Annulatie cruise door zwangerschap - annulatiekost gegrond?
Geplaatst: 01 mar 2016 13:49
Dag allen,
Mijn vrouw had vorig jaar aan het begin van de zomer een cruise geboekt die dit jaar in het voorjaar zou afreizen.
Deze cruise werd online geboekt via een Amerikaanse aanbieder.
Inmiddels zijn we zwanger geworden en zou ze ongeveer 28 weken ver zijn op moment van afreis. Ze was van plan om het verloop van de zwangerschap af te wachten en te kijken of ze "fit for travel" zou zijn op moment van afreis.
Tijdens het surfen op de website van de cruise maatschappij (dus niet de aanbieder), is ze tot de constatatie gekomen dat zwangere vrouwen niet aan boord mogen als ze verder zijn dan 24 weken in de zwangerschap.
Deze regel werd echter nergens vermeld op de website van de aanbieder. Anders hadden we hiermee eventueel wel rekening gehouden.
Ze heeft vervolgens de aanbieder gebeld en hiernaar geïnformeerd. Zij hebben haar op dat moment bevestigd dat ze niet mee zou kunnen reizen en dat ze dus gedwongen de reis moest annuleren. De annulatiekost bedroeg 50% van de totale kost. We hadden wel een goede annulatieverzekering, dus op zich geen probleem, maar ik stel me nu de vraag of de aanbieder wel annulatiekosten mocht vragen in de eerste plaats. Gezien zij toch een bepaalde fout gemaakt hebben inzake informeren van de consument? Echter, waarschijnlijk is Amerikaanse wetgeving van toepassing in zo'n kwestie? Heeft iemand hier een zicht op of mening over?
Mijn vrouw had vorig jaar aan het begin van de zomer een cruise geboekt die dit jaar in het voorjaar zou afreizen.
Deze cruise werd online geboekt via een Amerikaanse aanbieder.
Inmiddels zijn we zwanger geworden en zou ze ongeveer 28 weken ver zijn op moment van afreis. Ze was van plan om het verloop van de zwangerschap af te wachten en te kijken of ze "fit for travel" zou zijn op moment van afreis.
Tijdens het surfen op de website van de cruise maatschappij (dus niet de aanbieder), is ze tot de constatatie gekomen dat zwangere vrouwen niet aan boord mogen als ze verder zijn dan 24 weken in de zwangerschap.
Deze regel werd echter nergens vermeld op de website van de aanbieder. Anders hadden we hiermee eventueel wel rekening gehouden.
Ze heeft vervolgens de aanbieder gebeld en hiernaar geïnformeerd. Zij hebben haar op dat moment bevestigd dat ze niet mee zou kunnen reizen en dat ze dus gedwongen de reis moest annuleren. De annulatiekost bedroeg 50% van de totale kost. We hadden wel een goede annulatieverzekering, dus op zich geen probleem, maar ik stel me nu de vraag of de aanbieder wel annulatiekosten mocht vragen in de eerste plaats. Gezien zij toch een bepaalde fout gemaakt hebben inzake informeren van de consument? Echter, waarschijnlijk is Amerikaanse wetgeving van toepassing in zo'n kwestie? Heeft iemand hier een zicht op of mening over?