Geen Mening
Geen stemmen
0
 
Totaal aantal stemmen: 11
Lexxx
Topic Starter
Berichten: 2

ECI: Boete door onaangekomen bestelling+ Argressieve verkoop

#1 , 03 dec 2007 18:49

Een goedenavond.

Ik denk dat ECI toch wel al eens wordt besproken onder advocaten.
Wie ooit met het "MultiMedia" bedrijf te maken heeft gehad, of gewoon verstand van zaken heeft moet weten dat ze een agressieve verkoopstechniek toepassen.

1) Lange tijd terug (voor opzegperiode) sprak een man me aan, hey wil je een gratis CDtje bla bla bla - alles mooier uitgelegt dan in werkelijkheid - Mij iets laten tekenen, wat van mijn paspoort afgeschreven.. (kben 19j)

2) Natuurlijk kwamen daarna de rekeningen. De eerste keer kreeg ik 2 boeken opgestuurt, en kreeg ik de rekening voorgeschotelt. Deze boeken had ik totaal niet besteld, maar "je bent VERPLICHT om de zoveel tijd iets te kopen, anders sturen je zomaar iets op waar je evengoed voor moet betalen".

3) Oké, boekenreeks 1 betaald...
Daarna kreeg ik een 2de (of 3e?!) rekening van boeken die ik NOOIT ontvangen heb!? - Deze heb ik gewoon koppig niet betaald, waarna ik verwittigingen en extra boetes kreeg...

4) Aan het wandelen door de stad...
Kwam ik een vrouwtje tegen die me ECI wou "verkopen"
Vrouw: "Ben je met ECI bekend" ?
Ik: "Ik haat het, ben lid, en ik wil er vanaf"
Vrouw: "Betaal je je rekeningen"?
Ik: "neen"
Vrouw: "Je opzegtijd is al lang voorbij, schrijf een aangetekende brief waarin staat dat je in het buitenland gaat studeren, dan stopt het"

5) Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen brief geschreven...
Dat wil ik nu WEL doen want ik heb hier een TOTAALREKENING VAN 170+€ en ze willen me voor het GERECHT SLEPEN?!

6) WAT MOET IK DOEN?
IK BEN EEN WERKLOZE STUDENT, LATEN WE ERVANUIT GAAN DAT IK GEEN INKOMEN HEB, IS DIT NIET GEWOON BROODROOF, DEZE AGRESSIEVE VERKOOPSTECHNIEK EN ONEERLIJKE AANREKENING?!?!

WIE KAN ME HELPEN OF ZEGGEN WAT IK MOET SCHRIJVEN / DOEN ?!

Groetjes

Vanuit Limburg (België)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 03 dec 2007 22:21

ECI is inderdaad vrij louche.

Maar eigenlijk zoeken vele mensen het zelf ... iets tekenen dat ze amper gelezen hebben, luisteren naar dergelijke verkopers ...

Ik doe maar één ding als men mij opbelt om te verkopen: saluutjes en telefoon dichtgooien. Hetzelfde met de deur als iemand komt aanbellen (tenzij het Ysboerke is natuurlijk). Ik laat mij niet binden aan dergelijke zaken waar je zoveel keer iets moet bestellen. Ik zal wel 1 iets bestellen als ik het nodig heb.

Maar terug naar uw zaak: voor de boeken die u NIET ontvangen hebt, moet u natuurlijk niet betalen ... en ze kunnen moeilijk bewijzen dat u ze gekregen hebt. Maar u hebt zich contractueel wel verbonden om een x aantal keren iets te bestellen en te betalen en vroeg of laat betaalt u daar het gelag voor.

Ik zou zeggen: begin met reglementair op te zeggen (vermoedelijk is dit aangetekend en moet u nog een opzegperiode respecteren) en betaal dan effectief de rekeningen van boeken die u gekregen hebt of die men u spontaan toestuurt omdat u zelf niets bestelt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Lexxx
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 dec 2007 22:51

hoi mapleleiah bedankt voor je reply.

Ik kan niet "regelementair" opzeggen, want mijn opzegperiode is al lang voorbij. Zou ik dan maar een aangetekende brief sturen waarin staat dat ik in het buitenland ga studeren?

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 03 dec 2007 23:26

hoi mapleleiah bedankt voor je reply.

Ik kan niet "regelementair" opzeggen, want mijn opzegperiode is al lang voorbij. Zou ik dan maar een aangetekende brief sturen waarin staat dat ik in het buitenland ga studeren?
Dat van dat buitenland is iets belachelijks wat iemand je op de mouw heeft gespeld.

Nee, je zegt gewoon aangetekend op en verklaart vanaf nu geen boeken meer te willen ontvangen. Verder betwist je het deel van de factuur waarvan je de produkten niet ontvangen hebt. De rest (wat volgens het contract netjes geleverd is) zal je hoogstwaarschijnlijk toch moeten betalen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

akromah
Berichten: 114

#5 , 04 dec 2007 00:47

Op de site van ECI.be
vond ik de voordelen én de voorwaarden.

U kan er o.a. dit lezen:

Lidmaatschap opzeggen
Zodra u gedurende uw lidmaatschap 9 artikelen ( het kennismakingspakket niet meegerekend) hebt besteld, bent u vrij uw lidmaatschap stop te zetten, mits een opzegtermijn van 1 maand. De opzegging is dan effectief vanaf de maand die volgt op uw melding. De drie artikelen uit deze aanbieding worden u dan niet aangerekend.


Dus zodra u negen artikelen hebt besteld/ontvangen/betaald (zonder de drie gratis) en u uw lidmaatschap aangetekend opzegt,
dan bent de u volgenden maand vrij!
en, ze doen niet moeilijk hoor, ik denk dat ze deze gang van zaken al héél goed gewoon zijn.

Het is gemakkelijk allemaal zelf uit te pluizen via hun site.

peggytje
Berichten: 26

#6 , 04 dec 2007 09:43

Ik heb daar enkele jaren geleden ook problemen mee gehad(om het lidmaatschap op te zeggen) en op een dag heb ik hun een aangetekende brief verzonden waarin stond dat ik niet langer lid wilde blijven dus ook niks meer wilde ontvangen(en zeker niet meer betalen) en dat wat ik toch nog zou ontvangen in de toekomst ik als een geschenk van hun aan mij zou aanvaarden...raar maar waar ik heb sinds die dag niks meer ontvangen :)

akromah
Berichten: 114

#7 , 04 dec 2007 11:39

Wel,
dat is dan toch allemaal zo moeilijk niet.

Aangetekend hun diensten opzeggen. Zei iedereen wel al.
ECI zal geen verdere stappen ondernemen wanneer je dit doet.
Ze weten ook wel dat hun 'klanten' (meestal) enkel de eenjarigen zijn die weinig of niets ondernemen om er vanaf te raken zijn.

J.F.K.
Berichten: 5

#8 , 26 dec 2007 16:31

oei oei, als ik dit hier zo lees :?

Mijn zus is hetzelfde overkomen... ook overhaalt om lid te worden van ECI, deze week kreeg ze dan plots en voorlopige lidkaart en vandaag een DVD...

Om de situatie kort te schetsen, ze heeft een "contract" ondertekent op 12/12, uiteraard is ze dit uit het ook verloren, tot ze maandag dan haar lidkaart kreeg...
Vandaag, 26/12 krijgt ze dan plots de DVD toegestuurd, ze wil alles onmiddellijk opzeggen omdat ze het niet akkoord is met de technieken die ECI hanteert...

Ik heb dan ook een gewone opzegbrief opgesteld waarin ze afziet van haar voorlopig lidmaatschap (want normaal gezien zou ze pas écht lid worden op 1/3/2008)
deze opzeggingsbrief is wel al te laat om binnen de zeven dagen te vallen te rekenen van 12/12, maar aangezien ik EN haar lidkaart EN de DVD EN die opzegbrief terug naar de post heb gebracht, zou dat dan al niet duidelijk genoeg zijn??

Wat als ECI enkel de 7-dagentermijn toepast, zou ik dan eventueel in een volgende (aangetekende) brief kunnen terugvallen op de redelijke opzeggingstermijn ofzo?

akromah
Berichten: 114

#9 , 26 dec 2007 16:51

gecopieerd van de ECI site:

Onze clubvoorwaarden

Vrijblijvend kennismaken met ECI
U ontvangt uw kennismakingspakket 7 werkdagen geheel vrijblijvend op proef. Als u niet overtuigd bent van de vele voordelen van ECI, dan stuurt u het kennismakingspakket gewoon binnen de 7 werkdagen terug. Uw aanmelding als lid vervalt dan automatisch en u bent verder tot niets verplicht.

Vrije lidmaatschapsduur
Als u besluit de 3 bestsellers te houden, wordt u lid met een vrije lidmaatschapsduur
.

dus aangezien ze maandag haar 'lidkaart' ontving, en vandaag haar kennismakingspakket,
is het volgens mij nog tijdig om op te zeggen.
Ik citeer nogmaals:
U ontvangt uw kennismakingspakket 7 werkdagen geheel vrijblijvend op proef. Als u niet overtuigd bent van de vele voordelen van ECI, dan stuurt u het kennismakingspakket gewoon binnen de 7 werkdagen terug. Uw aanmelding als lid vervalt dan automatisch en u bent verder tot niets verplicht

groeten
Akromtje

J.F.K.
Berichten: 5

#10 , 26 dec 2007 17:29

gecopieerd van de ECI site:

Onze clubvoorwaarden

Vrijblijvend kennismaken met ECI
U ontvangt uw kennismakingspakket 7 werkdagen geheel vrijblijvend op proef. Als u niet overtuigd bent van de vele voordelen van ECI, dan stuurt u het kennismakingspakket gewoon binnen de 7 werkdagen terug. Uw aanmelding als lid vervalt dan automatisch en u bent verder tot niets verplicht.

Vrije lidmaatschapsduur
Als u besluit de 3 bestsellers te houden, wordt u lid met een vrije lidmaatschapsduur
.

dus aangezien ze maandag haar 'lidkaart' ontving, en vandaag haar kennismakingspakket,
is het volgens mij nog tijdig om op te zeggen.
Ik citeer nogmaals:
U ontvangt uw kennismakingspakket 7 werkdagen geheel vrijblijvend op proef. Als u niet overtuigd bent van de vele voordelen van ECI, dan stuurt u het kennismakingspakket gewoon binnen de 7 werkdagen terug. Uw aanmelding als lid vervalt dan automatisch en u bent verder tot niets verplicht

groeten
Akromtje
ah ok, merci! :) zal een hele geruststelling zijn voor mij zus!

Terug naar “Consumenten Koop”